M5-ös: aláírásra vár a szerződés

Aláírásra vár az a szerződés, mely lehetőséget biztosít a kormány számára, hogy megvásárolja az AKA Rt. részvényeit. A Fidesz nem tartaná elfogadhatónak, ha a sztráda kivásárlása után a kormány azt továbbadná különböző cégeknek.

2004. 02. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elkészült az a szerződés, amely lehetőséget biztosít a kormány számára, hogy az általa kijelölt állami intézmény megvásárolja az M5-ös autópálya tulajdonosa, az AKA Rt. részvényeit – mondta Gaál Gyula, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) politikai államtitkára szombaton az MTI-nek. A szerződést még azon a napon parafálták, az aláírásához azonban még további kormánydöntésre van szükség. A politikai államtitkár elmondta: a gazdasági tárca és a Pénzügyminisztérium arra tesz javaslatot a kormánynak, hogy a létesítmény kivásárlásában közreműködő állami intézmény az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. legyen.
Az ügylet tervezett lebonyolításával kapcsolatban Gaál úgy fogalmazott, hogy az ÁAK egy kereskedelmi bankokból összeállt konzorciumtól venne fel hitelt az AKA Rt. kivásárlásához.

Gaál Gyula elmondta: van egy olyan konstrukciós javaslat is, amely szerint az M5-ös autópályát anélkül lehetne a matricás rendszerbe bekapcsolni és a Szeged–Kiskunfélegyháza szakaszt megépíteni, hogy a kormány teljesen kivásárolná a jelenlegi tulajdonost. Kedvezőbb lenne, ha a kormány az AKA Rt.-vel együttműködve alakítaná ki a matricás rendszer lehetőségét, és építené meg a hiányzó szakaszokat. Az AKA tulajdonosai erre készséget mutatnak. Gaál cáfolta, hogy a Magyar Posta lenne a vevő, a szerződési feltételekről, az ügylet értékéről nem kívánt részleteket közölni.
Fónagy János, az előző kormány közlekedési minisztere, a Fidesz képviselője lapunknak elmondta: nem tartják jó megoldásnak, hogy miután a Medgyessy-kormány a Postabank eladásából származó bevételből kivásárolja a sztrádát, azt továbbadná cégeknek, ezzel ugyanis az autópálya újból kikerülne az állam kezéből. A sztráda továbbépítésével kapcsolatban Fónagy kiemelte: reméli, hogy a kabinet a közbeszerzési pályázatot mihamarabb kiírja, s abban lehetőséget kapnak a közepes méretű magyar vállalatok is. Hozzátette: a vállalkozások szemszögéből ennek elsősorban nem pusztán anyagi okai vannak. Ugyanis ez lesz ezen cégek utolsó esélye, hogy később az Európai Unió tagállamaiban kiírásra kerülő pályázatokon is sikerrel vehessenek részt, továbbá a megfelelő referenciák megszerzése után a román és szerb sztrádaépítéseknél is jelen lehessenek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.