Ha rottweiler vigyáz a kocsi hátsó ülésén

Halász Miklós
2003. 07. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A drog után a gépkocsicsempészet a legjövedelmezőbb kriminalisztikai iparág, ezért is vetnek be ellene titkosszolgálati eszközöket. Becslések szerint az utóbbi években négy-öt milliárd forint értékben vittek a határon túlra Magyarországon ellopott autókat. Főbb felvevőpiacok a balkáni és a közel-keleti országok, valamint az egykori Szovjetunió utódállamai. Amíg Budapesten leginkább Mercedest, Audit és BMW-t kötnek el, addig Csongrád megyében főleg Polski Fiatot, Ladát és Opelt, mert a célországokban – Románia, Szerbia, Bulgária – erre van kereslet.
A Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság nyomozó és vagyonvédelmi alosztályvezetője, Kovács Sándor őrnagy nemcsak a csempészvonalakat, a kocsifeltörés trükkjeit, hanem az autótolvajok és a csempészek lelkét is jól ismeri. A Romániával és Szerbiával határos megyékben zárt társadalmat alkot ez a „szakma”. Mert bár nagy a munkamegosztás, mégis előfordul, hogy aki ellopja az autót, részt vesz a csempészésben is. Szegedtől a szerb határt tíz, a románt harminc perc alatt lehet elérni. Így gyakran előfordul, hogy a pórul járt tulajdonos hiába riadóztatja ismerőseit, segítsenek a rendőröknek a körözésben, mert mire végigtelefonálja őket, az autó már Újvidék irányába halad.
A nemzetközi autócsempész-társaságok behálózzák az egész Balkánt. Nemrég Dakarból hoztak vissza olyan járművet, amit Szegeden loptak el. A szomszédos országokból pedig mind gyakrabban telefonálnak Magyarországra a rendőrök, és innen kérnek a kocsi azonosításhoz információkat. Úton-útfélen azt hallani, hogy sokat javult a hatóságok közötti együttműködés, és ezt nem udvariasságból mondják. Az autóbiznisz szélesedik, és az élet kényszeríti a rendvédelmi szerveket a közös munkára. A nemzetközi csempészbandák innovációs képessége meglehetősen magas fokú. Kovács Sándor erre is mond példát.
– Az utóbbi években a déli országokban gyakoriak az olyan bejelentések, hogy a román vagy szerb állampolgárok átjönnek autójukkal Magyarországra, és a kocsit itt lopják el. Utánanéztünk a panaszoknak, és az ellenőrzések után kiderítettük, hogy több ilyen bejelentett kocsi át sem jött. Egyszerű biztosítási csalásról van szó. A román vagy a szerb biztosítótársaságokat próbálják félrevezetni az idézett mesével. Igazából a lopott kocsik eldorádója az Adria és a Földközi-tenger melléke, a Kelet-Európában eltulajdonított autók nagy tömegben ott lelhetők fel.
Úgy tűnik, Délkelet-Európa sok autótulajdonosa evez egy csónakban. Éppen a kis értékű Csongrád megyei Polski Fiatok sorozatlopásai bizonyítják, egyetlen kocsi sincs biztonságban. A jól szervezett csempészbandák arra is felkészülnek, hogy miképp hatástalanítsák a nagy értékű Audik, Mercedesek műholdas helymeghatározását. Ezután elindítják a lopott kocsik konvoját Szerbia vagy Ukrajna felé. Ezt a műveletet már nem a „kispályások” végzik, hanem olyan bűnszövetkezetek, amelyeknek agytrösztjei sokáig ismeretlenül maradnak.
Kövessük a lopott Mercedes útját Budapesttől Újvidékig! Mielőtt a védőkódot feltörik, a kiszemelt kocsit többen is figyelik. Három-négy személyt is felfogadnak erre a feladatra. Aztán az egyikük hatástalanítja a védelmi rendszert, a másik beül, elindítja a motort, és csak a harmadik ember a sofőr, aki el is viszi az autót. Nem könnyű a feladat, de a szervezők figyelme mindenre kiterjed. Ha Budapestről Szegeden keresztül próbálják eljuttatni a járművet Szerbiába, akkor a sztrádán a lopott autó előtt négy-öt figyelő közlekedik. Rádiótelefonon közvetítik, tiszta-e a terep. Ha rendőrjárőrt látnak, a lopott autót leviszik a mellékútra. A legveszélyesebb manőver a határon való szöktetés. Minden méteren nincs határőr, csak mély árkok, amelyekre pallót tesznek és azon gurítják át a kocsit. Odaát egy másik társaság új rendszámmal várja a zsákmányt, és a magyarországiéhoz hasonló forgatókönyv szerint viszik a húszmillió forintot érő járművet a célállomásra, amit általában fél áron adnak el, de a művelet jövedelmezősége így is magas. A közvetítők fizetsége nem haladja meg az egymilliót, míg a műveletet irányítójának kilencmillió üti a markát.
Kovács Sándor elégedetlen annak ellenére elégedetlen, hogy évről évre jobbak az eredmények.
– Amikor a csempészbandák irányítóinak közelébe jutunk, a legtöbbször csak közvetett bizonyítékok állnak rendelkezésre. Ezért sem könnyű elfogni őket. Remélem, az uniós csatlakozás után – mert a közelünkben lesz a schengeni határ – még jobban visszaszorítjuk a bűnszövetkezeteket. Nemrég jártam Hágában tapasztalatszerzésen, és az Europolnál megígérték, hogy olyan eszközöket adnak, amelyekkel még hatékonyabban tudjuk felvenni a harcot a csempészbandák ellen.
Addig marad a legtökéletesebbnek tartott védekezési módszer, amiről több riportalanyom is beszélt. Engedélyezett harci kutyát rejtenek el kocsijukban. Eddig még egyetlen rottweilerrel őrzött járgányt sem loptak el.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.