A drog után a gépkocsicsempészet a legjövedelmezőbb kriminalisztikai iparág, ezért is vetnek be ellene titkosszolgálati eszközöket. Becslések szerint az utóbbi években négy-öt milliárd forint értékben vittek a határon túlra Magyarországon ellopott autókat. Főbb felvevőpiacok a balkáni és a közel-keleti országok, valamint az egykori Szovjetunió utódállamai. Amíg Budapesten leginkább Mercedest, Audit és BMW-t kötnek el, addig Csongrád megyében főleg Polski Fiatot, Ladát és Opelt, mert a célországokban – Románia, Szerbia, Bulgária – erre van kereslet.
A Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság nyomozó és vagyonvédelmi alosztályvezetője, Kovács Sándor őrnagy nemcsak a csempészvonalakat, a kocsifeltörés trükkjeit, hanem az autótolvajok és a csempészek lelkét is jól ismeri. A Romániával és Szerbiával határos megyékben zárt társadalmat alkot ez a „szakma”. Mert bár nagy a munkamegosztás, mégis előfordul, hogy aki ellopja az autót, részt vesz a csempészésben is. Szegedtől a szerb határt tíz, a románt harminc perc alatt lehet elérni. Így gyakran előfordul, hogy a pórul járt tulajdonos hiába riadóztatja ismerőseit, segítsenek a rendőröknek a körözésben, mert mire végigtelefonálja őket, az autó már Újvidék irányába halad.
A nemzetközi autócsempész-társaságok behálózzák az egész Balkánt. Nemrég Dakarból hoztak vissza olyan járművet, amit Szegeden loptak el. A szomszédos országokból pedig mind gyakrabban telefonálnak Magyarországra a rendőrök, és innen kérnek a kocsi azonosításhoz információkat. Úton-útfélen azt hallani, hogy sokat javult a hatóságok közötti együttműködés, és ezt nem udvariasságból mondják. Az autóbiznisz szélesedik, és az élet kényszeríti a rendvédelmi szerveket a közös munkára. A nemzetközi csempészbandák innovációs képessége meglehetősen magas fokú. Kovács Sándor erre is mond példát.
– Az utóbbi években a déli országokban gyakoriak az olyan bejelentések, hogy a román vagy szerb állampolgárok átjönnek autójukkal Magyarországra, és a kocsit itt lopják el. Utánanéztünk a panaszoknak, és az ellenőrzések után kiderítettük, hogy több ilyen bejelentett kocsi át sem jött. Egyszerű biztosítási csalásról van szó. A román vagy a szerb biztosítótársaságokat próbálják félrevezetni az idézett mesével. Igazából a lopott kocsik eldorádója az Adria és a Földközi-tenger melléke, a Kelet-Európában eltulajdonított autók nagy tömegben ott lelhetők fel.
Úgy tűnik, Délkelet-Európa sok autótulajdonosa evez egy csónakban. Éppen a kis értékű Csongrád megyei Polski Fiatok sorozatlopásai bizonyítják, egyetlen kocsi sincs biztonságban. A jól szervezett csempészbandák arra is felkészülnek, hogy miképp hatástalanítsák a nagy értékű Audik, Mercedesek műholdas helymeghatározását. Ezután elindítják a lopott kocsik konvoját Szerbia vagy Ukrajna felé. Ezt a műveletet már nem a „kispályások” végzik, hanem olyan bűnszövetkezetek, amelyeknek agytrösztjei sokáig ismeretlenül maradnak.
Kövessük a lopott Mercedes útját Budapesttől Újvidékig! Mielőtt a védőkódot feltörik, a kiszemelt kocsit többen is figyelik. Három-négy személyt is felfogadnak erre a feladatra. Aztán az egyikük hatástalanítja a védelmi rendszert, a másik beül, elindítja a motort, és csak a harmadik ember a sofőr, aki el is viszi az autót. Nem könnyű a feladat, de a szervezők figyelme mindenre kiterjed. Ha Budapestről Szegeden keresztül próbálják eljuttatni a járművet Szerbiába, akkor a sztrádán a lopott autó előtt négy-öt figyelő közlekedik. Rádiótelefonon közvetítik, tiszta-e a terep. Ha rendőrjárőrt látnak, a lopott autót leviszik a mellékútra. A legveszélyesebb manőver a határon való szöktetés. Minden méteren nincs határőr, csak mély árkok, amelyekre pallót tesznek és azon gurítják át a kocsit. Odaát egy másik társaság új rendszámmal várja a zsákmányt, és a magyarországiéhoz hasonló forgatókönyv szerint viszik a húszmillió forintot érő járművet a célállomásra, amit általában fél áron adnak el, de a művelet jövedelmezősége így is magas. A közvetítők fizetsége nem haladja meg az egymilliót, míg a műveletet irányítójának kilencmillió üti a markát.
Kovács Sándor elégedetlen annak ellenére elégedetlen, hogy évről évre jobbak az eredmények.
– Amikor a csempészbandák irányítóinak közelébe jutunk, a legtöbbször csak közvetett bizonyítékok állnak rendelkezésre. Ezért sem könnyű elfogni őket. Remélem, az uniós csatlakozás után – mert a közelünkben lesz a schengeni határ – még jobban visszaszorítjuk a bűnszövetkezeteket. Nemrég jártam Hágában tapasztalatszerzésen, és az Europolnál megígérték, hogy olyan eszközöket adnak, amelyekkel még hatékonyabban tudjuk felvenni a harcot a csempészbandák ellen.
Addig marad a legtökéletesebbnek tartott védekezési módszer, amiről több riportalanyom is beszélt. Engedélyezett harci kutyát rejtenek el kocsijukban. Eddig még egyetlen rottweilerrel őrzött járgányt sem loptak el.
Zaharova fakenewsnak nevezte a Bloomberg állításait















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!