Alig maradt már ideje Csillag István közlekedési miniszternek, hogy az M5-öst üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. kivásárlásával kapcsolatos tárgyalásokat lezárja. Ismeretes, a miniszterelnök január elején bejelentette, az állam kivásárolja az AKA Rt. tulajdonosainak részvényeit, majd a sztráda bekerül a matricás rendszerbe, s megépül a Kiskunfélegyháza–Szeged közötti szakasz is. A kormányfő akkor úgy döntött, hogy a koncessziós társaság megvételéről a közlekedési miniszternek január végéig egyezségre kell jutni a társasággal. A megvásárlást a Postabank privatizációjából származó bevételből finanszírozzák, a matricát pedig március 12-től szándékoznak bevezetni az autópálya Budapest–Kiskunfélegyháza közötti szakaszán.
Az AKA Rt. osztrák–német– francia főrészvényesei – Bau Holding AG 36,49 százalék, Bouygues TP 29,05 százalék, Colas SA 12,45 százalék – és kistulajdonosai a koncessziós jogok értékesítésével hetvenmilliárd forint bevételhez juthatnak, s az állam átvállalja a társaság ötvenmilliárd forint adósságát, és minden bizonnyal meghatározó szerephez jutnak az M6-os építésében és üzemeltetésében is. Információnk szerint a kormány elképzelései között szerepel, hogy az AKA egyik jelenlegi főtulajdonosának garanciát adnak, miszerint az útépítésben érdekelt cége, a Strabag kapja meg az M5-ös továbbépítésének jogát. A helyzetet – még megállapodás esetén is – bonyolítja, hogy az adásvételhez a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) áldása is szükséges, ami problémás esetekben akár hosszabb időt is igénybe vehet.
A gazdasági tárca vezetése korábban az AKA kivásárlását a Magyar Fejlesztési Bank (MFB), illetve annak külföldi befektetésekre létrehozott cége, a Corvinus Rt. bevonásával képzelte el. A terv azon bukott el, hogy az MFB kizárólag fejlesztési célú pénzügyi szolgáltatásokban vehet részt, a Corvinus pedig határon túli befektetésekkel foglalkozik.
Sokan úgy vélik, az M5-ös körüli anomáliák megoldása a jelenlegi kormány kötelessége, hiszen – bár a koncessziós szerződést még Schamschula György közlekedési miniszter idején kötötte az állam az AKA Rt.-vel – a módosításokat a Horn-kormány idején Lotz Károly szakminiszter írta alá. Ezek következtében a vállalat – a magas díjak miatt elmaradó forgalom ellenére is – igen kedvező helyzetbe került. A kormány az alacsony forgalom miatti veszteségek után az adófizetői forintokból árnyékdíjat fizet, s a társaság a korábban megépült szakaszokat is bevonhatta az útdíjas rendszerbe. Sokan – leginkább a környéken élők – álltak értetlenül az előtt, hogy a sztrádával párhuzamos utakat nem lehet bővíteni.
Fónagy János, az Orbán-kabinet közlekedési minisztere szerint a Medgyessy-kormány tárgyalási pozíciója több hiba miatt is jelentősen romlott: a magyar fél ellentételezés nélkül járult hozzá nemrég ahhoz, hogy az AKA a számára rossz hitelét kedvezőbbre cserélje. Így a társaságnak már egyáltalán nem sürgős az eladás. „A hitelcserét a társaság tőlünk is kérte, de mi nemet mondtunk” – ismertette a korábbi tárcavezető, majd folytatta: az is hiba volt, hogy előre bejelentették, mindenképpen kivásárolják a céget.
Fónagy úgy látja, a problémák tovább fokozódtak az elmúlt napok során: az, hogy a céget kivásárolják, majd továbbadják, azt jelenti, ez évben és talán a jövő esztendőre oldódik meg csak a probléma. 2006-tól az államnak – az adófizetők pénzéből – újra árnyékdíjat, rendelkezésre állási díjat kell majd fizetni. Csakhogy amíg ennek mértéke korábban 4-5 milliárd forint volt évente, az elkövetkezendő 20-25 esztendőben évi 8-12 milliárd lehet. Ez pedig Fónagy szerint azt jelenti, hogy a szocialisták és miniszterelnökük 2002-es választási ígérgetését a jövő generációival fizettetik meg. Érdeklődésünkre az AKA Rt.-nél és a minisztériumban is csupán annyit közöltek: a tárgyalások folynak, ezért nem nyilatkoznak.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség