Ösztönzi az Európai Unió is a környezetkímélő növényi hajtóanyag előállítására és felhasználásra a majdani tagállamokat. Ám az már a nagy hírveréssel bejelentett Torgyán-program előtt is tudott volt: az új energia előállítási költségei jóval drágábbak a hagyományos hajtóanyagénál. Ezért is szánták az első üzemeket – a csurgóit, a mátészalkait és a kunhegyesit – kísérletinek. Számolni kellett azzal is, hogy a földművelésügyi tárcának pénzbe kerül majd az új üzemanyag vásárlásához történő hozzájárulás. Végül is a két alföldi településen folytatódhatott a biodízelüzem építése, a kezdeményező Csurgói Térségi Gazdaszövetkezet tagjai viszont szomorúan tapasztalták: nem teljesül a korábbi hitelgarancia-ígéret.
– Az agrárminisztérium (FVM) nem tervez nagyobb volumenű biodízelprogramot: a tárca ehhez nem rendelkezik hazai tapasztalatokkal, márpedig enélkül nem születhet szakmailag megalapozott javaslat a továbblépést illetően – nyilatkozta a megyei sajtóban Nagy József, a minisztérium főosztályvezető-helyettese. Ám hozzáfűzte: az EU a megújuló energiaforrások használatának arányát a jelenlegi 6 százalékról 12-re kívánja emelni, ezért indokolt, hogy tárcaközi egyeztetés történjék az új energiaforrások fejlesztéséről.
A biodízelprogramon felbuzdult környékbeli gazdálkodók – akik már az első felhívásra 36 ezer hektár megműveléséhez szükséges hajtóanyag felhasználását vállalták – úgy hitték: akár 2002-ben olcsó üzemanyagot tankolhatnak. Ám mivel a hitelgaranciát nem kapta meg az üzem építésére vállalkozó gazdaszövetkezet, egyelőre csak az alapkőnek örülhetnek.
Századvég: Őrzi vezető szerepét a Fidesz-KDNP