Privatizációs bazár a vásárvárosban

A Magyar Nemzet információi szerint Barabás János, a Hungexpo Rt. vezérigazgatója már tavaly előrehaladott tárgyalásokat folytatott Mark Shashouával, a vásárcég által tavaly októberben kiírt „pályázati felhívásra” jelentkező egyik befektetővel egy „vegyes tulajdonlású vállalat” alapításáról. A Hungexpo vásárszervező cége tőkeemeléses privatizációs tenderének határideje január 15-én járt le. A három „érvényes” pályázó között van értesüléseink szerint Shashoua egyik cége is, amellyel kapcsolatban korábban vásárpiaci információink szerint felmerült a gyanú: az Expomedia érdekében „levajazták” a pályázatot. Ezt támasztja alá korábbi értesüléseink (Magyar Nemzet, 2003. december 22.) mellett az a lapunk birtokába jutott dokumentummásolat is, amely nem kevesebbet bizonyít, mint hogy egy – a tenderfelhíváshoz köthető – tervezett, közös üzlet részleteit már tavaly kimunkálták a felek.

2004. 01. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre több kiszivárgó információ támasztja alá azt a vásárpiaci vélekedést, miszerint a Hungexpo Rt. vezetését csupán a törvényesség látszatának megőrzése vezérelte, amikor kiírta a befektetői pályázatot a Hungexpo fejlesztésére. A potenciális vevő, a londoni Expomedia Group kiléte ugyanis már hónapok óta eldöntött tény – legalábbis ez a hír terjeng a vásárpiaci szakmai szervezetek és szereplők között.
A Hungexpo Vásár és Reklám Rt. tavaly ősszel kiírt pályázati felhívásával a Budapesti Vásárközpont fejlesztésére keres tőkeerős szakmai befektetőt. A nyertes a cég kiállítás-, vásár- és rendezvényszervezési tevékenységet folytató rt.-jében tőkeemelés útján 51 százalékos tulajdonossá válik.
A Hungexpo legalább 2,5 milliárd forintos tőkeerővel rendelkező cégek jelentkezését várta. A magyar vásárcég jegyzett tőkéje 3,1 milliárd forint, a cég 82 százaléka állami, 18 százaléka önkormányzati tulajdonban van. Az állami többségi tulajdonost az ÁPV Rt. képviseli a Hungexpo Rt.-ben, amelynek vezetése tavaly nyáron fogadta el fejlesztési stratégiáját. Eszerint a Hungexpo Rt.-ből egy 82 százalékban állami tulajdonban maradó ingatlanhasznosító és -fejlesztő céget hoznak létre, valamint egy kiállításokat, rendezvényeket szervező és üzemeltető vállalatot, amelynek többségi tulajdonjogát – a jelenleg folyamatban lévő tender segítségével – privatizálják. A rendezvényszervező cég a tervek szerint hosszú távra bérli a Hungexpo ingatlanjait. A tervezett ingatlanfejlesztés tízmilliárd forintból nyolc év alatt valósulna meg, amelynek finanszírozását a pályázat nyertesétől, az új többségi tulajdonostól várják.
„Az első feladat egy 10 ezer négyzetméteres, többfunkciós rendezvénycsarnok felépítése lesz, amely elsősorban konferenciák, kongresszusok, kulturális rendezvények befogadására alkalmas” – áll a tervben.
És minő véletlen, Roger Shashoua az Expocenters elnökeként már 2000 októberében kifejtette véleményét a vásárvárossal kapcsolatos terveiről. Eszerint „a kőbányai vásárváros felépített állapotban a mainál sokkal jobb lehetőségeket ígér majd különböző rendezvények számára. Tízezer négyzetméter alapterületen 800 vendéget lesz képes fogadni, szükség esetén pedig kapacitása akár hatezer látogatóra is bővíthető.” (Világgazdaság, 2000. október 17.)
Az ugyancsak Shashoua-érdekeltségű, az Expomédia csoporthoz tartozó Expocentres Eastern Europe Ltd.-nek egyébként a projekt finanszírozása végett sem kellett messzire mennie. Az interneten kutakodva érdekes banki közleményre bukkantunk: a budapesti székhelyű „ABN AMRO Capital Hungary Kft. 10,8 millió euró (vagyis mai áron számolva körülbelül hárommilliárd forint) összeggel vett részt az Eurocentres Eastern Europe Ltd.-ben, az Expocentres csoport tagvállalataiban végrehajtott 18 millió euró összegű tőkeemelésben. A befektetés célja a társaság közép- és kelet-európai terjeszkedésének felgyorsítása.”
Vagyis nem kizárt, hogy a kívánatos tőkeerős befektető, az Expomédia csoport hitele egy magyar bankleány „tőkeemeléses” hozománya az Eurocentres Eastern Europe Ltd.-ben.
Tavaly ősszel a pályázati csomagot összesen hatan vásárolták meg, ám a január 15-i határidőig csupán három pályázat érkezett be. Információink szerint egy magyar konzorciumé, egy francia cégé és a Roger Shashoua nevével fémjelezett Expomedia Groupé.
A Magyar Nemzet információi szerint az Expomedia – érvényesnek minősített – pályázatát némi szépséghiba ékteleníti. Úgy tudjuk, hogy a cég egy 13 millió eurós (csaknem egymilliárd forintos) – közelebbről nem ismert – számszaki hibát vétett a pályázatában a tervezett bevételekről szóló rovatban. Ám ezt korrigálta, a kiigazítást hozzáillesztették az eredeti pályázathoz, vagyis Roger Shashoua cége az esélyes befutók között van.
Az Expomedia pályázatához tűzött „kiigazítás” információnk szerint az ÁPV Rt. hivatalos helyiségében az úgynevezett „értékelő-” vagy „iratszobában” áll kizárólag a pályázatértékelő bizottság tagjainak rendelkezésére.
Kiszivárgott információk szerint az ÁPV Rt.-nél a napokban azt fontolgatták, érvénytelenítik az egész, a Hungexpo rendezvényszervező cégére kiírt tendert, ám mint azt az ÁPV Rt. kommunikációs igazgatóságától megtudtuk, értesülésünk téves, a privatizációs pályázatot az ÁPV Rt. érvényesnek tekinti.
Egyes vásárpiaci szereplők még ma is „álversenynek” és „levajazottnak” tekintik a Hungexpo pályázatát.
Ezt az információt erősíti a Magyar Nemzet birtokába került dokumentummásolat egy „szóbeli megállapodásról” készült jegyzőkönyvről.
Eszerint a Roger Shashoua érdekeltségébe tartozó Expo24-7.com Ltd. és a Hungexpo Rt. 2002-ben – pontosan nem ismert időpontban és helyen – megállapodást kötött „egy vegyes tulajdonlású vállalat” alapításának feltételeiről.
A Newco nevű közös vállalat 51 százalékban az Expo24-7.com Ltd. tulajdona, 49 százalékban pedig vagy a Hungexpo Rt.-é, vagy leánycégéé, a Hungax Kft.-é lesz.
Ezután a Newco szerződést köt a Hungexpóval, melyben vállalja a Hungexpo-kiállításokra az internetszolgáltatásokat.
Az Expo24-7.com Ltd. átvizsgálja a Hungax meglévő forrásait (személyi állomány, felszerelés, technológia), és ahol csak lehet, felhasználja ezeket a Newco megalapítása és gyors növekedésének elősegítése érdekében. Az Expo24-7.com Ltd. átvilágítja a Hungexpo jelenlegi könyvelési és regisztrációs folyamatait, és javaslatot tesz arra, hogyan lehet átalakítani a Hungexpo jelenlegi rendszerét, és beilleszteni azt az Expo24-7.com Ltd./Newco struktúrába. A megállapodás szerint minden költség a közös alapítású Newcót terheli majd. Az Expo24-7.com Ltd. a megállapodás szerint 2002. december 16. és 17. között kereste fel a Hungexpót „a helyzet feltárása céljából”. A Newco alapító okiratát a szóbeli megállapodás szerint legkésőbb február közepére készítik el.
A szóbeli megállapodásról készült jegyzőkönyvet Barabás János, a Hungexpo vezérigazgatója és Mark Shashoua, az Expo24-7.com Ltd. vezérigazgatója írta alá.
Barabás János lapunknak nem cáfolta a szóbeli megállapodásról készült dokumentum létét. Ugyanakkor határozottan leszögezte: a szóbeli szerződés csupán a vásárokhoz kapcsoló internetszolgáltatásra terjedt ki, és „nem ment teljesedésbe”. Mégpedig – a vezérigazgató elmondása szerint – éppen a Hungexpo rendezvényszervező cégére kiírt befektetői pályázat miatt nem teljesítették a megállapodásban foglaltakat. Mert, mint Barabás János elmondta, nem akarták a leendő tendernyertest olyan helyzetbe hozni, hogy ne maga dönthessen az internetszolgáltatásról.
Barabás János elmondta: a Hungexpo pályázatát pontosan azért írták úgy ki, hogy az ingatlanvagyon kezelését elválasztották a vásárszervező tevékenységtől és ez utóbbi cég többségi tulajdonát privatizálják, hogy ne mondhassa senki, „kótyavetye” privatizációt hajtanak végre a vásárváros ingatlanjaira.
Barabás szerint nincs eldöntve, ki lesz a nyertes, vagyis a pályázat tisztaságához semmi kétség nem férhet.
Felvetésünkre, hogy az Expomedia saját honlapján fellelhető mérlegek szerint a cégcsoport nem tekinthető olyan prosperáló tőkeerős cégnek, amelyre a hazai vásárok rendezésének jogát aggodalom nélkül rá lehetne bízni, Barabás elmondta: egy holding gazdasági mutatószámaiból helytelen dolog messzemenő következtetéseket levonni a cégcsoporthoz tartozó társaságok tőkeerejét illetően.
A szakmai körökben legesélyesebbnek tartott Expomedia valóban nem tekinthető tőkeerős cégnek, hiszen tavaly 1,7 milliárd forintnyi árbevétel mellett 4,68 millió euró (1,17 milliárd forint) veszteséget könyvelt el. Az Expomedia 2002 végén 16 millió euró (négymilliárd forint) éven túli hitellel rendelkezett, amely forgalmának több mint kétszerese, szabad pénzeszközei pedig a félmillió eurót sem érték el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.