Megtartaná Fokker 70-es gépeit a Malév

Idén lejár a Malév Rt. Fokker 70 típusú repülőgépeinek bérleti szerződése, a társaság azonban ajánlatot kapott a járművek tulajdonosaitól az üzemeltetési idő meghosszabbítására. A Malév Rt. közgyűlése ősszel dönt a flotta egy részének átalakításáról, ezzel együtt a hosszú távú járatok további fenntartásáról. A Malév Rt. 2003-ban is veszteséges lesz.

Putsay Gábor
2003. 07. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újabb európai járatokat kíván nyitni a Malév Rt., ehhez viszont elengedhetetlen a megfelelő számú repülőgéppark – nyilatkozta lapunknak Sándor László, a légitársaság elnök-vezérigazgatója. A társaság jelenleg hat Fokker 70 típusú repülőgépet üzemeltet, amelyek tízéves bérleti szerződése idén lejár. Ugyanakkor a járművek tulajdonosaitól a napokban kapott ajánlatot a Malév Rt., amelyben lehetőséget kínálnak a bérleti szerződés meghosszabbítására. Sándor László lapunkkal közölte: a flotta összetételéről, a Malév Rt. középtávú stratégiájáról – főként a szövetségi csatlakozást illetően –, az útvonalhálózat bővítéséről várhatólag az őszi közgyűlésen hozzák meg a legfontosabb döntéseket. Ekkor határoznak továbbá arról is, hogy a hosszú távú járatokat fenn kívánják-e tartani a jövőben: amennyiben nem, a Boeing 767-es repülőgépek sem közlekednek a Malév hálózatán. A Malév ugyanakkor átalakítja európai menetrendjét várhatólag már az év második felétől, a tervek szerint bővítik az hálózatot, a legjövedelmezőbb útvonalakon – mint például Budapest–London – pedig új járatokat állítanak be.
A Malév Rt. – mint ismert – nem kívánta a Fokker 70 repülőgépeket tovább üzemeltetni, a cég vezetése elsősorban az új Boeingokra, illetve a Bombardier CRJ–200-as kisgépekre épített. A 2005-ig érkező tizennyolc Boeing Next Generation a jelenleg üzemelő amerikai repülőgépeket váltja le, a kanadai Bombardier cégtől az elmúlt két évben négy járművet vásárolt a Malév, 2006-ig a tervek szerint további hat gépet rendel a társaság. A piaci terjeszkedést elsősorban a nemzetközi folyamatok indokolják, hiszen az iparágat sújtó korábbi események – terrortámadások, háború, SARS-járvány – a forgalmat is jelentősen befolyásolták. A Malév Rt. bevételei egymilliárd forinttal, utasainak száma tíz százalékkal csökkent például az iraki háború alatt, Sándor László szerint most a legfontosabb cél, hogy minél több jegyet értékesítsenek a piacon megfelelő jövedelmezőségi szint mellett. Az expanziós célokat másrészt az indokolja, hogy a magyar piacon is bővítik kínálatukat a fapados légitársaságok. A merész tervek ellenére a társaság nincs irigylésre méltó gazdasági helyzetben, további jelentős költségcsökkentő intézkedések várhatók. A Malév Rt. tavalyi vesztesége 2,78 milliárd forint volt, 2003-ban azonban már nullszaldót terveztek. Mindenképpen kedvezőbb helyzetbe került volna a légitársaság, amennyiben sikerül egy globális szövetségi rendszerhez csatlakoznia. Ugyancsak később kerül sor a privatizációra, mint azt a vezetés korábban tervezte, ami részint a Malév eredményeivel, másrészt a kedvezőtlen nemzetközi helyzettel – a nagy légitársaságok is szigorú költségcsökkentő intézkedéseket vezettek be, befektetéseiket elhalasztják – indokolható. A bevételek év közbeni csökkenése, a kiadások növekedése, a szövetséges csatlakozás elmaradása miatt a légitársaság vesztesége az elmúlt évit is meghaladhatja.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.