Pucér Lord, Nagy Kennedy és a többiek

Fő hangadójuk a Bergendy-együttes mellett segédkező Szandbauer Gyula. Éppoly lelkesedéssel látogatták a kínai nagykövetség szovjetellenes filmvetítéseit, mint ahogy a szexkommunáról szóló terveiket szőtték, miközben antiszemita szólamoktól és kisebb bűncselekmények elkövetésétől sem riadtak vissza. A hatalom mégis a Batthyány-örökmécses előtt meggyújtott gyertyáikat ítélte megbocsáthatatlan kihágásnak.

Tamáska Péter
2002. 10. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A horogkereszt – mint a nácizmus legfőbb szimbólumának – felbukkanása és más tiltott jelek röpcédulán vagy falra, ajtóra mázolva a kádári időkben vamzerok és operatív tisztek tucatjainak adott munkát a Kozma utcai fegyházban. A Gyűjtőben – főképp a bútorgyári vécékben – az alkotói kedvet sohasem tudták kommunista mederbe terelni. Ma a Történeti Hivatal őrzi a horogkeresztek, nyilaskeresztek, „heilhitlerek”, a Szovjetuniót s a magyar pártvezetést gyalázó rigmusok eredetijét vagy a graffitikról készült fotókat. A silány művek elkövetői nem a Führer odaadó hívei voltak, hanem olyan bűnözők, akik csendesen epekedtek az államellenes, izgatói státus eléréséért – ez kedvezőbbnek tűnt számukra, mint az egyszerű közbűntényes börtönlét –, ráadásul mint a fogfájás, úgy gyötörte őket a szocializmus unalma.
Unalom és lázadás a horogkereszt jegyében – nos, ez korántsem volt új dolog. Csak meg kell nézni Baldajev ezredes fotógyűjteményét a gulagok köztörvényeseinek tetoválásairól: Hitler és az SS-ek reményt adó figurák az ördögi Sztálin- és sátánábrázolatok mellett. A Führer hivatalnokbosszantó híveinek legkülönösebb csoportja ráadásul a szovjet vezetők gyermekeiből került ki, akik az apáik birtokában lévő Mein Kampf-fordítások nyomán Negyedik Birodalom néven még a negyvenes évek végén egy titkos szervezetet hoztak létre. Kormányt alakítottak, és Vologya Sahurint, a repülőgép-ipari miniszter fiát választották meg birodalmi vezetőnek. Szervezkedésük akkor bukott meg, amikor Sahurin féltékenységében lelőtte szeretőjét, a mexikói nagykövet leányát. A kilenc letartóztatott között volt Sztálin feleségének unokaöccse s a minisztertanács elnökhelyettesének, Anasztasz Mikojannak a fia, kiket társaikkal együtt aztán 1956-ban rehabilitáltak. 1950 körül hasonló mozgolódások voltak Kijevben – SS-Viking néven –, Bakuban és a második világháborús ellenállóiról elhíresült Voronyezsben, nem is beszélve a lágerek köztörvényes kápóinak SS-kultuszáról.
Nálunk a kommunista társadalom sértegetésének a taktikáját a hatvanas évek végének főképp munkásfiataljai dolgozták ki: lázadásukkal tükröt tartottak apáiknak, akik kispolgári vágyaik kielégítésében keresték az ötvenes évek rettenete után a feloldódást. S a párt – bár szólamaiban elítélte – a gyakorlatban erre a kispolgári magatartásra építette a társadalommal kötött, tételesen soha meg nem határozott kompromisszumát. A másik, hogy a magyar hippik nemcsak a párt által ellenőrzött, kondicionált létet utasították el, hanem szubkultúrájuk kiegészítő elemeként tudatosan választották a laza, inkább csak feltűnést keltő, mintsem a társadalomra veszélyes bűnözést.
Az egyik legnevesebb társaság az Ifjúsági Park szomszédságában, a Várkert egyik hatalmas fája alatt gyülekező Nagyfa-galeri volt. Kimondott vezéri posztjuk nem volt, de fő hangadójuknak a Bergendy-együttes mellett segédkező Szandbauer Gyulát ismerték el. Az állami gondozásban nevelkedett ifjúra jellemző volt az erős kollektív érzület, s valószínűleg ennek köszönhette későbbi asztalosi állását a bazilikában is, hiszen ide azok a vele együtt a Gyűjtőben raboskodó papok vitték be, akiknek kemény vagányként és egyben politikai elítéltként oly sokat segített a börtönlét elviselésében. Nekem is régi jó ismerősöm, az ő hozzájárulásával nézhettem bele az ügyüket tartalmazó operatív dossziékba: társait – nehogy megsértsem személyiségi jogaikat – a vizsgálati anyagban szereplő ragadványnevükön fogom idézni. (S még egy apropó a bazilikához: ugyancsak az egyik pap révén került oda a Markó egykori, immár nyugdíjas őre felvigyázóként; a volt smasszer megtért és buzgó hívő lett.)
Szandbauer Gyulát kétszer is elítélték (1970-ben és 1972-ben), mindkét alkalommal köztörvényes bűncselekmény mellett a „nagyobb nyilvánosság előtt elkövetett izgatás bűntette” miatt. A Rajzoló néven szereplő zárkaügynök jelentése szerint a Gyűjtőben sem tett lakatot a szájára, sőt „célul tűzte ki egy politikai jellegű galeri létrehozását, amellyel az volt a célja, hogy kellemetlenségeket okozzon a hatóságoknak, például: zászlótépés, hangulatkeltés”. Egyszóval a maga módján felfedezte a sokkhatáson alapuló happeninget, amelynek nincs ugyan partitúrája, de a megdöbbentésen keresztül felhívhatja a figyelmet a szocialista életstílus értelmetlenségére. Egy másik besúgói jelentésből kiderül, hogy tiltakozó menetekre biztatva őket még a börtönből is megpróbálta irányítani társait.
A Szandbauerrel és társaival foglalkozó dosszié alapos beszámolót nyújt a galeri hiedelemvilágáról és életérzéséről. A hippi kultúrára épülő politikum náluk is jellegzetesen provokatív volt, de ők a hatalom bosszantására a Harmadik Birodalom jelképeihez és szlogenjeihez nyúltak. (Heil Hitlerrel, Kitartás, Szálasival köszöntek egymásnak.) 1969. július 8-án az Erikát énekelve mintegy nyolcvanan vonultak fel a Belvárosban. Az erről szóló jelentésben az Erika mint az SS-ek dala volt feltüntetve (pontosabb lett volna német katonadalt írni), s az is az utókorra maradt, hogy, sok leány lévén a csoportban, szexkommuna alapításán is törték a fejüket, amelyben lányok és fiúk számára kötelezővé tették volna a meztelenséget. Antiszemita hiedelmek sem voltak idegenek tőlük, mint ez a „B” fedőnevű ügynök jelentéséből is kitűnik: a hangoló Bergendy-együttes vezetőjének az egyik lány odakiáltja: „Te, sz… zsidó!” (A nyomozás egyébként harminckét leánytagot derített fel. A fiúk erőszakosak voltak ugyan velük szemben, de a nemi erőszak kérdése még a nyomozók részéről sem vetődött fel.)
Gúnyneveikben sok volt az ötlet: Alvarez, Pinokkio, Pucér Lord, Tehén, Kacsa, Szerzetes, Hobó, Jaffás, Kis és Nagy Kennedy. (Az utóbbi névvel Szandbauert illették.) Az ifipark egyébként más galeriknak is helyt adott, s nevüket azok is elfoglalt helyükről kapták: „lépcsősoriak”, „nagyteraszosok”, „kupolások”. Egyszer még cseh hippik is eljutottak a nagyfásokhoz, akik egy időre befogadták őket. Az Unkász fedőnevű ügynök szerint lefasisztázták Kádárt és Husákot, Dubceket viszont jó embernek nevezték, s elképedve hallgatták „egy jugó légiós” meséit a Dél-Amerikában élő Hitlerről, aki majd egyszer újra megjelenik, hogy rendet tegyen a világban. (A légiós érzelmi szuggesztiója messze felülmúlta a csehek hatását.) Goebbels Röfi is a nagy hiedelemterjesztők közé tartozott: azt mesélte, hogy még 1966-ban az 1956-os forradalom tízéves évfordulójának megünneplésére mozgalmat szervezett.
Az egyik letartóztatott nagyfás önvallomásában ugyancsak érdekes kép bontakozik ki arról, hogyan is képzelték a rendszer megdöntését. Valójában a fiatal korra jellemző csoportlélektani törvények érvényesültek fegyverszerzési vágyaikban, a realitástól azonban messze voltak. „Mi szabad Magyarországot akarunk – jelentette ki Jaffás. – A cseh forradalom legyen a példa számunkra.”
Amikor egyikük azt firtatta, miképpen képzeli a fegyveres felkelést, Jaffás sommásan azt válaszolta: „Én kívülről irányítanám.”
Botrányt azért tudtak csinálni: azt belülről irányították. Az erikás felvonulás mellett ott voltak a szombathelyi vonatot szétszedő fradisok között, megdobálták a Köztársaság téri pártházat, s tömegverekedést robbantottak ki az ifipark környékén.
„Milyen jó érzés, ha ennyi ember van egy ember kezében” – hangzott el az önvallomás szerint Szerzetes szájából. Verseket is írtak – amelyek egy része az ifipark vezetőjéhez, egy belügyes figurához került –, ezek éppoly ösztönösek voltak, mint a fociszurkolók rigmusai, szövegeikből kitűnt, hogy az ország minden bajának kútforrását a párt uralmában látták. „Fejünk fölött vörös átok, nem hagyjuk ezt, hippi srácok” – olvasható figyelődossziéjukban. S bár az ultrajobbost játszották, azért elmentek a kínai követségre is brosúrákért, s megnézték a kínai–szovjet határincidensekről készült kínai filmeket.
A galerira a kisebb-nagyobb lopások, betörések és az erőszak szeretete mellett az erőteljes politizálás volt a jellemző. A róluk szóló jelentések egyike pontosan ki is jelöli a Nagyfa-galeri úgymond „politikai részét”. Nagy Kennedy (Szandbauer), Kis Kennedy, Barna Lord, Herceg, Doki, Szőke Lord, Tehén és Marcsello. A nagyközönség a sajtóban csak arról értesült, hogy a rendőrség megint a helyén volt a huligánok elleni rettenthetetlen küzdelmében, az ügy politikai részének „statisztikai” hasznát viszont a III/III-at felügyelő szovjet altábornagy zsebelte be.
A Nagyfa-galeri tagjai közül többen fegyházba (így Szandbauer és barátja, Kacsa is) vagy Tökölre, a fiatalkorúak börtönébe, illetve nevelőintézetbe kerültek. Kisebb-nagyobb tolvajlásaik, garázdaságaik sem estek oly mértékben latba ítélethozatalkor, mint a Petőfi-szobornál vagy a Batthyány-örökmécsesnél meggyújtott gyertyáik s szónoklataik, hogy „csináljunk forradalmat”. Amikor Szandbauerék börtönbe kerültek, a mintegy kétezer elítéltet őrző Gyűjtőben a rablétszám egynegyede politikai fogoly volt. Voltak köztük ötvenhatosok, akik nagyobb mérvű amnesztiában reménykedtek, voltak háborús bűnösök is: egy részük egyéni kegyelemmel valóban idő előtt szabadult. Tökéletesen működött a besúgóhálózat: Rajzoló például azt is kiderítette egy zárkatársával folytatott beszélgetésből, hogy a fiatalkorúként fegyverrejtegetésért elítélt Kövesdi még szabadulása előtt a váci szalagüzem padozatába rejtette feljegyzéseit az ötvenhatosok elbeszéléseiről. S azt is szorgosan jelentette, hogy a katolikus papok, Lénárd Ödön, Szigeti Imre és Rózsa Elemér hogyan igyekeznek egy-egy fiatal rabot megtéríteni. Szandbauerről mint különlegesen veszélyes elítéltről operatív tisztje „F dossziét” nyitott, s nemcsak a sötétzárkát járta meg, de – bár ezt akkor már szigorúan tiltották – a betonpadlóhoz láncolták.
S közben kinn ment a bölcsész- és jogásznövendékek maoista kavalkádja, következmények nélkül. A vietnami szolidaritási bizottság tüntethetett, finomkodhatott, ellenzékieskedhetett. Ők jó jelképekhez imádkoztak. Tanultak Mikojan fiának és barátainak sorsából, s lelkük mélyén jól sejtették, hogy a demokráciához vezető úton jobb Mao elnök kis vörös könyvét forgatni, mint a Führert: az csak a biztos lebukáshoz vezet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.