Jászladánynak alapvetően igaza van

A jászladányi alapítványi iskola ügye rávilágít a közigazgatás működésének zavaraira, a kisebbségi törvény hiányosságaira és a hazai önkormányzatiság törékenységére is – nyilatkozta lapunknak Kolláth György alkotmányjogász. Magyar Bálint oktatási miniszter eljárása azt a korszakot idézi, amikor egyszerre volt kész a vádirat és az ítélet – szögezte le. Szerinte a kisebbségi választási törvény módosítása és a gyűlöletbeszéd további büntetőjogi szankcionálása a zaklatott politikai légkör szülte igény, ezért olyan kényszermegoldásokat hozhat, amelyek hosszú távon nem válnak be.

Szarka Ágota
2002. 11. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jászladánynak alapvetően igaza van, és ezt egy jogállamban érvényesíteni is lehet: ezért vállaltam az alapítványi iskola ügyének ügyvédi képviseletét. Alkotmányos tanszabadság van, a szülőknek joguk van a gyermeküknek adandó nevelést megválasztani. A Jászladánnyal történtek viszont sokáig azt mutatták, hogy mindehhez joguk van ugyan, de nincs esélyük rá – jelentette ki Kolláth György, az önkormányzat jogi képviselője, hozzátéve azt is: az ügy melletti kiállása nem politikai indíttatású, hanem kizárólag szakmai.
Az alkotmányjogász szerint Jászladány olyan kísérleti terep volt, ahol a nagypolitika megpróbálta a helyi ügyet felülről, nyomásgyakorlással elrendezni, de bebizonyosodott, hogy ez nem járható út. A település a törvény sáncain belül próbálta megvédeni saját jogait, igazát, és ez a dolgok jelenlegi állása szerint sikerült is, bár nincs még vége az ügynek – vélekedett. A nemrég megszületett bírósági ítélet, amely kimondja, hogy a település vezetése nem követett el törvénysértést, esélyt ad arra, hogy békés, tisztességes kompromisszum születhessen a többség–kisebbség közötti feszültség ügyében.
– Hogy lehet az, hogy tavaly szeptemberben a közigazgatási hivatal még azt mondta, hogy az iskolaalapítás ügyében a kisebbségi önkormányzatnak nincs egyetértési joga, majd egy év múlva ugyanaz a hivatal éppen ellenkező értelmű megállapítást tett? Ennyire bizonytalan egy közigazgatási hivatal tartása? – tette fel a kérdést. Mint fogalmazott, Jászladányban a politikai nyomásgyakorlás túllépte és lebecsülte a jogi kereteket, ezt orvosolta a legutóbbi bírósági ítélet. Szerinte Jászladány példája arra is felhívja a figyelmet, hogy a közigazgatás működésében súlyos gondok vannak. – Megütközve láttam, hogy mennyi elemi jogi hibát követtek el a közhatóságok – tette hozzá.
Kolláth György szerint az ügyben meglehetősen „rosszul vizsgázott” a kisebbségi törvény is, hiszen az egyes kitételek definiálása – mint például a kisebbségeket is érintő képzés – talán csak az értelmező kéziszótár segítségével fejthető meg, és ez jogbizonytalanságot szül.
– A jászladányi ügy rávilágít jogállamiságunk sebezhetőségére is. Az alapítványi iskola augusztus 6-án kapta meg a jogerős működési engedélyt. Három hét alatt mindent előkészítettek az iskolakezdésre. Mégis, harmincadikán a közigazgatási hivatal ezt a jóhiszeműen kialakított jogi helyzetet megsemmisítette, és új eljárást rendelt el. Erről a jegyző útján szeptember másodikán kapott értesítést az oktatási tárca. Magyar Bálint oktatási miniszter viszont – itt nem létező személyes hatáskörében – éppen a megsemmisítő határozatra hivatkozva már harmincadikán kiadta a nyilvántartásba vétel megtagadásáról szóló határozatát. A döntést a minisztérium szabályosan csak három nappal később hozhatta volna meg. Hogyan történhetett ez? Kilóg a lóláb. Egy ésszerű magyarázat van: előbb ismerte meg a miniszter a közigazgatási hivatal döntését, mint maga a hivatal. Ez pedig a Tanú című filmben is ábrázolt viszonyokat idézi: egyszerre van kész az ítélet meg a vádirat. A közigazgatásban a hatáskör elvonása az egyik legsúlyosabb jogsértés. Ilyen egy XXI. századi jogállamban nem létezhet – kár, hogy a hibát azóta sem orvosolták – hangsúlyozta Kolláth.
Kitért arra is, hogy az iskolaügy miatt a jászladányi kisebbségi önkormányzati választások eredménye újabb országos vihart kavart: a testületbe egy cigány és négy nem cigány képviselő – köztük Dankó István polgármester felesége – került be. (A nem cigány képviselőket, szavazópolgárokat „etnobizniszeléssel” vádolta meg több kormánypárti politikus és roma jogvédő. Felvetődött, hogy módosítani kell a kisebbségi választási törvényt, mert visszaélésekre ad lehetőséget – a szerk.) Az alkotmányjogász úgy vélte: a jászladányiakat ebben az ügyben is igen csúnyán megalázták, mert egy törvényes és szabad helyi választásba senki nem szólhat bele. Mint fogalmazott, a politikának meg kellene végre tanulni a közösségek önállóságát és méltóságát, egyben döntését tiszteletben tartani. Arra hívta fel a figyelmet: az alkotmánnyal és az európai normákkal homlokegyenest ellenkezik a kisebbségek választási regisztrációjára való törekvés, valamint az is, hogy a választópolgárokat és képviselőjelölteket etnikai alapon diszkriminálják, kizárják a kisebbségi választásból, illetve választhatóságból. Szerinte a törvény a lehetőségekhez képest a legjobb, mert a választópolgárok ítélőképességére alapoz: az ő kezükben van
a döntés, arra szavaznak, akit alkalmasnak találnak, és ezt nem lehet mondjuk bőrszínhez kötni. Módosítás talán abban képzelhető el, hogy más napra lehet tenni a többségi és a kisebbségi választások időpontját.
– Ma a törvény lehetővé teszi az összes szavazóképes állampolgár, sőt immár bevándorolt egyén, rövidesen pedig az „europolgár” részvételét is a kisebbségi választásokon. Ez nagyon nyitott modell. Ha komolyan vesszük az integrációt, nem lehet etnikai, nemzeti stb. alapon visszalépni, diszkriminálni. Tehát nem valamiféle ravasz, politikai kényszer szülte normaátírásra van szükség a meglepetések kiszűréséhez, hanem arra, hogy az emberek felelősen kampányoljanak és politizáljanak, ez viszont már nem a jogalkotás asztala – mutatott rá.
Úgy véli: a jelenlegi szabályozást a jászladányi voksolás eredményei is alátámasztják. A település nemhogy rossz példa lenne, éppen ellenkezőleg: ismét bebizonyosodott, hogy a polgárok közösségének több esze van, mint akárhány önjelölt megváltónak vagy politikusnak. Kolláth szerint a 6200 lakos nem „kontraszavazást” végzett, hanem az évek óta dúló belső háborúskodás helyett, felelősen gondolkodva, a békességre szavazott. A polgármestert például több mint 80 százalékkal választották újra, ez szükségképpen azt jelenti, hogy a romák egy része is támogatta. Maguknak voksoltak, visszavágó: 4 év múlva.
– A kisebbségi választási törvényhez hasonlóan alkotmányjogi szempontból a gyűlöletbeszéd további, drákói szankcionálása is meglehetősen ingoványos terep – vélekedett Kolláth György. Szerinte a politika zaklatott légköre olyan kényszermegoldásokat hozhat, amelyek hosszú távon nem válnak be. Az Európai Unió emberjogi felfogása szerint nincs demokratikus társadalom pluralizmus, tolerancia és nyíltság nélkül. A plurális társadalomba olyan gondolatok, vélemények szabadsága is belefér, amelyek esetleg sértők, meghökkentők vagy aggodalmat keltők – idézte az Alkotmánybíróság határozatát. – Ehhez képest vajon mi a bűnös gyűlöletbeszéd? – vetette fel Kolláth.
– Ha a gyűlöletbeszédből a Btk.-ban szankcionált, új bűncselekményt akarunk csinálni, szembe megyünk a toleráns európai áramlatokkal. Feltehetőleg az erre vonatkozó kényszernormák a nemzetközi fórumokon nem állnak majd meg – mutatott rá az alkotmányjogász. Mint mondta, erre a problémára a jognak reagálnia kell, de a megoldás szerinte elsősorban a polgári jogi út lehet. Kérhessen teljes jogvédelmet a megsértett közösség minden egyes tagja, sőt akár a közösségi jogi fellépés (populáris akció) lehetőségét is megteremthetnénk – összegezte véleményét. A törvényalkotási szándék kiváltó okára – a 301-es parcellában történtekre – utalva hozzátette: vakvágányra visz, ha a politikai ellenfelek bűnözőt akarnak kreálni egymásból. Inkább a politikai kultúra növelésére kellene törekedni egy esetleg elhibázott törvényalkotás helyett. Rámutatott: az izgatás, az uszítás ma is büntethető, bár ennek – sajnos – senki sem próbál érvényt szerezni. A verbális agressziót elsősorban korrekt politikai közbeszédnek kell megfékeznie. Pótszernek a „bétékázás” soha sem alkalmas, ahhoz túl durva eszköz – figyelmeztetett Kolláth György.

A magyar igazságügyi tárca arra vár, hogy az Európai Unió tanácsa elfogadja a gyűlöletbeszéddel összefüggő keretszabályt. A minisztérium tervezete már elkészült, és várhatóan a jövő év első felében sor kerülhet a végleges szöveg elfogadására is.
*
Polt Péter legfőbb ügyész véleménye szerint nem jogi kategória a „gyűlöletbeszéd” kifejezés, hanem a médiában és a parlamentben az utóbbi időben meghonosodott „szleng”. A büntető törvénykönyvben található jogi kifejezés a közösség elleni izgatás, melynek szövegváltozása több variációban is napirenden van, és a parlamentnek kell eldöntenie, melyiket fogadja el végül. – Számos európai országban van hasonló tényállás a vallási közösségek, népcsoportok, nemzetiségek, nemzeti kisebbségek elleni uszításról és gyűlöletkeltésről, de ezek minden esetben más léptékűek és mértékűek. A törvényhozás számára az öszszehasonlító elemzések elvégzése feltétlenül szükséges a kodifikációt megelőzően – mondta lapunknak a legfőbb ügyész.
Bárándy György ügyvéd szerint mindennel és mindenkivel kapcsolatban meg lehet fogalmazni kritikát, de csak a megfelelő formában. – Aki nem látja be, hogy európai hangnemben, gyalázkodás, lázítás nélkül is lehet bírálni, azt igenis meg kell büntetni – fejtette ki véleményét. Példaként hozta fel az október 23-i nemzeti ünnepen a 301-es parcellánál Mécs Imre szabad demokrata politikussal, egykori halálraítélttel történteket. Törvényi eszközökkel kell megakadályozni – mondta –, hogy egyesek a gyűlölet keltésére használják fel az ilyen helyzeteket.
Szőgyényi József ügyvéd, egykori ügyész úgy véli, elhúzódó egyeztetésekre lehet számítani az úgynevezett gyűlöletbeszéd büntethetőségét tárgyaló törvényjavaslat parlamenti elfogadása előtt. A megfogalmazás a mások iránti gyűlölet keltésére alkalmas kifejezések uszító jellegű használatát jelenti. Értelmezése szerint az alkotmányos többséget igénylő törvénymódosítás, az uszítás bűncselekmény jelenleg hatályos büntetési tételeit kívánja súlyosbítani. Hozzátette: a mindkét politikai oldalon tapasztalható, gyakran a személyiségi jogokat sértő, gyűlöletkeltő megnyilvánulásoknak törvényi szigorítással kell gátat szabni. (S. P.–G. T.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.