Jövő héten kedden hallgatja meg az Országgyűlés gazdasági bizottsága az M5-ös autópálya viszszavásárlásáról, illetve a matricás rendszer bevezetéséről Csillag István gazdasági és közlekedési minisztert, amennyiben a tárca vezetője megjelenik az ülésen. A miniszter meghallgatását, mint arról beszámoltunk, a Fidesz kezdeményezte, mivel a miniszterelnök által megjelölt időpontig a kormány nem kötötte meg a szerződést az M5-öst üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-vel, és a nyilvánvaló fiaskóval együtt egymásnak ellentmondó nyilatkozatok kerülnek napvilágra, elterelve a figyelmet a lényeges kérdésekről.
Lapunknak nyilatkozó pénzügyi szakértők példanélkülinek és amatörizmusnak tartják, hogy politikai okokból kész tényként ismertették a kivásárlást és a matrica bevezetését, még mielőtt az érintett felek megállapodtak volna a legfontosabb kérdésekben. A kormányfő ugyanis akkor jelentette be, hogy a Postabank értékesítéséből származó összegből kivásárolják az AKA Rt. részvényeit, és március 12-től – az MSZP szegedi kongresszusának időpontja – matricával lehet használni a sztrádát, amikor menesztette a pénzügyminisztert, és nem lehetett tovább leplezni a magyar gazdaság válságos helyzetét. Ehhez képest nem jött létre megállapodás, másrészt a Postabankért kapott összeget nem költik a kivásárlásra, legfeljebb a sztráda továbbépítésére. A kormány így piaci alapú hitel felvételére kényszerül, és a rendezetlen viszonyok, az ellentmondó nyilatkozatok azt vetítik előre, hogy olyan megállapodást kötnek a felek, amit különböző technikákkal a közvélemény számára megfelelően lehet kommunikálni, ám a háttéralkuk elkerülhetetlenek, és ezt az ország fizeti meg.
Információink szerint a kereskedelmi bankok felé – akik konzorciumot alkotva nyújtanának hitelt – szóban érkezett megkeresés a kormány képviselői részéről, ezzel azonban a bankok nem tudnak mit kezdeni. A hitelnyújtáshoz állami vagy a Magyar Fejlesztési Bank Rt. garanciájára, kész tervekre, elemzésekre lenne szükség. Erre csak akkor kerülhet sor, ha az állam aláírja az AKA Rt.-vel a szerződést. A legfőbb akadály viszont pont az, hogy az AKA Rt. biztos tárgyalási pozícióban magas árat és szintén garanciákat kér a kormány részéről. Értesüléseink szerint a kereskedelmi bankok nemcsak az autópálya üzemeltetési jogának visszavásárlásában vállalnának szerepet, hanem a további szakaszok építésének finanszírozásában is, ami biztosabb megtérülést ígér.
Az M5 Autópálya Alapítvány kuratóriuma szerint az első konkrét ígéret teljesítetlen. A tagok sajnálattal, csalódottsággal és némileg restelkedve konstatálják, hogy a kivásárlásra és a matricás rendszerre vonatkozó, rossz végkimenetelt prognosztizáló jóslatok beteljesülni látszanak. Felszólítják az érintetteket: vessenek véget a botrányos és nevetségessé fajult huzavonának.
Draskovics Tibor szerint komoly üzleti tárgyalások folynak az M5-ös kapcsán a kormány és a tulajdonos cég között, amelynek részletei azonban nem tartoznak a nyilvánosságra. – Egy biztos, március 12-én matricás lesz az M5-ös – fogalmazta meg kijelölt pénzügyminiszter a kormány szándékát.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség