Előjelek, melyeket figyelmen kívül hagytak

A közelgő évforduló felelevenítette azt a vitát is, amelyet az a kérdés váltott ki, vajon a terrortámadásokat lehet-e előre jelezni, illetve megelőzhetők-e. Mit tudott és mennyire volt biztos a dolgában az amerikai hírszerzés s mi jutott el ebből a legfelsőbb döntéshozatal, az elnök elé? Hallhatók olyan vélemények, hogy hibát hibára halmozott s elkerülhető lett volna a tragédia.

2002. 09. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Egyesült Államok elleni, tavaly szeptemberi terrortámadás alighanem örökre az amerikai hírszerzés bonyolult szervezetének legsötétebb napja marad. Sötétebb minden korábbi háborús kudarcnál, Pearl Harbornál vagy hogy közelebbi példát említsünk, Mogadisunál. Az a több tízezer embert foglalkoztató hálózat, mely számos különálló, de egymással mégis együttműködő – igaz, néha rivalizáló – szervből áll, sokmilliárdos finanszírozással és a világ legkorszerűbb eszközeivel rendelkezik, nem tudta megakadályozni, hogy a legveszélyesebb terroristák támadást intézzenek Amerika és a nyugati üzleti világ szíve ellen.
A kérdésekre a válasz persze sokrétű s mivel csak a nyilvánosságra hozott vagy kiszivárogtatott információkra lehet támaszkodni, a kép hiányos, helyenként ellentmondásos. Az sem feledhető, hogy egy évvel az események után, viszszanézve az előjelekre, már könynyű dolga van a megfigyelőnek, főleg, ha az amerikai politika alakulását veszi figyelembe.
1993 februárjában, a világkereskedelmi központ elleni első támadás súlyos előjel volt. Az a tény, hogy óriási mennyiségű robbanóanyag felhasználásával látszólag romba akarták dönteni az egyik épületet (az áldozatok száma állítólag magasabb lett volna a tavaly szeptemberinél), arra utalt, hogy jelentős erők mozgolódnak a háttérben, amelyek nem adják fel egykönnyen. Noha a szálak csak közvetve és hosszas nyomozás után vezettek el két irakihoz, Ramzi Juszefhez és Abdulrahman Jaszinhoz, nem volt nehéz kitalálni, hogy közel-keleti összefüggésben kell értelmezni az eseményt. Bár Washington politikáját szerte a világon sokan kritizálják, kétségtelen, hogy a legnagyobb és legradikálisabb ellenállás az iszlám világban tapasztalható vele szemben – és távolról sem csak a kulturális különbség miatt. A védekezés első vonala a hírszerzés stratégiai irányait meghatározó politikai döntéshozatal tehát már itt kudarcot vallott: Amerika láthatóan nem érzékelte, hogy közel-keleti politikája, Izrael egyoldalú támogatása – a második intifáda kezdete óta különösen – célponttá tette. Pontos számok ugyan nem ismertek, de az innen jövő – elsősorban terrorista – fenyegetések feltárásán az amerikai hírszerzésnek csak töredéke dolgozik, míg a hagyományos ellenfelekre, így Oroszországra és Kínára ügynökök és elemzők ezrei koncentrálnak. Hiányoznak a központi hírszerzésnél (CIA) azok, akik jól beszélik az arab nyelvet vagy éppen járatosak a helyi kultúrában, nem beszélve az iszlám szélesebb értelemben vett világának több tucat nyelvéről.
A hírszerző szervek bonyolultsága, a stratégiai előrelátás hiánya csak fokozta a problémát. Napvilágra került információk szerint néhány – majdan a támadásban részt vevő – al-Kaida-ügynökről előrejelzést adott ugyan a CIA, ám azok neve csak késve került fel a vízumtilalmi listára, akkor, amikor már beutaztak. A szövetségi nyomozók (FBI), akiknek odahaza kellett volna fülön csípniük a beszivárgókat, illetve az aktivizálódó „alvó sejtek” tagjait, állítólag többször figyelmen kívül hagyták a CIA figyelmeztetéseit, s végül az FBI-on belül, egy ügynök Floridából keltezett jelentését, miszerint a megfigyelt személyek repülőleckéket vesznek, nem jutott a megfelelő döntéshozók elé.
Noha kételyek mindig maradhatnak, távolról sem elképzelhetetlen, hogy amikor a tapasztalatlan, a külpolitikában pedig egyenesen gyenge képességű Bush elnök elé kerültek az al-Kaidával kapcsolatos információk, már nem is lehetett velük mit kezdeni. Alapvető tétel a hadviselésben – és a hírszerzésben is – hogy minél kevesebb információval rendelkezünk ellenségünkről, annál nagyobb a valószínűsége, hogy terveit végre tudja hajtani és a meglepetés erejével csaphat le ránk.
Szeptember 11. azonban számos, a konkrét eseménytől függetleníthető, általános tanulságot is hordoz magában. Bizonyította, hogy a hadviselés hatékony tud lenni és képes súlyos veszteségeket okozni akkor is, ha nem egy ország, egy reguláris hadsereg áll mögötte. Az a technológia, melyet a nyugati világ – benne élenjáróként az Egyesült Államok – fejlesztett ki saját hatékonyságának növelése érdekében, a globalizáció révén hozzáférhetővé vált a terrorista csoportok számára, melyek éppen a nyugati civilizációban látják legnagyobb ellenfelüket. Míg a szeptember 11-i támadást vezénylő Mohammed Atta és társai internetes chat révén tartották a kapcsolatot egymással s elektronikus pénzügyi tranzakciókat hajtottak végre, Afganisztánban maradt társaik és a főkolompos bin Laden lovon járva és elektronikus „lábnyom” nélkül úszták meg a felderítést. Az amerikai hírszerzésnek, amennyiben a jövőben meg kívánja oltalmazni az Egyesült Államokat, meg kell változtatni orientációját és szervezetén belül is hangsúlyeltolódásoknak kell bekövetkeznie, felkészülve a harcra egy olyan ellenféllel, mely a legfontosabb fegyverét – elszántságát – viszont éppen az amerikai politikából meríti.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.