M5: ma döntenek?

Elutasította a parlament szakbizottsága tegnap a Fidesz kérését az M5-ös autópálya ügyének napirendre vételéről. Az ellenzék kivonult az ülésről, Csillag István gazdasági miniszter pedig meg sem jelent. A sztráda ügyében ma dönthet a kormány.

Erdősi Csaba
2004. 02. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kormánypárti nem szavazatokkal elutasította a parlament gazdasági bizottsága, hogy a grémium tegnapi ülésén felvegyék a napirendi pontok közé az M5-ös autópálya kivásárlásával kapcsolatos részletek megtárgyalását. A javaslatot előterjesztő Fónagy János egykori közlekedési és vízügyi miniszter a kialakult együttműködési gyakorlat felrúgásaként értékelte ezt, majd az ellenzéki képviselők kivonultak az ülésről. Az elutasítást Puch László bizottsági elnök (MSZP) és Göndör István szocialista képviselő is egyaránt azzal indokolta, hogy a tárgyalások sikerét kockáztatná a kormány azzal, ha idő előtt elárulnák a részleteket. Az ellenzék erre zárt ülést kért, ám a kormánypárti politikusok ezt leszavazták. Fónagy kiemelte: érthetetlen, hogy a megállapodásra adott határidőn túl még mindig ekkora a titkolózás a kivásárlás körül. Az ellenzéki képviselő furcsállotta, hogy Csillag István gazdasági miniszter nem jelent meg az ülésén, mint ahogy távol maradt a tárcája gazdálkodását elmarasztaló számvevőszéki bizottsági ülésről is.
***
Ismertté válnak-e a részletek? Többszöri halasztás után a mai ülésén hagyhatja jóvá a kormány az M5-ös sztrádát üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-vel kötendő megállapodást a részvények kivásárlásáról, a matrica bevezetéséről s a gyorsforgalmi út hiányzó szakaszainak megépítéséről. A Miniszterelnöki Hivatal közlése szerint a megállapodás részleteit ma ismertetik. Információk alapján a kormány az Állami Autópálya Kezelő Rt.-t bízza meg az AKA Rt. részvényeinek megvásárlásával, amihez piaci hitelt vesz igénybe a társaság, egy másik lehetőség szerint pedig az M5-öst később továbbadják egy befektetőcsoportnak. A kormányfő március 12-ét határozta meg a matrica bevezetésének időpontjaként, ami kedvező helyzetbe hozta az AKA jelenlegi tulajdonosait. A mostani költségvetési helyzetben dönthet arról is a kormány, hogy nem vásárolják meg a teljes tulajdont, így viszont közbeszerzés nélkül épül tovább a sztráda. Az AKA tulajdonosai nem hajlandók olyan egyezségre, hogy az üzemeltetésben és a további autópálya-építésben se kapjanak lehetőséget. (P. G. I.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.