Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) félrevezető módon vont párhuzamot a kiskereskedelmi forgalom márciusi mérséklődése és az árréscsökkentés bevezetése és annak hatásai között. Az OKSZ állítása, miszerint a csökkenő árak csökkenő keresletet eredményeznek egyaránt szembe megy a józan ésszel és a közgazdaságtan alapvetéseivel
– fogalmazott szerdai közleményében a Nemzetgazdasági Minisztérium.
A valóság az OKSZ téves állításaival szemben az, hogy a kormány által bevezetett árréscsökkentés érdemben hozzájárul a lakossági fogyasztás dinamikus bővüléséhez és jelentős segítséget nyújt a magyar családok és a nyugdíjasok számára mindennapi bevásárlásaik során.
Az árréscsökkentést március 17-én vezették be, és még az OKSZ közleménye is elismeri, hogy ezt követően vásárlási hullám volt megfigyelhető. Az online pénztárgépek adatai alapján az intézkedés áprilisban még erőteljesebben érezteti fogyasztásélénkítő hatását, a Nemzetgazdasági Minisztérium az idei év eddigi legdinamikusabb bővülésére számít, akár 5-6 százalék fölötti szinttel.
Az OKSZ közleménye is elismeri, hogy az árréscsökkentés bevezetését követően vásárlási hullám volt megfigyelhető, ugyanakkor ez a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) márciusi adataiban még nem jelent meg. Ennek alapvetően két oka van: egyrészt a húsvéthatás, másrészt a KSH módszertana. A Nemzetgazdasági Minisztérium korábbi megnyilvánulásaiban már jelezte, hogy a márciusi kiskereskedelmi adatokra jelentős hatással volt, hogy tavaly a húsvét március végére esett, míg idén április második felére. Ily módon a húsvéti nagybevásárlások hatása idén teljes egészében áprilisban érvényesült.
A kormány 2025. március 17-én vezette be az árréscsökkentést, míg a KSH árstatisztikákhoz kapcsolódó adatfelvétele minden hónap 20. napjáig tart,
így az árak üzletekben tapasztalható azonnali csökkenése ellenére az intézkedés hatása csak részben jelentkezett a márciusi inflációs adatokban.
A kiskereskedelmi forgalom adatainak értékelésekor pedig nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a kiskereskedelmi volumenhatást a kiadások (a megvásárolt termékek értéke) és az árszint (az infláció mértéke) hányadosaként számítják ki.