Divald, Gerevich, Genthon, Dercsényi, Entz, Rados, Lévárdy… a magyar művészet- és építészettörténet klasszikusainak összefoglaló munkái 1927 és 1987 között jó, ha évtizedenként láttak napvilágot. Azóta – különösen a kilencvenes évek derekától – annyi új összeállítás és látványos album jelent meg a régi Magyarország épített örökségéről, hogy összeszámlálni is nehéz. Ennek örülhetünk, hiszen minél több az ilyen piacra kerülő kiadvány, annál több embert érinthet meg az általuk bemutatott csodálatos világ, s talán annál többen felkerekednek, hogy a maguk szemével lássák múltunk e hallgatag emlékeit. A régi kiadványok legfeljebb fekete-fehér fényképekkel igyekeztek segíteni a szerzőket, illusztrálandó a szakszerűségükben is választékos, élvezetes szöveget, míg a mai képeskönyvekben a színes fotó- és nyomdatechnika már átvette az előadó szerepét. Mindent a szemnek! – ám sajnos közben, az említettekhez fogható tudós szerzők híján, az új keletű művészettörténeti összefoglalások színvonala hatalmasat zuhant, s ma már inkább csak képeket kísérő szövegekről beszélhetünk.
Tipikusan ilyen kiadvány a Nemzeti örökségünk felcímmel a történelmi Magyarország templomairól összeállított album. Kilencvenöt különböző korú, stílusú és rendeltetésű egyházi műemléket mutat be a délvidéki Aracstól az erdélyi Zeykfalváig, a XIII. századi veszprémi Gizella-kápolnától a XIX. századi Dohány utcai zsinagógáig. Nincs okunk fanyalgásra, a könyv formás és tartalmas, a magyar nyelvű (egyoldalnyi) kiadói előszó és a képek ismertető szövege angolul és németül is olvasható, tehát a munka bizton eléri célját: kellőképpen tanúskodik ország-világ előtt a javarészt a történelem által elsodort, ám létező örökségünkről. Egyre vizuálisabb világunkban még inkább igaza lehet a régi kínai bölcsességnek, amely szerint ezer leírt szó sem ér fel egyetlen képpel. A több fotóstól és forráshelyről származó képek és a nyomdatechnika színvonala szerencsésen kiegyenlíti egymást, a sok esetben lenyűgöző templomok, kolostorromok látványa azonnali utazásra serkent. Az amúgy jónak mondható képszerkesztést lerontja pár, érthetetlenül egymás mellé helyezett, lényegében ugyanazt ábrázoló felvétel (Kallósd, Magyarvalkó), de az így is szép és hasznos könyvet jó szívvel helyeztem polcomon az öreg alapművek mellé.
(Templomok a történelmi Magyarországon. Publi-CITY „1492” Kiadó Kft., Budapest, 2003. Ármegjelölés nélkül)

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség