Siófoknak csőd a pályamatrica

A négynapos autópálya-matrica bevezetése óta 15-20 százalékkal emelkedett az állami kezelésű sztrádák forgalma. Az ország legnagyobb üdülővárosában, Siófokon ugyanakkor tarthatatlanná vált a helyzet, mivel a település körüli M7-szakaszt – több kormánypárti vezetésű várossal ellentétben – nem teszik díjmentessé.

Putsay Gábor
2003. 07. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hetente 100-120 ezer négynapos (zöld) matricát értékesít az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt., ugyanakkor a szezontól független tíznapos matrica iránt jelentősen csökkent az érdeklődés. Az ÁAK Rt. június 13. és július 24. között 567 000 D1 kategóriás zöld és 255 000 tíznapos matricát értékesített: utóbbiból 75 százalékkal csökkent a kereslet a zöld matrica bevezetését megelőző időszakhoz képest. Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter tegnap arról számolt be, hogy a nyári szünet alatt használható négynapos matrica kedvező fogadtatásra talált, az M7-es díjasítását követően az autópályát elhagyók tizenhárom százaléka használja újból a sztrádát. Jelentősen csökken az ÁAK Rt. bevétele, mivel kevesebb tíznapos matricát értékesítenek, a hiányt pedig a zöld matricák árából nem lehet pótolni. Szakértők szerint az ÁAK Rt. éves bevétele 400-500 millió forinttal térhet el az eredeti tervtől.
Az ország legnagyobb turisztikai központjában tarthatatlanná vált a helyzet, Siófok belvárosában, illetve a településekre vezető utakon óriási a forgalom. Ismert: az M7-est év elejétől kötelező matricával használni, egyes szakaszokat azonban, amelyek MSZP–SZDSZ vezetésű városokat kerülnek el, díjmentessé tettek. A fideszes vezetésű Siófok máig nem kapta meg ezeket a kedvezményeket, holott a város illetékesei már januárban jelezték Csillag Istvánnak: jelentősen emelkedett a forgalom, nyáron pedig tarthatatlanná válhat a helyzet. Balázs Árpád, Siófok polgármestere lapunkkal közölte: a város útjain kaotikus a helyzet, a siófoki lakótelep és a gyermekek számára fenntartott intézmények közelében például három decibellel emelkedett a zajterhelés, a károsanyag-kibocsátás is jelentős. Az észak–déli irányban közlekedők a négynapos matricát sem vásárolják meg néhány kilométer autópálya-használat miatt.
A gazdasági tárca és az ÁAK Rt. szakemberei új, középtávú díjrendszert dolgoznak ki, ami annyit jelent, hogy az európai uniós csatlakozást követően a hazai autópályákon matrica helyett úthasználattal arányos díjat kell majd fizetni.
Magyarországon jelenleg az M5-ös sztrádán (amely Európa legdrágább gyorsforgalmi útja) fizetnek az autósok úthasználattal arányos díjat. A kormány a közelmúltban a csődtől mentette meg a társaságot, ennek ellenére nagyon kevés engedményt tettek az M5-ös üzemeltetői. Az Alföld Koncessziós Autópálya Rt. érdekei elsősorban azért érvényesülnek a lakosság rovására, mert a kormány nem vállalja a konfrontációt a koncesszor mögött álló francia–német–osztrák multinacionális cégek tulajdonosaival.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.