Hetente 100-120 ezer négynapos (zöld) matricát értékesít az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt., ugyanakkor a szezontól független tíznapos matrica iránt jelentősen csökkent az érdeklődés. Az ÁAK Rt. június 13. és július 24. között 567 000 D1 kategóriás zöld és 255 000 tíznapos matricát értékesített: utóbbiból 75 százalékkal csökkent a kereslet a zöld matrica bevezetését megelőző időszakhoz képest. Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter tegnap arról számolt be, hogy a nyári szünet alatt használható négynapos matrica kedvező fogadtatásra talált, az M7-es díjasítását követően az autópályát elhagyók tizenhárom százaléka használja újból a sztrádát. Jelentősen csökken az ÁAK Rt. bevétele, mivel kevesebb tíznapos matricát értékesítenek, a hiányt pedig a zöld matricák árából nem lehet pótolni. Szakértők szerint az ÁAK Rt. éves bevétele 400-500 millió forinttal térhet el az eredeti tervtől.
Az ország legnagyobb turisztikai központjában tarthatatlanná vált a helyzet, Siófok belvárosában, illetve a településekre vezető utakon óriási a forgalom. Ismert: az M7-est év elejétől kötelező matricával használni, egyes szakaszokat azonban, amelyek MSZP–SZDSZ vezetésű városokat kerülnek el, díjmentessé tettek. A fideszes vezetésű Siófok máig nem kapta meg ezeket a kedvezményeket, holott a város illetékesei már januárban jelezték Csillag Istvánnak: jelentősen emelkedett a forgalom, nyáron pedig tarthatatlanná válhat a helyzet. Balázs Árpád, Siófok polgármestere lapunkkal közölte: a város útjain kaotikus a helyzet, a siófoki lakótelep és a gyermekek számára fenntartott intézmények közelében például három decibellel emelkedett a zajterhelés, a károsanyag-kibocsátás is jelentős. Az észak–déli irányban közlekedők a négynapos matricát sem vásárolják meg néhány kilométer autópálya-használat miatt.
A gazdasági tárca és az ÁAK Rt. szakemberei új, középtávú díjrendszert dolgoznak ki, ami annyit jelent, hogy az európai uniós csatlakozást követően a hazai autópályákon matrica helyett úthasználattal arányos díjat kell majd fizetni.
Magyarországon jelenleg az M5-ös sztrádán (amely Európa legdrágább gyorsforgalmi útja) fizetnek az autósok úthasználattal arányos díjat. A kormány a közelmúltban a csődtől mentette meg a társaságot, ennek ellenére nagyon kevés engedményt tettek az M5-ös üzemeltetői. Az Alföld Koncessziós Autópálya Rt. érdekei elsősorban azért érvényesülnek a lakosság rovására, mert a kormány nem vállalja a konfrontációt a koncesszor mögött álló francia–német–osztrák multinacionális cégek tulajdonosaival.
Napi sudoku















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!