Számít a hallgatóra a látható rádió

A televíziózás terjedésével, népszerűsödésével sokan – a szakma művelői közül és a nagyközönség soraiból egyaránt – úgy érezték, hogy a rádiózás alól kirántották a szőnyeget, hogy a „csak hangszóróból” jövő műsorok, információk számára végképp bealkonyodott. Ebben a piacvesztéses, szezon utáni érzéseket keltő, rossz hangulatban az utóbbi időben az internet megjelenésével hatalmas fordulat állt be; kiderült, hogy a rádiók, ha okosan csinálják, rendkívül sokat adhatnak: a legnagyobb tartalomszolgáltatók lehetnek a fogyasztók, a hallgatók számára. Megújult a Magyar Rádió honlapja is, amelyről lapunknak Hollós János alelnök beszélt.

Bognár Nándor
2003. 02. 27. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A rádiózás világszerte reneszánszát éli, mivel nyilvánvalóvá vált, hogy az internet felhasználásával ez az a média, amely képes összegyűjteni az emberek összes gondolatát, és ezt a gyűjteményt nemcsak fel tudja tálalni, hanem tárolni is képes. Ebbe a stratégiainak minősíthető folyamatba illeszkedve hozta létre néhány napja bemutatott honlapját a közszolgálati Magyar Rádió. Mit tud ez az internetes portál, és mit várnak tőle?
– Először is azt várjuk, hogy pillanatokon belül ez lesz a legnagyobb hangarchívummal rendelkező portál Magyarországon. Már most, az induláskor fenn van a weblapon a három adó kétheti anyaga. A műsorokon kívül természetesen más, új, szöveges tartalmakat is találhatnak az internetezők ezen a portálon. Azt szeretnénk, ha ez az egyik leglátogatottabb portállá válna az országban, ezért nagy hangsúlyt fektetünk például arra, hogy már a nyitó oldalon azonnal megjelenjenek a legújabb hírek. Ezzel nem kevesebbet akarunk megvalósítani, mint amit a fejlett rádiók világszerte csinálnak, hogy ez legyen az a hely, ahol a leggyorsabban megtalálhatók a legfrissebb hírek.
– Milyen a kapcsolata az internetes portálnak a meglévő három rádióadóval: egyszerűen összegyűjti az ott elhangzottakat, vagy mintegy negyedik adóként önálló anyagokat is készít?
– Igen, azt hiszem, mondhatjuk, hogy tulajdonképpen a Kossuth, a Petőfi és a Bartók mellett negyedik adója született a Magyar Rádiónak, mert sok olyan új elemet hordoz, új információkat tartalmaz, amelyek a meglévő három adón nem jelennek meg. Mindezeken túl interaktivitást is várunk a portáltól, számítunk a hallgatók hozzászólásaira, véleményére. Akár frissíthető is lehet így bármelyik műsor, hiszen az arra alkalmas véleményeket a műsorkészítők azonnal integrálhatják a műsorba. Az új honlap megjelenése tehát mindenképp hatással lesz a három meglévő adóra is.
– A bevezetés óta eltelt rövid időszakban érzékelhető volt-e már ez a várt „interaktivitás”?
– Természetesen. A Fórum rovatba például rengeteg hozzászólás és észrevétel érkezett egyik legnépszerűbb műsorunkhoz, a Vasárnapi Újsághoz. Ez a műsor egyébként is rendkívül sok reagálást és véleményt vált ki, és ez a fórum most alkalmas lesz akár az ellentétes vélemények kibeszélésére is. Lehet, hogy a Vasárnapi Újság körül egyebek mellett azért volt annyi vihar, mert eddig nem nyílt lehetőség megbeszélni, kinek mi a véleménye az ott elhangzottakról; most az internetes honlapon erre is lehetőség nyílik.
– Mi teszi egyedivé ezt a képernyős rádiózást, mi az a sajátosság, amit más médiumban nem találhatunk meg?
– A Magyar Rádiónak kiterjedt, jól működő tudósítói hálózata van, vidéken és külföldön egyaránt, rájuk alapozva megvalósítható a szinte azonnali hírmegjelenítés. A másik különlegesség az, hogy a hallgató hihetetlen mennyiségű műsort hallgathat meg, akár egyéb számítógépes vagy internetes elfoglaltsága közben is, és akár élőben, akár a már elhangzottak közül. Jelenleg két hétre visszamenőleg lehet az archívumból előkeresni a műsorokat, de tervezzük, hogy ezt az időt minél előbb két hónapra növeljük. Egyébként a rádió hátrányaként szokták említeni, hogy a szó elszáll, itt nem lehet visszalapozni, mint az újságban. Hát most már ezt is lehet, eldöntve olykor vitás kérdéseket is.
– Hogyan fogadta a rádió belső közvéleménye ezt a vállalkozást?
– Meglehetős élénkséggel: a portál megjelenése érzékelhetően aktivizálta a rádió munkatársait is, hatására sok éve nem tapasztalt szellemi pezsgés indult meg a szerkesztőségek, a stúdiók környékén, éles viták alakultak ki; tehát mondhatjuk, hogy magukat a munkatársakat is felrázta ennek a honlapnak a megjelenése. Természetesen van, aki szereti, akad, aki nem, van, aki csak pluszmunkát lát benne, de sokan vannak, akik inkább a pluszlehetőséget veszik észre.
– Nem félnek kilépni a piacra, ahol már számtalan gyakorlott, profi és gazdag néző-, illetve ügyfélcsalogató internetes cég kínálja magát a nagyközönségnek?
– A Magyar Rádióról mindig azt mondták, hogy monopolhelyzetben lévő cég, és hogy nem lehet legyőzni, mert nincs kinn a piacon. Most ezzel a negyedik adónak nevezhető portállal bizony erősen kinn vagyunk a piacon. Vállaljuk, hogy döntsön a néző, a hallgató: a honlap látogatottságából, a felkeresések számából pontosan látni lehet majd, hogy mennyire vagyunk érdekesek, mennyire tudjuk megelőzni az interneten már régóta jelen lévő, rangos portálokat. Olyan honlapot hoztunk létre, amelyet érdemes gyakran felkeresni, mert egyrészt folyamatosan ömlenek rá a friss hírek, de eközben a rendkívüli módon felélénkült munkatársak is sorra jelentkeznek új és új, bővítést jelentő ötletekkel, és ezek is többnyire megjelennek a képernyőn.
– Voltak-e belső viták a honlap formai, tartalmi, szervezeti kialakítását illetően?
– Természetesen, először is a honlap küllemén – hogy hogy nézzen ki egy ilyen portál –, de mára ezek elcsitultak. A külső tudatosan konzervatív, szolid, ahogy ezt egy közszolgálati rádióhoz illendőnek tartottuk; és abban bízunk, hogy tartalmi értékekkel: az információbőséggel, a közlendők tömegével is igen rövid idő alatt vezető szerepet fogunk szerezni. Az is vitatott volt, hogy milyen legyen a szervezet. Úgy döntöttünk, hogy decentralizált portál lesz, nincs központi főszerkesztő. Egyébként is furcsa lenne azt mondani a kollégáknak: amellett, hogy szabadon kifejthetik a gondolataikat a műsorokban, az éterben, itt ebben korlátozva legyenek. A Magyar Rádióban kialakult újságírói függetlenség, a szerkesztői szabadság teljes ezen az internetes portálon is, itt a rádió ötszáz újságírója szabadon kifejtheti a véleményét. Sőt: a hallgatói hozzászólások sincsenek „megvágva”, a szerkesztőink csupán arra ügyelnek, hogy ezek a vélemények ne sértsenek jogszabályt. Párbeszéd is kialakulhat – ki is alakult – a hallgatók és a műsorkészítők, vagy akár a rádió különböző területein dolgozók között. Most indítottunk egyébként a Fórum rovatban szavazást arról, hogy mi legyen a szlogenje a honlapnak. Jelenleg a „látható rádió” vezet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.