Ahol megállt az idő

Kő András
2003. 04. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Álltam Mozart sírjánál, Bécsben, a Szent Márk temetőben, és eszembe jutott Faulkner. A Sírgyalázók egyik mondata: „Mindenünk az idő: csak ez áll közöttünk, és az iszonyatos, rettegett halál között, mégis eltékozoljuk, mert életünk felét azzal töltjük, hogy kigondoljuk, miképpen tölthetnénk el a másik felét.” Az ember menekül. Önmaga, barátai, a hétköznapok gondjai elől. Keresi azt a helyet, ahol az időt megállítja a képzelet, s ahol kiszabadulhat a perc fogságából. Mozart sírja Bécsben, Európa egyetlen biedermeier sírkertjében ilyen megálló. Lehet vidám tavasz, ölelkező nyár, rozsdavörös ősz, kemény hideg, ez a temető mindig ugyanaz. A padokon dámák ülnek, fejükön széles karimájú Léda-kalap, kecses kezük kesztyűbe csúsztatva, cipőcskéjük fényesre pucolva; kipirult arcocskájuk, kancsi tekintetük régi emlékkönyvek bejegyzéseit idézi, szerelmes szavakat pergetnek vissza a rügyek alól. Odébb királyi méltósággal két páva billeg, mintha modellt állnának egy festőnek, aki tudja, hogy az idő a leghosszabb távolság két hely között. Pávák, elegánsan és büszkén. Tündöklően. Úgy tartoznak hozzá a Szent Márk temetőhöz, mint Mozart síremlékéhez a friss virágok. A „Szebb a páva, mint a pulyka” kezdetű gyermekmondókára talán ők is felborzolnák tollruhájukat, de ide nem téved be csúfolódó. Itt boldog, békés és naiv az élet, mint valaha volt a Monarchia határai közt. Szerkesztőségi szobák hangos telefonjai, kard ki kard szóváltásai egynémely politikusokkal, háborús hírek kesergői nem hallatszanak át a falakon. Az élet árnyoldalán ott a halál, és mégis: a Leberstrasse ódon sírkertje madarak kergetőzésétől hangos. Tavaszi örömdalokat fújnak, új ritmusokat tanulnak. A tempó – mint Mozartnál – bármelyik pillanatban megváltozhat, itt egy kicsit gyorsabb, amott kissé lassúbb, de a derű örökkön ott zakatol bennük. Ahogy a temető nagy halottja sem feledhette élete folyamán a derűt.
A tizennyolcadik századi eredetű sírkertbe már régen nem temetkeznek, de a sírkövek mesélnek. Ez volt az a század, amely még pártolta a művészetet. A sírkövek egyike-másika erre is, arra is düledezik, de erősen kapaszkodik a földbe, amelyet alulról, a kicsiny temető minden oldaláról a csontok tartanak össze. S közöttük Mozart csontjai. A nevek a sírköveken már nehezen olvashatók, pedig még magyaros hangzású is akad közöttük.
Amikor Mozart 1791-ben elhunyt, a temető hátsó falánál tömegsírba tették. Felesége nemhogy sírkövet nem állíttatott, de a temetésen sem volt jelen. A tizenkilencedik század közepén, amikor keresni kezdték a zeneszerző földi maradványait, egy felásott tömegsír helyén jelképes síremléket állítottak neki, s egy kettétört oszlop talapzatába vésték be a nevét. A talapzat mellett lefelé fordított fáklyával gyászoló angyal áll.
„Fejét fogja, mert még mindig nem érti – így magyarázza egy bécsi dáma –, hogy lehetett ilyen önző és ostoba Constanze Weber, s mit szerethetett Mozart ezen az asszonyon…”
Krúdy Gyula úr, ha arra jár, megfelelhetne neki.
Krúdyval szeretnénk sétálni odabent. Jönni-menni, mendegélni, lépni, ballagni… Csak bandukolni…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.