Üvegkolostor

A szerencse édesgyermekének is nevezhetnénk Vörös Győzőt, aki ifjú magyar kutatóként tíz éven keresztül dolgozott Egyiptomban, és háromévenként igen figyelemreméltó kutatási eredményekkel állhatott a hazai és a nemzetközi tudományos világ elé. Tevékenységének egyiptomi elismerését mi sem tanúsítja jobban, mint hogy ásatásainak befejeztével magyar építészt bíztak meg a műemléki helyreállítás megtervezésével. A Kossuth-díjas Makovecz Imrét.

Lőcsei Gabriella
2004. 05. 22. 13:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vörös Győző jó szokásához híven szép kiállítású, testes kötetben számol be az utóbbi esztendőkben elért kutatási eredményeiről. A címlapon a magyar kutatócsoport által meglelt bronz kincslelet látható, amely a helybéli Ízisz-kultusz fontos tartozéka, szentedény-készlete lehetett. A hátlapon a kopt pápa által szentesített tervrajz, a szakrális építészet hagyományait követő, mégis jellegzetesen XXI. századi épületegyüttes képe, ahogyan Makovecz Imre megálmodá. Cím- és a hátlap között: hitek, kultúrák egymást váltó, egymással hadakozó s egymást kiegészítő folyama, rég feledett alkotások – ahogyan honfitársaink a felszínre hozták őket. Vörös Győző, mint korábbi műveiben, ez alkalommal is úgy írta meg a Földközi-tenger partján, a Nílus deltájának közelében fekvő Taposiris Magnán végzett ásatásainak történetét, hogy a „közönséges halandók” is értékelni tudják eredményeit, nem csupán a szakemberek. Legelőször tehát elhelyezi térben és időben a ptolemaioszi birodalom szívében fekvő két meghatározó tengerparti várost, Alexandriát és Taposiris Magnát. Majd leírja, mi látható ma e sok évszázados, izgalmas hagyatékból. Alexandria ókori romjaiból szinte semmi, a Nagy Sándor alapította város maradványaira épült rá a XIX. században – anélkül, hogy az antik örökséget igazából feltárták és dokumentálták volna – a modern metropolis, a kikötő. Taposiris Magnából azonban nem lett modern település. Építészettörténeti és régészeti tanulmányozása tehát azzal a reménnyel kecsegtet minden kutatót, hogy „megtalálja” általa az antik világ Alexandriáját is. A legtöbben azonban a reménykedésnél nem jutottak messzebbre. Talán azért nem, mert hosszú időn át tudományos körökben is azt hajtogatták, Taposiris Magna a befejezetlen ókori építmények színtere.
Vörös Győző 2001-ben napvilágot látott könyvének (Taposiris Magna – Ízisz kikötője) nemzetközi visszhangja nem várt hatást gyakorolt az egyiptológia szaktekintélyeire. Eszükbe juttatott egy rég feledett kutatót meg egy kiadatlan kéziratot: az itáliai Evaristo Brecciát és az ő taposirisi kutatásainak summázatát az alexandriai királyi fotográfus felvételeivel. A Breccia munkáját kilencven évvel később folytató pannóniai fiatalembernek ez az anyag támpontot és bátorítást jelentett. Vörös Győző már a három évvel ezelőtti publikációjában is sejtette, hogy a taposirisi akropolisz – a mai napig érvényben lévő feltételezéssel ellentétben – befejezett és működő építmény volt. Az alexandriai Démétriosz pompás művének, a palestrinai mozaiknak a ma is meglévő romkolosszusokhoz való társítása, valamint az akropolisz udvarán még 2000-ben előkerült kultuszszobor-töredék, Ízisz fekete gránitból faragott feje is megerősítette ebbéli elképzelésében. Mostanra azonban kutatótársai segítségével a fiatal régész bebizonyította, hogy a templom, amelyet fáradhatatlanul kerestek – és meg is találtak –, olyan befejezett épület volt, amelynek oltáráról fél évezreden át szállt az áldozati füst Íziszhez. A mai tudományos világ számára egyedülálló építészettörténeti emlék, a görög és az egyiptomi templomépítés közös műve a hellenizmus korából.
Ízisz taposirisi kultuszhelyéből később stratégiai jelentőségű erődöt építettek a római hódítók. Ám mivel az átépítők között olyanok is lehettek, akik a hol Fortunával, hol Venus-Aphroditével azonosított Íziszt tisztelték, szertartási edényeit elrejtették, szentélyének oszlopait – az istennő „visszatérésének” reményében – beszámozták. A bronzedényeket a magyar kutatók találták meg (Nemzeti Múzeumunk főrestaurátora, Szőke Balázs állította helyre őket), a görög–egyiptomi szentély rekonstrukcióját – meggyőző bizonyítási eljárás során – Istvánfi Gyula építészetprofeszszor végezte el.
És ezzel a kalandos történetnek még nem értünk a végére. Sem az ókorinak, sem a jelenkorinak. Valószínűleg még működött a szentélyből átépített katonai erőd, amikor az udvarán új vallásnak, a kereszténységnek emeltek templomot. A pogány istennő szobrát a IV. századi templomépítők darabolhatták fel, testét kapuperselyként használták. A szír típusú, korai bizánci bazilika alapjainak feltárása közben 2003-ban honfitársaink rábukkantak a három évvel korábban megtalált Ízisz-gránitfejhez tartozó altesti darabokra is. A kutatók hét pontban közreadott érvelése, hogy tudniillik ugyanannak a szobornak a tartozékait találták meg, teljes mértékben meggyőző. A fejet és a tomport ugyanazon kőből faragták, mondják, ugyanaz a lelőhely, az ásatási réteg, a szobor nagysága (fél életnagyság), ugyanaz a mérete és a formája a nyakon és az isteni ülepen annak a szegélynek, amely eredetileg a fali pillérhez rögzíthette a súlyos gránitból faragott alkotást.
Maga a könnyű fehér tufamészkőből emelt kolostor fontos szerepet tölthetett be a kopt egyház életében. Majd ötven éven át, 567 és 616 között, üldöztetésük évei alatt ide menekültek és itt éltek a kopt egyházfők, a pátriárkák. A kereszténység első évszázadaiban emelt épületcsoportot a területén működő kora bizánci üveghutáról (Vörös Győző és csapata találta meg ezt is, épen maradt szép üvegáruival egyetemben) üvegkolostornak nevezték. Ma, részben a magyar kutatók ásatási eredményeinek köszönhetően, arab nyelvű kiadványban olvasható, kik éltek falai között. A kolostor „szívében” álló kis keresztény bazilika területén végzett feltárások is nem várt sikerrel jártak: a Krisztus utáni IV. századból való aranyleletre bukkantak a magyar kutatók. Akár az Ízisz-szentély bronzkincseit, az aranytárgyakat is – egy teljes épségben megmaradt karkötőt és a bizánci császárok arcképét ábrázoló pénzérméket – idegen hódítók elől rejthették el a 640-es években a kolostor szerzetesei, állítja Vörös Győző a lelet előkerülési helyének elemzése alapján. Könyvében pontos információkat nyújt át olvasóinak arról, hogy a másfél ezer éves érméket hol készítették, és milyen életutat jártak be azok az uralkodók, akiknek a képmása látható rajtuk. Mauritius Tiberius (Maurikiosz Tiberiosz) egyike volt a leginkább tetterős bizánci császároknak, írja a szerző. A groteszk kinézetű Focas (Phokasz) uralkodása minden tekintetben katasztrofálisnak mondható. Az egy érmén ábrázolt Heraclius és a fia, Constantin (Hérakleiosz és Konsztantinosz) viszont úgy vonult be a történelembe, mint a bizánci birodalom nagyságának megalapozója, illetve kiteljesítője.
A viszontagságos századokat átvészelő kopt egyház ma sem építhet magának új templomot, kolostort. Ősi romjait viszont, ha vannak még egyáltalán, helyreállíttathatja. A jelenleg III. Senuda pápa által vezetett kopt egyház számára tehát nem mindennapi ajándék a magyar fiatalok által megtalált üvegkolostor, valamint az a tény, hogy egy nemzetközi hírű magyar építész tervezte meg a sok száz év óta a föld felszíne alatt rejtőző vallási központjuk újjáépítését. A Vörös Győző új könyvében is látható Makovecz-rajzokat a teljes kivitelezési tervdokumentációval együtt a kopt pápa személyesen hagyta jóvá. A megvalósítás – amely lehetőséget teremt a hellén világból fennmaradt Ízisz-szentély jelzésértékű rekonstrukciójára is – a jövő reménye. És egy másik szép kiadvány témája lehetne. Vörös Győző taposirisi küldetését bevégezte május 21-én bemutatott könyvének közzétételével. Legközelebb ciprusi kutatásairól várhatunk beszámolót.
(Vörös Győző: Taposiris Magna, 1998–2004. Az Egyiptomi Magyar Ásatások Baráti Körének kiadványa, Budapest, 2004. Ármegjelölés nélkül)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.