A legfontosabb a bikavér dicsősége

Megszállottan hisz az egri bikavérben Gál Tibor egri borász. Szerinte a mára meglehetősen „lecsúszott” egri borvidék hírnevét az egykor szintén sokkal szebb napokat megélt nedű segítségével lehet és kell visszaállítani. Ehhez a tisztességtelen szereplőket ki kell szűrni a piacról, mert ők és termékeik rontják a borvidék és borok hírnevét. A szigor mellett kitartó munka, új telepítések és új szőlőfajták is szükségeltetnek. Így ki lehet alakítani azt a stílust, amitől borvidék egy borvidék, és azt el lehet helyezni a világban, valamint meg is lehet magyarázni a fogyasztóknak. Szerencsére – bár még sok nehézséggel kell megküzdeniük – szépen szelektálódik az a réteg is, amely alkalmas arra, hogy bikavért készítsen.

Nagy Ottó
2003. 11. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tavalyi és az idei évjárat alkalmas lehet arra, hogy az egri bikavér dicsőségét elkezdjük viszszaállítani. Ezek az évjáratok, sőt a 2001-es kivételével azt mondhatom, hogy az elmúlt öt évjárat jó volt, alkalmas arra, hogy „igazi” bikavért állítsunk elő. Ehhez azonban szükség lenne arra is, hogy a tisztességtelen szereplőket kiszűrjük a piacról, mert ők és a termékeik elképzelhetetlen módon rontják a bikavér és a borvidék hírnevét, holott Eger ma még mindig a bikavérről ismert – kezdte Gál Tibor. Hogy ezt a megítélést pontosabban megvilágítsa, elmesélt egy történetet, amely 1995-ben, az ExpoVinen játszódott le, ahol odament hozzá egy idősebb hölgy, és kért tőle egy pohár jó bort. Egyetlen kikötése volt csak, hogy az a bor ne egri legyen. Innét indultunk – tette hozzá.
A hírnevünk visszaállítása nagyon nehéz – folytatta a borász. Itt kétezer hektár szőlőt telepítettek az elmúlt években, többet, mint bárhol másutt az országban. Sajnos a telepítéseknek csak kisebb hányada alkalmas arra, hogy nagy vörösborokat és így kiváló minőségű bikavért nyerjünk belőlük. Részint azért, mert a telepítésekért felelős személy nem volt a helyzet és felelősség magaslatán, részint ezért, mert sok volt a manipulatív telepítés – fűzte hozzá.
Szerencsére azért szépen szelektálódik az a réteg is, amely alkalmas arra, hogy bikavért készítsen. Nekik viszont a borvidék kiszélesítésével sokkal könnyebb dolguk lenne. Talán meglepő, de az egri borvidék nagy része – fekvéséből, időjárási és talajtani viszonyaiból adódóan – alkalmatlan igazán nagy vörösborok készítésére, csupán foltokban vannak erre megfelelő területek. A Bükkalja magasabban fekvő területei sokkal jobban megfelelnének e célnak, mint a borvidék nyugati területei, ahol a Mátrából lezúduló hűvösebb levegő rontja a lehetőségeket. A Bükkalján a jó levegő és a jobb talaj mellett jobbak a turisztikai lehetőségek is, mint itt a borvidéken. Egy-egy borvidék attól borvidék, hogy stílusa van, és nekünk, óvilági borászoknak ehhez kell tartani magunkat. Akkor tudunk rendes marketingmunkát végezni, ha ez a stílus megmagyarázható és elhelyezhető a világban. Külföldön is ekkor tudjuk az egri bikavért eladni. De fontos, hogy az óvilági borászok sehol sem fajtanévvel adják el a bort, hanem alkotnak egy márkanevet, esetleg egy csúcs márkanevet, és arra fűzik fel borvidékük jövőjét – mondta Gál Tibor. Gondoljunk csak a Chiantira Olaszországban. Most ezen dolgozik a borvidék – tette hozzá. Itt azonban világosan kell látni azt is, hogy túl sok borvidék van Magyarországon.
A mátraaljai, a bükkaljai és az egri borvidék területe tizenötezer hektár, és összesen egymillió hektoliter bort készítenek. Ha az itteniek minden liter bor után befizetnének öt forintot, akkor megteremthető lenne e márka – a bikavér – ismertségének az alapja. Nem kellene új márkát kitalálni, hisz egy régivel már rendelkezünk, de azt jól le kellene porolni, és rendesen megcsinálni, mint elődeink – emlékeztetett Gál Tibor.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.