Miután nem sikerült egyetértésre jutniuk az uniós tagállamoknak, az Európai Bizottság szakmai konzultációt hirdetett a gépjárművek regisztrációs adójának eltörléséről.
Brüsszel már 2002 szeptemberében a gépjárművek szén-dioxid-kibocsátásával arányos adóterhelés bevezetését javasolta a regisztrációs adó helyett. Az átmenet időszakára a kettős adóztatás elkerülése céljából adó-visszatérítést ajánlott azon gépjármű-tulajdonosoknak, akik az egyik tagállamban megvásárolt autójukat végleg egy másik tagállamba kívánták vinni. A javasolt lépések úgy szüntették volna meg a „szakadékokat” a tagállamok adószintjei között, hogy eközben környezetbarát járművek vételére ösztönözték volna a fogyasztókat, s egyúttal a határon átnyúló vásárlásra bátorították volna őket. A javaslatokról akkor nem sikerült megegyezniük a tagállamoknak. Brüsszel ezért most szakmai konzultációt hirdetett, amelyhez bárki hozzászólhat a http://europa.eu.int honlapon. Az Európai Parlament és az autógyártók zöme támogatja az adóharmonizációra irányuló törekvéseket, de az Európai Tanács hagyományosan nehezen tud dűlőre jutni ilyen ügyekben.
A Magyar Gépjármű-Kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke, Fojt Attila felhívta a figyelmet arra, hogy a hazánkban alkalmazott regisztrációs adó példátlanul magas az unióban. Mint mondta, ez akadályozza az unión belül az áru szabad mozgását, s ennek következtében megemelkedtek az árak, illetve csökkent a kínálat, miközben a drágulás után bekövetkezett magas ár stagnál. Kifejtette: ebből kifolyólag az unióban egy használt autó eladási ára bizonyos esetekben kevesebb, mint az itthoni regisztrációs adó. A Pénzügyminisztérium által az utóbbi időben a regisztrációs adó körül kialakított bizonytalanság, illetve a jelenlegi törvény által megszabott kimondottan magas adó miatt, idén az első fél évben csupán 8800 használt autó került az országba, szemben a tavalyi hasonló időszakban behozott 32 ezer autóval. Ugyanakkor a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) egyik tanulmányából kiderül, hogy hazánkban jelenleg majdnem nyolcszázezer igen környezetkárosító, régi keleti autó van még forgalomban, s Fojt Attila becslése szerint ugyanekkorára tehető az 1980-as évjáratú nyugati autók száma is, amelyeknek esetenként háromszor nagyobb a szén-monoxid kibocsátása a pár éves használt autókénál. Ezek az autótulajdonosok jelenleg nincsenek olyan helyzetben, hogy új gépkocsit vásároljanak, viszont a regisztrációs adó okozta magas árak miatt azt egy korszerűbb autóra sem cserélhetik. Megjegyezte: a fenti számok tükrében ezért érthetetlen, hogy a Pénzügyminisztérium miért nem foglalkozott az MGOE még februárban tett javaslatával, amely szerint a regisztrációs adót az EURO II-es besorolású autóknál ötven, míg a hármasnál harminc százalékkal csökkentsék. A hazai gépjármű-kereskedők abban reménykednek, hogy a pozsonyi tervek (amelyek szerint kortól függetlenül valamennyi gépkocsi esetében alig 15 ezer forint lenne a regisztrációs díj) megvalósítása precedensként szolgálhat a magyar kormányzatnak is. A regisztrációs adó módosítását kezdeményezi a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) is, amelynek elnöke elmondta: a kereskedők azt szeretnék elérni, hogy olcsóbbak legyenek a dízelautók. A javaslatot augusztus végén küldik el a pénzügyi tárcának.
Gablini Gábor, a Gémosz elnöke szerint a magyar piacon kisebb a kereslet a takarékosabb, de drágább autókra, és ezen szeretne változtatni a szövetség. A dízelautók alacsony keresletét valószínűleg az is befolyásolja, hogy hazánkban – az uniós tagállamoktól eltérően – igen kicsi a benzin és a gázolaj közti különbség.

Majdnem megöltek egy embert az egyik HÉV-megállóban