Újabb európai járatokat kíván nyitni a Malév Rt., ehhez viszont elengedhetetlen a megfelelő számú repülőgéppark – nyilatkozta lapunknak Sándor László, a légitársaság elnök-vezérigazgatója. A társaság jelenleg hat Fokker 70 típusú repülőgépet üzemeltet, amelyek tízéves bérleti szerződése idén lejár. Ugyanakkor a járművek tulajdonosaitól a napokban kapott ajánlatot a Malév Rt., amelyben lehetőséget kínálnak a bérleti szerződés meghosszabbítására. Sándor László lapunkkal közölte: a flotta összetételéről, a Malév Rt. középtávú stratégiájáról – főként a szövetségi csatlakozást illetően –, az útvonalhálózat bővítéséről várhatólag az őszi közgyűlésen hozzák meg a legfontosabb döntéseket. Ekkor határoznak továbbá arról is, hogy a hosszú távú járatokat fenn kívánják-e tartani a jövőben: amennyiben nem, a Boeing 767-es repülőgépek sem közlekednek a Malév hálózatán. A Malév ugyanakkor átalakítja európai menetrendjét várhatólag már az év második felétől, a tervek szerint bővítik az hálózatot, a legjövedelmezőbb útvonalakon – mint például Budapest–London – pedig új járatokat állítanak be.
A Malév Rt. – mint ismert – nem kívánta a Fokker 70 repülőgépeket tovább üzemeltetni, a cég vezetése elsősorban az új Boeingokra, illetve a Bombardier CRJ–200-as kisgépekre épített. A 2005-ig érkező tizennyolc Boeing Next Generation a jelenleg üzemelő amerikai repülőgépeket váltja le, a kanadai Bombardier cégtől az elmúlt két évben négy járművet vásárolt a Malév, 2006-ig a tervek szerint további hat gépet rendel a társaság. A piaci terjeszkedést elsősorban a nemzetközi folyamatok indokolják, hiszen az iparágat sújtó korábbi események – terrortámadások, háború, SARS-járvány – a forgalmat is jelentősen befolyásolták. A Malév Rt. bevételei egymilliárd forinttal, utasainak száma tíz százalékkal csökkent például az iraki háború alatt, Sándor László szerint most a legfontosabb cél, hogy minél több jegyet értékesítsenek a piacon megfelelő jövedelmezőségi szint mellett. Az expanziós célokat másrészt az indokolja, hogy a magyar piacon is bővítik kínálatukat a fapados légitársaságok. A merész tervek ellenére a társaság nincs irigylésre méltó gazdasági helyzetben, további jelentős költségcsökkentő intézkedések várhatók. A Malév Rt. tavalyi vesztesége 2,78 milliárd forint volt, 2003-ban azonban már nullszaldót terveztek. Mindenképpen kedvezőbb helyzetbe került volna a légitársaság, amennyiben sikerül egy globális szövetségi rendszerhez csatlakoznia. Ugyancsak később kerül sor a privatizációra, mint azt a vezetés korábban tervezte, ami részint a Malév eredményeivel, másrészt a kedvezőtlen nemzetközi helyzettel – a nagy légitársaságok is szigorú költségcsökkentő intézkedéseket vezettek be, befektetéseiket elhalasztják – indokolható. A bevételek év közbeni csökkenése, a kiadások növekedése, a szövetséges csatlakozás elmaradása miatt a légitársaság vesztesége az elmúlt évit is meghaladhatja.
Egynapos történelmek















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!