A Matáv új fogyasztók felé nyit

Tovább erősödik a verseny a távközlési szektorban, a fogyasztók jobb minőségű és olcsóbb szolgáltatásokhoz jutnak, ami egyben azt is jelentheti, hogy az ily módon megtakarított összegeket a háztartások újabb távközlési szolgáltatásokra költik – vélekedik Straub Elek, a Matáv Rt. elnök-vezérigazgatója. A Matáv tovább csökkenti összekapcsolási díjait, a cégcsoport vezetője szerint a számhordozhatóság alapvetően nem alakítja át a piaci viszonyokat. Nagyon komoly összegeket szánnak idén a harmadik generációs mobilhálózat kiépítésének az előkészítésére, hiszen a Westel Rt. jövőbeni sikeres működésének előfeltétele, hogy országosan kiépítsék a legújabb technológiát.

Putsay Gábor
2004. 02. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Európai uniós környezetben működik a távközlési szektor január 1-jétől hazánkban is. Milyen változásra lehet számítani ebben az évben a vonalas telefónia területén, ahol még nem bontakozott ki teljes mértékben a verseny?

– A mobiltelefóniához hasonlóan a vonalas szektorban is adott az a lehetőség, hogy a fogyasztók válaszszanak a szolgáltatók között, a tőkeerős piaci szereplők ezt a folyamatot az újabb és újabb kedvezményekkel, csomagokkal megfelelő módon elősegítik. Véleményem szerint idén a lakossági piacon is erősödik a verseny, lehetőség nyílik arra, hogy jelentős számú fogyasztó egyszerre váltson szolgáltatót, amennyiben elégedetlen az addig nyújtott színvonallal, vagy akár a tarifákkal. Erre a piaci megmérettetésre hosszú ideje készülnek a hazai szolgáltatók, így a Matáv is.

– Kovács Kálmán informatikai és hírközlési miniszter szerint havonta ezer forinttal csökkenhetnek a családok távközlési kiadásai a piaci liberalizáció miatt. Hogyan vélekednek a miniszteri nyilatkozatról?

– Az informatikai és hírközlési tárca vezetőjének ezt az állítását ismerjük, valójában nincs sok titokzatosság mögötte. Vegyük példaként, hogy egy átlagos havi családi vezetékes telefonszámla 5-6 ezer forint, aminek a fele előfizetés, a másik fele konkrét hívás. A Matávnak mintegy 200 ezer ügyfele dönt úgy, hogy a havi előfizetési díjának a felét lebeszéli, ezzel 1500 forintot spórolhat. Jelentősen csökkentek továbbá a külföldi telefonhívások tarifái, és 2003 elejéhez képest átlagosan ezer forinttal lettek kisebbek az internetezés költségei. Ezekhez a kedvező piaci folyamatokhoz, mint egy gazdasági vállalkozás vezetője, egy fontos mondatot hozzátennék: célunk az, hogy azt az összeget, amennyivel csökkennek a családok távközlési kiadásai a tarifaváltozások miatt, telefonálásra, illetve internetezésre költsék a fogyasztók. Nem lenne kevesebb bevétele a cégeknek, a családok ennyivel több szolgáltatást vennének igénybe.

– Mire alapozza, hogy a családok megtakarítás helyett még több távközlési szolgáltatást vesznek igénybe?

– Természetesen lesznek olyan háztartások, akik élnek a megtakarítás lehetőségével, mások a kedvezőbb árak miatt belépnek az internetezők táborába. Vonzóbb ajánlatokkal arra csábítjuk a fogyasztókat, hogy többet használják a telefont, az internetet, válogassanak a különböző lehetőségek között. Többletszolgáltatás ellenében a legtöbb ember elfogadja, hogy a kiadásait szinten tartsa.

– Hazánkban az Európai Unió (EU) átlagához képest még mindig magasak az összekapcsolási és internetezési díjak. Mikorra csökkennek ezek az EU szintjére?

– Az összekapcsolási díjak ma még valóban magasak az EU-átlaghoz képest, ugyanakkor szót kell ejteni arról, hogy a hírközlési hatóság elfogadta a Matáv díjcsökkentési ajánlatát, így 16-18 százalékkal lehetnek kisebbek az árak. Számítunk arra, hogy 2004. május 1-jétől további változásra lesz lehetőség, így az EU-átlagnak megfelelők lesznek a díjak hazánkban is.

– Az internetpiacot mennyiben befolyásolja, hogy január 1-jétől megszűnt a percenkénti 77 filléres állami támogatás?

– A Matáv internetes cégénél a dial-up, azaz betárcsázós hívások díjai nem változnak. Azt, hogy az állami dotáció megvonásával milyen mértékben változnak a feltételek a piacon, még nem tudni, a szolgáltatók viszont nem engedhetik meg maguknak az árnövekedést.

– Az ügyfeleknek immáron lehetőségük van arra, hogy a vonalas területen megtartsák hívószámukat, amennyiben szolgáltatót váltanak. Mennyiben rendezheti át ez a lehetőség a piacot?

– Úgy vélem, a számhordozhatóság alapvetően nem rendezi át a viszonyokat, hiszen ez egy kétirányú utca. Egy cég adott esetben addigi matávos ügyfeleket csábíthat el, ugyanígy a Matáv is szerez új előfizetőket a helyi telefontársaságok területén.

– Melyek lesznek a legfontosabb beruházások 2004-ben?

– Elég világosan látjuk a súlypontokat: a vezetékes telefóniában egyértelműen a széles sávú internet kiterjesztése, a kapacitások növelése és a minőség emelése a legfontosabb. A mobiltelefóniában szintén az internet és az adatátvitel – GPRS, WAP, EDGE – fejlesztésére csoportosítjuk a források egy részét, és nagyon komoly befektetés lesz a harmadik generációs mobilszolgáltatásra, az UMTS-re való felkészülés. Számítunk ugyanis arra, hogy a pályázatokat idén kiírja a tárca. Ezen a pályázaton a Westel Rt.-nek mindenképpen nyertesként kell befutnia.

– Arról még nincs döntés, hogy árverésen lehet megszerezni a frekvenciákat, vagy pályázni lehet a hatóságnál. Mi lesz, ha indokolatlanul magas árat kér az állam a frekvenciákért?

– A Westel a jövőjét azáltal is elősegíti, hogy a legújabb technológiát kiépíti az országban. Irreálisan magas árat azonban üzleti szempontból nem lehet elfogadni. Lényeges elem, hogy mennyit kell majd a frekvenciákért fizetni. Magyarország meglehetősen bölcsen, eddig is várakozó álláspontot képviselt az UMTS-sel kapcsolatban, hiszen óriási összegekről van szó, a piaci igények elmaradása pedig egy egész iparágat sodorhat veszélybe. Fontosnak tartanám, hogy az állam is vállaljon szerepet oly módon, hogy nem egyszerre remél nagy bevételt a licencért, hanem az árbevételből részesedne.

– Mire lehet számítani, ha arról döntenek, hogy a Westel márkanév T-Mobilra változik?

– Fel sem merült a Matáv és a Westel kapcsolatának és a tulajdonosi szerkezet átrendeződése egy esetleges névváltozás esetén. A Westel és a T-Mobil kapcsolata évekre nyúlik vissza, ami szakmai tapasztalatok kicserélését, közösen elindított műszaki programokat, közös szoftverfejlesztést jelent. Egy bizonyos pontnál szorosabbra azonban nem lehet fűzni a kapcsolatokat, amennyiben két különböző márkáról van szó. Ezért vetődött fel, hogy adott esetben a Westel márkát felcserélnénk a T-Mobil márkára. Döntés még nincs, hiszen az erős Westel márka megfelelő előkészítés nélküli megváltoztatása több hátránnyal járna, mint előnnyel.

– Terveznek jelentősebb beruházást külföldön?

– Vizsgáljuk ennek is a lehetőséget. A Matáv menedzsmentje arra vállal kötelezettséget a tulajdonosok felé, hogy amennyiben nem találnak megfelelő befektetési célpontot, akkor a megtermelt nyereséget osztalék formájában visszajuttatjuk a tulajdonosoknak, ami a korábbi évekhez képest lényegesen nagyobb összeget jelentene. A Matáv ezzel kapcsolatban márciusban ad első alkalommal tájékoztatást, amikor az igazgatóság a közgyűlés elé terjeszti a javaslatokat.
*
A Matáv macedón leányvállalata, a Makedonski Telekomunikacii (MakTel) a 2003. évi nyeresége terhére 2,5 milliárd macedón dénár, 10,7 milliárd forint osztalékot fizet tulajdonosainak – döntött a MakTel közgyűlése. A Matáv tájékoztatása szerint a többségi tulajdonos, a Stonebridge 1,3 milliárd macedón dénár (5,4 milliárd forint) összegű osztalékra jogosult. Az Econews számításai szerint a Matáv mintegy 4,83 milliárd forintot kap. Tavaly a macedón számviteli szabályok szerint a MakTel nem konszolidált mérleg szerinti eredménye 2,6 milliárd macedón dénár volt, a MakTel csoport IFRS szerint konszolidált mérleg szerinti eredménye 5,4 milliárd dénárt tett ki. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.