Ki vállal garanciát az úthitelre?

A kormány képviselői jelezték a kereskedelmi bankoknak, hogy számítanak a hitelekre az M5-ös kivásárlásához, a szóbeli jelzéssel a pénzintézetek azonban nem tudnak mit kezdeni. A bankoknak komoly állami garanciára van szükségük. A kijelölt pénzügyminiszter az ügyletről tegnap sem árult el részleteket.

Putsay Gábor
2004. 02. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jövő héten kedden hallgatja meg az Országgyűlés gazdasági bizottsága az M5-ös autópálya viszszavásárlásáról, illetve a matricás rendszer bevezetéséről Csillag István gazdasági és közlekedési minisztert, amennyiben a tárca vezetője megjelenik az ülésen. A miniszter meghallgatását, mint arról beszámoltunk, a Fidesz kezdeményezte, mivel a miniszterelnök által megjelölt időpontig a kormány nem kötötte meg a szerződést az M5-öst üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-vel, és a nyilvánvaló fiaskóval együtt egymásnak ellentmondó nyilatkozatok kerülnek napvilágra, elterelve a figyelmet a lényeges kérdésekről.
Lapunknak nyilatkozó pénzügyi szakértők példanélkülinek és amatörizmusnak tartják, hogy politikai okokból kész tényként ismertették a kivásárlást és a matrica bevezetését, még mielőtt az érintett felek megállapodtak volna a legfontosabb kérdésekben. A kormányfő ugyanis akkor jelentette be, hogy a Postabank értékesítéséből származó összegből kivásárolják az AKA Rt. részvényeit, és március 12-től – az MSZP szegedi kongresszusának időpontja – matricával lehet használni a sztrádát, amikor menesztette a pénzügyminisztert, és nem lehetett tovább leplezni a magyar gazdaság válságos helyzetét. Ehhez képest nem jött létre megállapodás, másrészt a Postabankért kapott összeget nem költik a kivásárlásra, legfeljebb a sztráda továbbépítésére. A kormány így piaci alapú hitel felvételére kényszerül, és a rendezetlen viszonyok, az ellentmondó nyilatkozatok azt vetítik előre, hogy olyan megállapodást kötnek a felek, amit különböző technikákkal a közvélemény számára megfelelően lehet kommunikálni, ám a háttéralkuk elkerülhetetlenek, és ezt az ország fizeti meg.
Információink szerint a kereskedelmi bankok felé – akik konzorciumot alkotva nyújtanának hitelt – szóban érkezett megkeresés a kormány képviselői részéről, ezzel azonban a bankok nem tudnak mit kezdeni. A hitelnyújtáshoz állami vagy a Magyar Fejlesztési Bank Rt. garanciájára, kész tervekre, elemzésekre lenne szükség. Erre csak akkor kerülhet sor, ha az állam aláírja az AKA Rt.-vel a szerződést. A legfőbb akadály viszont pont az, hogy az AKA Rt. biztos tárgyalási pozícióban magas árat és szintén garanciákat kér a kormány részéről. Értesüléseink szerint a kereskedelmi bankok nemcsak az autópálya üzemeltetési jogának visszavásárlásában vállalnának szerepet, hanem a további szakaszok építésének finanszírozásában is, ami biztosabb megtérülést ígér.
Az M5 Autópálya Alapítvány kuratóriuma szerint az első konkrét ígéret teljesítetlen. A tagok sajnálattal, csalódottsággal és némileg restelkedve konstatálják, hogy a kivásárlásra és a matricás rendszerre vonatkozó, rossz végkimenetelt prognosztizáló jóslatok beteljesülni látszanak. Felszólítják az érintetteket: vessenek véget a botrányos és nevetségessé fajult huzavonának.
Draskovics Tibor szerint komoly üzleti tárgyalások folynak az M5-ös kapcsán a kormány és a tulajdonos cég között, amelynek részletei azonban nem tartoznak a nyilvánosságra. – Egy biztos, március 12-én matricás lesz az M5-ös – fogalmazta meg kijelölt pénzügyminiszter a kormány szándékát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.