M5: sok a bizonytalanság

Néhány napja maradt csak Csillag István gazdasági és közlekedési miniszternek, hogy az M5-ös autópályát üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya Rt. kivásárlásával kapcsolatos tárgyalásokat lezárja. Az eredeti tervek szerint március 12-től bevonnák a sztrádát a matricás rendszerbe, ám ez egyre inkább kétségessé válik.

2004. 01. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Alig maradt már ideje Csillag István közlekedési miniszternek, hogy az M5-öst üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. kivásárlásával kapcsolatos tárgyalásokat lezárja. Ismeretes, a miniszterelnök január elején bejelentette, az állam kivásárolja az AKA Rt. tulajdonosainak részvényeit, majd a sztráda bekerül a matricás rendszerbe, s megépül a Kiskunfélegyháza–Szeged közötti szakasz is. A kormányfő akkor úgy döntött, hogy a koncessziós társaság megvételéről a közlekedési miniszternek január végéig egyezségre kell jutni a társasággal. A megvásárlást a Postabank privatizációjából származó bevételből finanszírozzák, a matricát pedig március 12-től szándékoznak bevezetni az autópálya Budapest–Kiskunfélegyháza közötti szakaszán.
Az AKA Rt. osztrák–német– francia főrészvényesei – Bau Holding AG 36,49 százalék, Bouygues TP 29,05 százalék, Colas SA 12,45 százalék – és kistulajdonosai a koncessziós jogok értékesítésével hetvenmilliárd forint bevételhez juthatnak, s az állam átvállalja a társaság ötvenmilliárd forint adósságát, és minden bizonnyal meghatározó szerephez jutnak az M6-os építésében és üzemeltetésében is. Információnk szerint a kormány elképzelései között szerepel, hogy az AKA egyik jelenlegi főtulajdonosának garanciát adnak, miszerint az útépítésben érdekelt cége, a Strabag kapja meg az M5-ös továbbépítésének jogát. A helyzetet – még megállapodás esetén is – bonyolítja, hogy az adásvételhez a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) áldása is szükséges, ami problémás esetekben akár hosszabb időt is igénybe vehet.
A gazdasági tárca vezetése korábban az AKA kivásárlását a Magyar Fejlesztési Bank (MFB), illetve annak külföldi befektetésekre létrehozott cége, a Corvinus Rt. bevonásával képzelte el. A terv azon bukott el, hogy az MFB kizárólag fejlesztési célú pénzügyi szolgáltatásokban vehet részt, a Corvinus pedig határon túli befektetésekkel foglalkozik.
Sokan úgy vélik, az M5-ös körüli anomáliák megoldása a jelenlegi kormány kötelessége, hiszen – bár a koncessziós szerződést még Schamschula György közlekedési miniszter idején kötötte az állam az AKA Rt.-vel – a módosításokat a Horn-kormány idején Lotz Károly szakminiszter írta alá. Ezek következtében a vállalat – a magas díjak miatt elmaradó forgalom ellenére is – igen kedvező helyzetbe került. A kormány az alacsony forgalom miatti veszteségek után az adófizetői forintokból árnyékdíjat fizet, s a társaság a korábban megépült szakaszokat is bevonhatta az útdíjas rendszerbe. Sokan – leginkább a környéken élők – álltak értetlenül az előtt, hogy a sztrádával párhuzamos utakat nem lehet bővíteni.
Fónagy János, az Orbán-kabinet közlekedési minisztere szerint a Medgyessy-kormány tárgyalási pozíciója több hiba miatt is jelentősen romlott: a magyar fél ellentételezés nélkül járult hozzá nemrég ahhoz, hogy az AKA a számára rossz hitelét kedvezőbbre cserélje. Így a társaságnak már egyáltalán nem sürgős az eladás. „A hitelcserét a társaság tőlünk is kérte, de mi nemet mondtunk” – ismertette a korábbi tárcavezető, majd folytatta: az is hiba volt, hogy előre bejelentették, mindenképpen kivásárolják a céget.
Fónagy úgy látja, a problémák tovább fokozódtak az elmúlt napok során: az, hogy a céget kivásárolják, majd továbbadják, azt jelenti, ez évben és talán a jövő esztendőre oldódik meg csak a probléma. 2006-tól az államnak – az adófizetők pénzéből – újra árnyékdíjat, rendelkezésre állási díjat kell majd fizetni. Csakhogy amíg ennek mértéke korábban 4-5 milliárd forint volt évente, az elkövetkezendő 20-25 esztendőben évi 8-12 milliárd lehet. Ez pedig Fónagy szerint azt jelenti, hogy a szocialisták és miniszterelnökük 2002-es választási ígérgetését a jövő generációival fizettetik meg. Érdeklődésünkre az AKA Rt.-nél és a minisztériumban is csupán annyit közöltek: a tárgyalások folynak, ezért nem nyilatkoznak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.