Csillagösvény

Hommer Tibor
2004. 02. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Na végre! Március derekától egy matrica áráért autózhatok majd az M5-ös autópályán a ballószögi s az izsáki Matyó-dűlőben lakó barátaimhoz. Partikuláris szempontok szerint üdvözlendő eredményre jutott a kormány az M5-ös autópályát koncessziós jogokkal üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-vel. Nyolc év után végre elfogadható, nota bene: tisztességes áron vehetjük igénybe az ország egyik legrövidebb és Európa eleddig legdrágább autópálya-szakaszát.
Látszólag tisztességes áron. A gyakorlatban azonban az eddigiekhez képest még brutálisabb árat fogunk fizetni. Mindanynyian, azok is, akik talán soha nem használják az inkriminált autópálya-csökevényt. Nem bocsátkoznék számfejtésbe, mert jobbára tisztázatlanok azok a feltételek, amelyekre az állam szerződött az AKA Rt.-vel. Azok az elhullajtott részinformációk, amelyek a kormány jóvoltából eddig napvilágot láttak, sejteni engedik, hogy az államkassza busásan megfizet azért a kegyért, amit a francia tulajdonosi többségben lévő AKA Rt. gyakorolt a kormányfő iránt. Jelesül, hogy teljesíti azon óhaját, amely szerint az MSZP pártkongresszusára, március 12-re beengedi az országos matricás rendszerbe az M5-ös autópályát.
De nyilván nem ingyen. Az állam kezdetben kisebbségi részesedést vásárol az AKA Rt.-ben, 21 milliárd forintért. Ezenfelül pedig hosszú éveken át további tízmilliárdokat fizet ki bérleti jog címszó alatt a multinacionális konzorciumnak. Ha végre igazat mondott a kormány az M5-ös ügyében, és ezennel nem légből kapott adatokat közölt, úgy az is igaz, hogy a magyar állam végérvényesen legfeljebb csak 2006 és 2009 között tudja majd visszavásárolni az AKA Rt.-től az autópálya feletti teljes tulajdonjogot, ami annyit tesz, hogy a jelenlegi kormány utódjára fogja rálőcsölni az ügylet legnehezebb részét, a teljes kivásárlást. Addig „csak” a bérleti díjat törleszti, évente úgy 17-20 milliárd forintot, ami évekre lebontva államháztartási szinten még kezelhető tétel, viszont a megvásárolt (bérelt) eszköz (az autópálya) értékét tekintve csillagászati összeggé dagad az évek során. És ez – piaci zsargonban szólva – totális bukás.
Továbbá marad még egy roppant figyelemre méltó momentum az ügyletben: az AKA Rt. fogja továbbépíteni a sztrádát Kiskunfélegyházától Szegedig. Ne legyenek illúzióink a tekintetben, hogy ennek a mellékkörülménynek nincs köze a vételárhoz, mert nagyon is van. Fizet az állam, most a negyvenszázalékos tulajdonrészért, fizeti a bérleti díjat, s fizet majd közvetve azáltal, hogy az AKA Rt.-re bízza a maradék negyvenhárom–negyvenöt kilométeres szakasz megépítését, amit borítékolhatóan nem piaci áron teljesít majd a külföldi konzorcium.
S mindezt miért? Mert 1995. december 11-én, a szintén szabad demokrata vezetésű akkori közlekedési minisztérium a szintén szocialista irányítású kormány alatt hihetetlenül kedvező helyzetbe hozta, hogy azt ne mondjuk: bebetonozta az AKA Rt.-t a magyar infrastrukturális biznisz legtágasabb medrébe: az állami pénzek sodrásába. Ezek után már nem is olyan hihetetlen, hogy éppen Medgyessy kormányfő rontotta az állam alkupozícióit az AKA Rt.-vel folytatott tárgyalások megkezdése előtt. Úgy látszik, az AKA Rt. maximálisan élvezi a szocialista és szabad demokrata politikusok kegyét. Vagy a politikusok a multicég kegyét?
Nincs miért szépítenünk az ügyet. Csak az az egy biztos, hogy az AKA Rt. ismét busás üzlethez jutott, és március 12-től az országnak sokkal többe kerül majd az M5-ös, mint amennyibe addig került.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.