Felújításra váró MÁV-állomások

A MÁV Rt. folytatja az 1998-ban megkezdett tízéves állomásfelújítási programját, amelynek során harmincöt budapesti és vidéki pályaudvart építenek át huszonötmilliárd forintért. A vasúttársaság a magántőkére is számít, saját forrásként az ingatlanok értékesítéséből befolyó összegek egy részét is e célra fordítaná.

Putsay Gábor
2003. 07. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén a MÁV Rt. személyszállító járatait várhatóan 163,5 millióan veszik igénybe, az utazóközönség nyolcvan százaléka használja azokat a pályaudvarokat, amelyek az állomásrehabilitációs programban szerepelnek. Mándoki Zoltán, a MÁV Rt. vezérigazgatója tegnap elmondta: a felújítási program huszonötmilliárd forintba kerül, a legfontosabb cél, hogy a rendkívül korszerűtlen és rossz állapotban levő utasforgalmi létesítményeket, illetve a munkahelyeket a kor követelményeinek megfelelően alakítsák át. Mint arról korábban lapunk is beszámolt, a MÁV Rt.-nél 1998-ban kezdődött az a tízéves állomásfejlesztési program, amelynek révén harmincegy vidéki és négy fővárosi (Déli, Keleti, Nyugati, Kelenföldi) pályaudvart hoznak rendbe. Mindeddig 2,5 milliárd forintot költöttek e célra döntően költségvetési és MÁV-, részint önkormányzati forrásból. Elsőként Székesfehérvár állomásépületét alakították át, 1998 óta elkészültek Szerencs, Záhony, Nyíregyháza pályaudvarának teljes, illetve Miskolc, Sátoraljaújhely és Szombathely pályaudvarainak részbeni felújításával. Mándoki Zoltán közölte: a felújítási programban számítanak a magántőke részvételére, a MÁV Rt. saját bevételein kívül annyi pénzt tud e célra fordítani, amennyit a költségvetés biztosít.

Az eddigi gyakorlat szerint az utasforgalmi létesítmények külső- belső átalakítását a MÁV Rt. finanszírozta, az önkormányzatok az állomás előtti területek rendezésében vállalnak szerepet. Elsődleges szempont az állomások műemléki jellegének megőrzése, emellett viszont teljes egészében átalakítják az informatikai és utastájékoztatási rendszereket, a kiegészítő épületeket, illetve a pénztárakat. A nagyobb vidéki állomások újjáépítése (Miskolc, Nyíregyháza) hétszázmillió, míg a kisebb forgalmúaké kétszázötven-háromszáz millió forintba kerül. Legközelebb Szeged pályaudvarának átépítésére kerül sor, bár – mint azt a napokban megírtuk – a MÁV Rt. és az önkormányzat vitája miatt még nem állnak rendelkezésre az építési engedélyek.
A MÁV Rt. legnagyobb ingatlanfejlesztési projektje az elkövetkező években a Keleti pályaudvar átalakítása lesz: az ország legnagyobb állomását négy ütemben, tízmilliárd forintért építik újjá. Az első ütem – amit 1998-ban fejeztek be a kivitelezők – 2,5 milliárd forintjába került a MÁV-nak, 2010-ig további 7,5 milliárdot költenének a pályaudvarra. Havai János, a MÁV Rt. ingatlangazdálkodási üzletágának vezetője elmondta: a pályaudvart közlekedési csomóponttá kívánják alakítani, a jelenlegi egy- helyett kétszintű állomásépületet létesítenek. Az átalakítás költségeit a MÁV Rt. nem tudja önerőből megvalósítani, ezért úgynevezett ingatlanfejlesztési projekteket alakítanának ki, amelyben meghatározó szerepe lenne a magántőkének. A vasúttársaság különböző ingatlanok – többek között a Józsefvárosi pályaudvar területe – értékesítéséből biztosítaná a saját tőkét a Keleti felújításához.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.