Bál a Gellértben

Valamikor a bálok nem csak a nyughatatlan ifjúság és a romantikára vágyó érettebb nemzedékek tánc iránti vágyainak kielégítését szolgálták. Az ünnepélyes hangulatban egymásra találtak a rokon lelkek, nem beszélve az eszmék és ötletek cseréjéről. A Széchenyi-bálok hagyománya is ilyen célból teremtődött meg a Széchenyi-lakomával 1864-ben, a legnagyobb magyar halála utáni negyedik esztendőben.

Zsohár Melinda
2003. 01. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gróf Széchenyi István fontosnak tartotta azok találkozóját és bensőséges együttlétét, akik a haza üdvéért munkálkodtak – mondja Rubovszky András, a Széchenyi Társaság alapító tagja és az ismét életre hívott Széchenyi-bálok szervezője. A neves idegenforgalmi szakember hosszú éveken át a Gellért Hotel igazgatójaként igyekezett öregbíteni a patinás gyógyfürdő és -szálló hírnevét, s az újraéledő demokratikus körülmények között méltó helyszínnek találta, hogy ott rendezzék az 1945-től kényszerűen szünetelő elegáns találkozót.
– Ezért alapította meg a Nemzeti Kaszinót, pártolta a hazai lótenyésztést, a lóversenyzést. A társadalmi-társasági élet pezsgése lehetőséget teremt ma is a különböző érdeklődésű és foglalkozású emberek találkozására – teszi hozzá a hagyományápoló Rubovszky.
Széchenyi István már kortársai körében nimbuszszal bírt. Halálát követően gyorsan kultusza lett, az első Széchenyi-lakomát a főrendek szervezték 1864-ben. Az akkori mulatság is éppen február 1-jére esett, akár az idei, az 1989-től számított tizenötödik rendezvény. Az elsőn Wenckheim Béla tartott emlékbeszédet, s a jeles eseményre készíttetett emlékserlegre az alábbi feliratot vésették föl: „Borúra derű. Nem halt meg, aki honfitársai emlékezetében él.”
A minden társadalmi rétegben népszerű mágnás tisztelete hamar túlnőtt a főrendeken, s az Országos Széchenyi Szövetség mellett megalakult a fiatalabbakból álló Széchenyi Társaság, amelynek sokan tagjai lettek a feltörekvő, nemzeti és nemzeti liberális érzelmű polgárok közül.
Az első bált 1907-ben rendezték a Royal Szállodában, s attól fogva évente az ország egyik legnevesebb társasági eseményévé nőtte ki magát a rendezvény. A Duna-parti Ritzben utoljára 1914 farsangján táncoltak a Széchenyi-bálozók; a háború és Trianon nem adott okot a mulatságra, aztán 1921-től a szépséges Gellért Hotel adott otthont a bálnak, a társasági ajánlással belépőhöz jutó kiváltságosoknak. A sorozatnak s vele a csaknem százéves hagyománynak 1940-ben szakadt vége.
A rendszerváltás küszöbén, 1987-ben alakult meg ismét a Széchenyi Társaság, amelynek egyik alapító tagja volt Rubovszky András, Kunszabó Ferenc, Stumpf István, Katona Tamás, Cserháti László (közgazdász), Tóth József (onkológusprofesszor). Az első találkozót Pozsgay Imre támogatásával sikerült megszervezniük a budapesti Pepita Oroszlánban, ahol aktuális társadalmi, gazdasági és kulturális témák kerültek terítékre, különös tekintettel a többpártrendszer megteremtésére, a gazdasági reformokra és a határon túli magyarok támogatására. A düledező szocializmusban – Pozsgay védelme alatt – megtűrték a civil alakulatot.
– Nem töltöttünk be úttörő szerepet a határon túliak támogatásában – hangsúlyozza Rubovszky –, de sűrűn jártunk ki a magyarlakta területekre, írószerekkel, könyvekkel, egyéb adományokkal megrakottan. 1989-ben hivatalosan is bejegyezték a Széchenyi Társaságot, ám a demokratikus politikai élet szerveződése sokakat elszólított közülünk. Máig harminckét Széchenyi-szobrot, illetve -domborművet állítottunk föl az országban és a határon túl, így Tiszaújlakon, Beregszászon, Bánffyhunyadon, Brassóban, Lendván. Ebben az esztendőben rendeztük meg az új korszak első Széchenyi-bálját a Gellért Hotelben. A belépődíj sosem olyan drága, mint más exkluzív bálokon, a fellépő zenészek, zenekarok mérsékelt áron muzsikálnak, támogatók vállalják át a költségek egy részét – sorolja Rubovszky András, a báli vigasság karmestere.
Az idén a szálloda összes terme a vendégek rendelkezésére áll, a fehér asztal mellett cigányzene kíséretében beszélgethetnek. Rácz László cimbalomművész (Rácz Aladár unokája) és klasszikus képzettségű zenészei játszanak. A Gellért-fürdőcsarnok impozáns tere a táncosokat fogadja az Emerton-díjas Madarak tánczenekar közreműködésével. A nyitótánc palotás, majd keringő áll a táncrendben. A kupolacsarnok és a galéria zugaiban kis csoportok beszélgethetnek zavartalanul a százötven éve „változatlan” témákról: gazdaságról, politikáról, kultúráról. A mulatság szokás szerint a budapesti Krisztina körúti Széchenyi-szobor megkoszorúzásával kezdődik.

Táncrendek parányi ceruzákkal
Bőrkötéses, fémlemezre nyomtatott, díszes kis jószágok a táncrendek, amelyeket féltve őriznek némely családok a rég porladó ükanyák ereklyéi között. Régen sem tömegével készítették őket – a finom kézi munka sosem volt olcsó –, az előkelő hölgyeknek a legelegánsabb bálokban dukált, az ünnepélyes külsőségeket emelendő. Horváth Dezső gasztronómiai szakember és gyűjtő kincsestárában őriz néhányat közülük.
– Magyarországon a „törvényhallgató” ifjak 1840-ben tartott bálján kapott első ízben minden meghívott hölgy táncrendet egy szál virág kíséretében – idézi a táncrendek történetét. Neki az 1851-es székesfehérvári nőegyleti bál táncrendjéből van egy a birtokában. Aukciókon bukkannak föl e darabok, igen borsos áron.
A klasszikus bálok nem azonosak a farsangi táncmulatságokkal, maszkabálokkal. Ez utóbbiakhoz hasonlókat már a középkorban is rendeztek, s nem csak az előkelőségek. A rangos táncmulatságok szokása a XVIII. századtól dívik. Európában XIV. Lajos vezette be, híres bálként tartják számon az 1715-ös párizsi fényes estélyt. Magyarországra a Habsburg-udvarból került át a bálozás szokása. Budapesten 1800-ban nyolcszáz (!) báltermet tartottak számon: többnyire főúri kastélyok aulái, nagytermei alakultak át az új igények szerint táncteremmé. A pesti Vigadó 1834-ben, a budai Vigadó 1900-ban nyílt meg. Rendeztek bált jogászok és joghallgatók, orvosok és medikusok, arisztokraták és nagypolgárok, kereskedők és nőegyletek. Létezett a Magányos Férfiak Egyesülete, ők különös izgalommal szervezték báljukat, táncrendjükre büszkén nyomtatták nevüket. Hogy ez a tisztességes és nősülni szándékozó férfiak vagy a kalandor természetű, csapongó urak mulatsága volt-e, arról nem szól a fáma.
– A táncrendekbe szép betűkkel nyomtatták ki a táncok sorrendjét: keringő, francia négyes, valcer, mazurka, polka, négyeske… s a hölgy, még inkább kisasszony saját kezűleg írta be a mellékelt parányi ceruzával a jelentkező úr vagy úrfi nevét – szól a báli szokásokról a gyűjtő. – Csárdást először 1840-ben Budapesten, a Liszt Ferenc tiszteletére rendezett bálon táncoltak, a palotást a XIX. századtól járják betanított táncosok a bál nyitányaként.
A táncrendeknek is, mint annyi másnak – a bálokkal egyetemben –, 1945-ben bealkonyult. Mostanság újjá kívánják éleszteni az elegáns táncos események szokását, de a táncrend készítése valószínűleg nem honosodik meg ismét. S egyáltalán: tudnánk még mazurkát vagy polkát táncolni? Nem beszélve az ismetlen négyeskéről…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.