Idén a MÁV Rt. személyszállító járatait várhatóan 163,5 millióan veszik igénybe, az utazóközönség nyolcvan százaléka használja azokat a pályaudvarokat, amelyek az állomásrehabilitációs programban szerepelnek. Mándoki Zoltán, a MÁV Rt. vezérigazgatója tegnap elmondta: a felújítási program huszonötmilliárd forintba kerül, a legfontosabb cél, hogy a rendkívül korszerűtlen és rossz állapotban levő utasforgalmi létesítményeket, illetve a munkahelyeket a kor követelményeinek megfelelően alakítsák át. Mint arról korábban lapunk is beszámolt, a MÁV Rt.-nél 1998-ban kezdődött az a tízéves állomásfejlesztési program, amelynek révén harmincegy vidéki és négy fővárosi (Déli, Keleti, Nyugati, Kelenföldi) pályaudvart hoznak rendbe. Mindeddig 2,5 milliárd forintot költöttek e célra döntően költségvetési és MÁV-, részint önkormányzati forrásból. Elsőként Székesfehérvár állomásépületét alakították át, 1998 óta elkészültek Szerencs, Záhony, Nyíregyháza pályaudvarának teljes, illetve Miskolc, Sátoraljaújhely és Szombathely pályaudvarainak részbeni felújításával. Mándoki Zoltán közölte: a felújítási programban számítanak a magántőke részvételére, a MÁV Rt. saját bevételein kívül annyi pénzt tud e célra fordítani, amennyit a költségvetés biztosít.
Az eddigi gyakorlat szerint az utasforgalmi létesítmények külső- belső átalakítását a MÁV Rt. finanszírozta, az önkormányzatok az állomás előtti területek rendezésében vállalnak szerepet. Elsődleges szempont az állomások műemléki jellegének megőrzése, emellett viszont teljes egészében átalakítják az informatikai és utastájékoztatási rendszereket, a kiegészítő épületeket, illetve a pénztárakat. A nagyobb vidéki állomások újjáépítése (Miskolc, Nyíregyháza) hétszázmillió, míg a kisebb forgalmúaké kétszázötven-háromszáz millió forintba kerül. Legközelebb Szeged pályaudvarának átépítésére kerül sor, bár – mint azt a napokban megírtuk – a MÁV Rt. és az önkormányzat vitája miatt még nem állnak rendelkezésre az építési engedélyek.
A MÁV Rt. legnagyobb ingatlanfejlesztési projektje az elkövetkező években a Keleti pályaudvar átalakítása lesz: az ország legnagyobb állomását négy ütemben, tízmilliárd forintért építik újjá. Az első ütem – amit 1998-ban fejeztek be a kivitelezők – 2,5 milliárd forintjába került a MÁV-nak, 2010-ig további 7,5 milliárdot költenének a pályaudvarra. Havai János, a MÁV Rt. ingatlangazdálkodási üzletágának vezetője elmondta: a pályaudvart közlekedési csomóponttá kívánják alakítani, a jelenlegi egy- helyett kétszintű állomásépületet létesítenek. Az átalakítás költségeit a MÁV Rt. nem tudja önerőből megvalósítani, ezért úgynevezett ingatlanfejlesztési projekteket alakítanának ki, amelyben meghatározó szerepe lenne a magántőkének. A vasúttársaság különböző ingatlanok – többek között a Józsefvárosi pályaudvar területe – értékesítéséből biztosítaná a saját tőkét a Keleti felújításához.
Gyilkosság Kaposváron: rendőrök lepték el a belvárost













