Németországban évente 1,2– 1,4 millió nehézgépjármű terheli a tizenkétezer kilométer hosszú autópálya-hálózatot, a külföldi fuvarozók száma meghaladja a félmilliót. A német kormány döntésének megfelelően augusztus 31-től a tizenkét tonnánál nagyobb össztömegű járművek üzemben tartói kilométerenként 9–14 eurócentet kötelesek fizetni a sztrádák használatakor. Előzetes számítások szerint az állam évente 2,8 milliárd euró bevételre tesz szert. Hans-Christian Maas, a díjfizető rendszert kiépítő és üzemeltető Toll Collect GmbH tájékoztatási igazgatója tegnap Budapesten elmondta: a díjfizetés- és -ellenőrzés a forgalom akadályozása nélkül elektronikus és műholdas helymeghatározó rendszeren keresztül történik. Azok a fuvarozók, akik gyakorta használják a sztrádákat, valamennyi járműbe egy fedélzeti egységet építhetnek be térítésmentesen – a háromszáz eurós előzetes díj kilométerenként leírható –, a cég által működtetett GPS helymeghatározó rendszer pontosan rögzíti a megtett távolságot. A beltéri egység sms-en küldi a központba a fizetendő öszszeget, a számlát hónap végén kapja meg a tulajdonos. Az automatikus könyvelés mellett interneten lehet előzetesen jelezni az útvonalat, ezenkívül a Toll Collect összesen 3500 terminált helyez el a határállomásokon, terminálokon, benzinkutaknál és kamionparkolókban, ahol egyaránt lehetőség lesz az útvonal kijelölésére és a díjfizetésre. A Toll Collect hatékony ellenőrző hálózatot épített ki, ezenfelül a kötelező díjfizetést a német kormány kiterjesztheti a főútvonalakra is, amennyiben a fuvarozók nagy számban kikerülik a sztrádákat.
Nemzetközi fuvar esetén – az ország külkereskedelmi mutatóiból adódóan – a magyar kamionosok a leggyakrabban a német sztrádákat használják. A változások ellenére idén várhatóan nem emelik a fuvardíjat az érintett vállalkozók, illetve speditőrök, mivel a szerződések többségét a megbízókkal már tavaly októberben megkötötték.

Felismeri ezeket a retró reklámszlogeneket? A legtöbben csak tippelnek!