Mi a pálya?

Hommer Tibor
2004. 02. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Könnyebb végigautózni tejfölködben Budapesttől Kiskunfélegyházáig az M5-ös autópályán, mintsem a kivásárlására vonatkozó állami tranzakciót átlátni. Pedig közforintok százmilliárdjai forognak kockán, már csak erre figyelemmel is joggal vetődik fel a kormánnyal szemben a tájékoztatás igénye. Pusztán csak azért, nehogy még megfogalmazódjon valakiben a gyanú, hogy nem is a kormány bonyolítja a közpénzeket érintő, százmilliárdos nagyságrendű infrastrukturális beruházást, hanem a Cosa Nostra.

Elvetélt gondolat? Nem. Volt már rá precedens. Egykori ellenzéki politikusok, Lotz Károly, Eörsi Mátyás, Kuncze Gábor, Keller László vontak párhuzamot az Orbán-kormány és a maffia útépítési gyakorlata között. Annak dacára, hogy velünk ellentétben fent nevezett honatyáknak minden információjuk megvolt arra vonatkozóan, hogy az Orbán-kabinet mikor, hol és miből épít utat, hidat, autópályát. Most viszont semminemű információnk nincsen. És nem is lesz egyhamar.

A tegnapi kormányülés előtt a kormányszóvivői iroda közölte az újságírókkal, hogy a kabinet ülése után nem tartanak sajtótájékoztatót, hanem mindössze egy közleményt juttatnak el a Magyar Távirati Irodához, amelyben tudatják, hogy miről tárgyalt a kormány.

Kényes ügy. Kényes, mert az M5-ös autópálya kivásárlásával a kormány kudarcot kudarcra halmoz és ködösít. Megértjük a kormányszóvivőt, hogy pánikszerűen menekül a kérdések elől: a gazdasági és közlekedési miniszter, Csillag István nem teljesítette határidőre, február elsejéig feladatát, azaz nem zárták le a tárgyalásokat az M5-ös koncesszorával, az Alföld Koncessziós Autópálya Rt.-vel; Medgyessy Péter miniszterelnök még a tárgyalások megkezdése előtt kijelentette, hogy március 12-ével, attól a naptól kezdve, ahogy Szegeden megkezdődik az MSZP kongresszusa, az országos matricás rendszerű autópálya-hálózat között szeretné tudni az M5-öst; a kijelentés helyzetbe hozta a francia többségi tulajdonban lévő AKA Rt.-t, amely nem volt rest, s mindjárt felsrófolta részvényei vételárát.
A tények olyan kérdéseket feszegetnek, amelyek mellett nem lehet elmenni. Illetve lehet, de csak szemlesütve, zakógombot csavargatva.

Miért nem tud tető alá hozni határidőre a kormány egy épkézláb szerződést? Miért nem mentik fel a munkavégzés alól a kisebbik koalíciós párt által a kormányba delegált gazdasági és közlekedési minisztert, ha képtelen volt eleget tenni a kormányfő által rá kiszabott feladatnak? Levonta-e Medgyessy Péter miniszterelnök a következtetést abból, hogy milyen hátrányt okozott a magyar államnak azáltal, hogy alkupozícióját az AKA Rt.-vel szemben megsemmisítette? Miért nem hajlandó beszélni a kormány az M5-ös autópálya kivásárlását célzó üzleti tranzakcióról?
Vége-hossza nincs annak a kérdésözönnek, ami a közvéleményt foglalkoztatja. Ha nem tartanánk patológiás esetnek az olyan alpári stílusú demagógiát, mint amellyel Keller László jeleskedett a választások idején, még akár azt is megkérdezhetnénk: vajon a legmagasabb francia állami kitüntetés, a Becsületrend lovagi fokozata kötelezi-e Medgyessy Péter miniszterelnököt arra, hogy egy francia cég érdekeit inkább szem előtt tartsa, mint a Magyar Köztársaságét?

De ezt a kérdést Keller Lászlóra bízzuk, ennek a műfajnak ő a mestere. Mi csak arra lennénk kíváncsiak: mikor, miből és mennyiért kívánja kivásárolni az AKA Rt. részvényeit a kormány?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.