Szlovákia kormánya január 8-án, a lengyel kormány karácsony előtt, a magyar kormány viszont alig két nappal a végső döntés előtt kívánta tárgyalni azt a jogérvényes egyetértési nyilatkozatot, amely az egyik alapdokumentuma (lett volna) a PSA Peugeot–Citroen francia autókonszern idecsábításának – értesült lapunk. Erdősi Péter, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium befektetési főigazgatója azt mondja, hogy a magyar kormány tette a legtisztább, legátláthatóbb ajánlatot, s a Komárom-Esztergom Megyei Közgyűlés elnökének, valamint Tatabánya polgármesterének véleményével ellentétben, nincs jelentősége annak, hogy a kormány tárgyalta-e előzetesen az egyetértési nyilatkozatot vagy sem.
Agócs István, Komárom-Esztergom Megye Közgyűlésének MSZP-s elnöke egyértelműen a lomha magyar államadminisztrációt tette felelőssé azért, hogy nem sikerült gyorsan és rugalmasan kezelni az elszalasztott befektetési lehetőséget. Agócs István kitért arra is, hogy a hazai befektetésösztönző háttérintézménynek, az ITDH-nak nincsenek meg a kellő eszközei ahhoz, hogy hatékonyan és operatívan képviselje egy-egy konkrét befektető ügyét. Más forrásból tudja lapunk, hogy miközben Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter meghirdette a Smart Hungary (Okos Magyarország) című befektetésösztönző programját, a kormány tételesen megkurtította az ITDH büdzséjét.
Csillag István gazdasági miniszter és a kormányfő felelősségét firtatta Tállai András fideszes országgyűlési képviselő, volt pénzügyi államtitkár amiatt, hogy a francia PSA Peugeot–Citroen konszern Magyarország helyett Szlovákiába telepíti autógyárát, amely 3500 embert foglalkoztat majd.
A politikus a Magyar Nemzet szombati számában megjelent cikkhez hasonlóan arra utalt, hogy a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium késlekedése miatt a kormány meg sem tárgyalta azt a jogérvényes beruházási dokumentumot, amely rögzíti többek között az állam által biztosított kedvezményeket és kötelezettségeket. Az egyetértési nyilatkozaton – amelyet a PSA már elkészíttetett egy ügyvédi irodával – január 13-án még dolgoztak a tárca jogászai, így az nem kerülhetett a kabinet elé január 14-ig, amikor a francia konszern döntött az autógyár Szlovákiába telepítéséről. Lapunkban szombaton közöltük azt az információt, amely szerint a gazdasági tárca nem volt hajlandó elfogadni a cég kétszáz hektáros területigényét.
Tállai András a miniszterelnökhöz és a gazdasági miniszterhez intézett írásbeli kérdéseiben többek között arra vár „egyenes” választ, hogy elkészült-e időben a dokumentum és eljutott-e a PSA-hoz, kihasználta-e francia kapcsolatait Medgyessy Péter kormányfő, illetve milyen felelősség terheli Csillag Istvánt. – Mikor kíván a miniszterelnök és a tárca vezetője a tatabányai polgárok szemébe nézni, amiért elmaradt a 3500 főt foglalkoztató beruházás? – tette fel a kérdést a Fidesz képviselője.
A politikus emlékeztetett arra, hogy a többi pályázó – Lengyelország, Csehország és Szlovákia – 2002 decemberében egyértelműen, gyorsan és határozottan a cég tudomására hozta, hogy milyen kedvezményeket ajánl és milyen kötelezettségeket vállal. – Az európai unióba igyekvő riválisaink ismét leköröztek minket – fogalmazott Tállai András.
Ettől az egy hozzávalótól lesz igazán jó a csirkeraguleves
