Teljes piacnyitásra készül a vasúttársaság

A kormány augusztus 6-án tárgyalja a MÁV-reformot – értesült a Magyar Nemzet. A MÁV Rt. az uniós csatlakozást követően nemcsak hálózatának húsz százalékát, hanem a teljes infrastruktúráját megnyitná a kereskedővasutak előtt.

Putsay Gábor
2003. 07. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sínen vagyunk, a MÁV elindult az Európai Unió felé, elkezdődött a vasút rendbetétele – jelentette ki tegnap Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter az 53. vasutasnapon. A miniszter örömmel nyugtázta, hogy a vasúttársaság szervezeti átalakítása befejeződött. Jelen helyzetben azonban a MÁV Rt. egyre nagyobb állami támogatás mellett évi harmincmilliárd forint veszteséggel működik, miközben szolgáltatási színvonala folyamatosan romlik, így kétséges, hogy hosszú távon, piaci körülmények között, illetve a csatlakozás után az EU-ban tartani tudja-e pozícióit. Az állami cég leginkább az elhibázott közlekedéspolitika miatt került ilyen helyzetbe, hiszen a tulajdonos nem téríti meg az általa megrendelt szolgáltatásokból adódó veszteséget, ezért a működéshez és a fejlesztésekhez drága hiteleket vesz fel, így folyamatosan eladósodik. A csatlakozás új helyzetet teremthet, hiszen az EU kötelezi a tagországok kormányait, hogy a személyszállítás veszteségeit teljeskörűen térítsék meg, ezenkívül az infrastruktúra fenntartását állami keretek között biztosítsák.
A MÁV Rt. által elkészített reformtervezetet a gazdasági kabinet legutóbbi ülésén néhány ponton módosították, a kormány augusztus 6-án tárgyalja a javaslatokat. Külön fejezetként szerepel a tervezetben a személyszállítás finanszírozása és fejlesztése, a vasúti áruszállítási piac liberalizálása, az EU-normák szerint működtetett pályavasút, valamint a hálózat és a létszám racionalizálására irányuló törekvések.
Udvari László, a MÁV Rt. elnöke lapunkat úgy tájékoztatta, hogy a liberalizációt követően a pályahálózatnak nemcsak a húsz százalékát, hanem a teljes vasúti infrastruktúrát meg kívánják nyitni a kereskedővasutak előtt. A végleges döntést az első év tapasztalatait követően hozzák meg: a teljes liberalizáció célja, hogy az európai vasúti fuvarozók díjfizetés ellenében a magyar hálózatot használják. A pálya fenntartásából adódó veszteségeket egyelőre nem terhelnék a költségvetésre, mivel az állam a személyszállítást 2004-től teljeskörűen finanszírozza. Udvari elmondta: azt szeretnék elérni, hogy az állam még idén vállalja át a MÁV adósságát, így a társaság 2004-ben tiszta lappal indulhat. A járműpark fejlesztését továbbra is hitelekből valósítják meg, de csak azokra a projektekre vesznek igénybe kölcsönt – elővárosi, intercity-forgalom –, amelyek megtérülnek. A MÁV Rt. elnöke elmondta továbbá, hogy a reformtervezetben nem szerepel a mellékvonalak megszüntetése. A társaság kísérletképpen két vonalat – a hozzá tartozó vagyonnal és a munkavállalókkal – ad át önkormányzatoknak. Hozzátette ugyanakkor, hogy néhány száz kilométeren a jövőben valóban kiválthatja autóbusz a vasúti közlekedést. A létszámleépítést a MÁV a műszaki fejlesztésekkel együtt valósítja meg: a nyugdíjazásokkal és a portfóliócsökkentéssel együtt 2004–2006 között tízezer embertől válnak meg.
A Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) Rt. némileg kedvezőbb helyzetben van, hiszen vonalhálózatához képest jelentős forgalmat bonyolít, a fuvarok nagy része nemzetközi jellegű. Ennek ellenére tavaly veszteséggel zárt a társaság. A GYSEV Rt. vezetői a vasutasnapon arról szóltak, hogy idén nullszaldós eredményt várnak, ehhez viszont újabb fejlesztésekre, szervezeti átalakításra, a regionális együttműködés kiterjesztésére lesz szükség.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.