Működésképtelen a biodízelprogram

Délibábbá változott a még Torgyán József minisztersége idején beindított hazai biodízelprogram. Mindez azzal a veszéllyel fenyeget, hogy hazánk nem lesz képes teljesíteni az EU előírásait, miszerint 2005-ben a forgalmazott hajtóanyagok két százalékának bio-alapanyagúnak kell lennie.

Tamáska Máté
2003. 07. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A fejlett országok a biodízelprogramok segítségével kívánják csökkenteni élelmiszer-termelésüket anélkül, hogy gazdálkodók tömegei mennének tönkre. Mivel Magyarországon működésképtelen a nyugaton bevált módszer, az is előfordulhat, hogy 2005-ben importálnunk kell a biodízelt – figyelmeztetett Marosvölgyi Béla bioenergetikai szakember, aki szerint az előző kormány idején beindított projekt pénz hiányában idén megszűnhet. A tervezett 79 üzemből első körben négy épült volna föl, a csurgói és a csongrádi építkezések meg sem kezdődtek. Legmesszebbre Kunhegyes jutott, ahol a próbaüzem után leállították a programot. A biodízel literje a mai termelési árak mellett annyiba kerül, mint az adókkal terhelt ásványi olajé. Mivel a mezőgazdasági termelők az adó jelentős részét visszaigényelhetik, a versenyképesség érdekében literenként nyolcvan forinttal kellene támogatni a biodízelt. Ez az összeg azonban jelenleg csupán harminc forint.
A biodízel is csak egy lehetőség és nem hozhat megváltást a vidéknek – nyilatkozta lapunknak a földművelésügyi tárca illetékese, Hanzely György. A harminc forintos támogatás véleménye szerint nem elegendő, ennek növelését csak az uniós csatlakozás után tartja elképzelhetőnek, az agrártámogatási rendszer gyökeres átalakulásával. A csatlakozás után ugyanis több százezer hektárt kell kivonni a termelésből, ám ezeken a területeken Brüsszel engedélyezi a nem élelmiszerszerű művelést.
Hiányzik a törvényi háttér is, hiszen a bioüzemanyagok felhasználása csak zárt fogyasztói rendszerben, a mezőgazdaságon belül engedélyezett. A mai helyzetet látva a törvényalkotóknak nem kell sietniük, mert támogatás híján a közeljövőben senkinek sem lesz érdeke nagy mennyiségű bioüzemanyagot előállítani, így attól sem kell félni, hogy a gyártók tiltakoznának a törvényi korlátozások ellen.
A biológiai üzemanyag ötlete nem újdonság. Magyarországon már a két világháború között is eredményesen használták a magas cukor- és keményítőtartalmú haszonnövényekből előállított etanolt a benzin részleges kiváltására. Szerte a világban a hetvenes évek olajválsága adta meg a lendületet a kutatásoknak, és az anyagot mára több országban is ipari méretekben állítják elő. Az elmúlt években az Egyesült Államok és az Európai Unió is elfogadta saját bioüzemanyag-programját, és ennek keretében a motoralkohol mellett a napraforgóból, repcéből és szójából előállított biodízel előállítását is tervezik. A bioüzemanyagok iránti érdeklődés a hetvenes évek olajválsága után erőteljesen lecsökkent, mert az olajárak közel sem nőttek olyan gyorsan, mint ahogy azt a közgazdászok előre jelezték. Szintén lassította elterjedésüket, hogy a környezetvédők jelentős része nem tartotta igazán környezetbarátnak az alternatív hajtóanyagokat. Német tudósok életciklus-elemzése azonban néhány évvel ezelőtt egyértelműen bizonyította, hogy a növényi eredetű hajtóanyagok a környezetet összességében jóval csekélyebb mértékben terhelik, mint a kőolajszármazékok.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.