Kinek jó a regisztrációs adó?

Dénes Zoltán
2004. 07. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miután nem sikerült egyetértésre jutniuk az uniós tagállamoknak, az Európai Bizottság szakmai konzultációt hirdetett a gépjárművek regisztrációs adójának eltörléséről.
Brüsszel már 2002 szeptemberében a gépjárművek szén-dioxid-kibocsátásával arányos adóterhelés bevezetését javasolta a regisztrációs adó helyett. Az átmenet időszakára a kettős adóztatás elkerülése céljából adó-visszatérítést ajánlott azon gépjármű-tulajdonosoknak, akik az egyik tagállamban megvásárolt autójukat végleg egy másik tagállamba kívánták vinni. A javasolt lépések úgy szüntették volna meg a „szakadékokat” a tagállamok adószintjei között, hogy eközben környezetbarát járművek vételére ösztönözték volna a fogyasztókat, s egyúttal a határon átnyúló vásárlásra bátorították volna őket. A javaslatokról akkor nem sikerült megegyezniük a tagállamoknak. Brüsszel ezért most szakmai konzultációt hirdetett, amelyhez bárki hozzászólhat a http://europa.eu.int honlapon. Az Európai Parlament és az autógyártók zöme támogatja az adóharmonizációra irányuló törekvéseket, de az Európai Tanács hagyományosan nehezen tud dűlőre jutni ilyen ügyekben.
A Magyar Gépjármű-Kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke, Fojt Attila felhívta a figyelmet arra, hogy a hazánkban alkalmazott regisztrációs adó példátlanul magas az unióban. Mint mondta, ez akadályozza az unión belül az áru szabad mozgását, s ennek következtében megemelkedtek az árak, illetve csökkent a kínálat, miközben a drágulás után bekövetkezett magas ár stagnál. Kifejtette: ebből kifolyólag az unióban egy használt autó eladási ára bizonyos esetekben kevesebb, mint az itthoni regisztrációs adó. A Pénzügyminisztérium által az utóbbi időben a regisztrációs adó körül kialakított bizonytalanság, illetve a jelenlegi törvény által megszabott kimondottan magas adó miatt, idén az első fél évben csupán 8800 használt autó került az országba, szemben a tavalyi hasonló időszakban behozott 32 ezer autóval. Ugyanakkor a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) egyik tanulmányából kiderül, hogy hazánkban jelenleg majdnem nyolcszázezer igen környezetkárosító, régi keleti autó van még forgalomban, s Fojt Attila becslése szerint ugyanekkorára tehető az 1980-as évjáratú nyugati autók száma is, amelyeknek esetenként háromszor nagyobb a szén-monoxid kibocsátása a pár éves használt autókénál. Ezek az autótulajdonosok jelenleg nincsenek olyan helyzetben, hogy új gépkocsit vásároljanak, viszont a regisztrációs adó okozta magas árak miatt azt egy korszerűbb autóra sem cserélhetik. Megjegyezte: a fenti számok tükrében ezért érthetetlen, hogy a Pénzügyminisztérium miért nem foglalkozott az MGOE még februárban tett javaslatával, amely szerint a regisztrációs adót az EURO II-es besorolású autóknál ötven, míg a hármasnál harminc százalékkal csökkentsék. A hazai gépjármű-kereskedők abban reménykednek, hogy a pozsonyi tervek (amelyek szerint kortól függetlenül valamennyi gépkocsi esetében alig 15 ezer forint lenne a regisztrációs díj) megvalósítása precedensként szolgálhat a magyar kormányzatnak is. A regisztrációs adó módosítását kezdeményezi a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) is, amelynek elnöke elmondta: a kereskedők azt szeretnék elérni, hogy olcsóbbak legyenek a dízelautók. A javaslatot augusztus végén küldik el a pénzügyi tárcának.
Gablini Gábor, a Gémosz elnöke szerint a magyar piacon kisebb a kereslet a takarékosabb, de drágább autókra, és ezen szeretne változtatni a szövetség. A dízelautók alacsony keresletét valószínűleg az is befolyásolja, hogy hazánkban – az uniós tagállamoktól eltérően – igen kicsi a benzin és a gázolaj közti különbség.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.