A Jukosz-üggyel zárult le a Jelcin-korszak?

Bár egy ideje már a legnagyobb orosz olajvállalat, a Jukosz végóráiról, halálhörgéséről beszél a sajtó, a cég jövőbeli sorsával kapcsolatban még mindig csak különböző forgatókönyveket emlegetve találgatnak a szakértők. A végcél, a Jukosz feletti állami ellenőrzés megszerzése egyértelmű, annak módja azonban szerfölött bizonytalan, így tragikus, komikus és melodramatikus epizódok sorára számíthatunk. Abban mindenesetre a legtöbben egyetértenek, hogy Oroszország átalakulásának Borisz Jelcin nevéhez köthető, meglehetősen ellentmondásos szakasza valójában a Jukosz-üggyel zárult le.

2004. 08. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vladimir.vladimirovich.ru, Putyin elnökkel foglalkozó honlap ironikus történeteinek kedvence manapság, amelyben az államfő és Mihail Hodorkovszkij sakkoznak a „Matroszkaja Tyisina” (Matrózcsönd) nevű börtönben. E virtuális, a két fél jóvoltából meglehetősen agresszív stílusú játszma a végkifejlet felé haladva is rendkívüli izgalmakat rejteget, hiszen mindegyik játékos törheti a fejét, miképpen is keveredik ki a meglehetősen bonyolultra sikeredett végjátékból. Kétség nem férhet hozzá, ez idáig Hodorkovszkij jóval többet veszített, elvitathatatlan ugyanakkor, hogy Putyin is nehéz helyzetbe került, miután sarokba szorította a Jukoszt, ám érezhetően nem tud mit kezdeni ezzel a helyzettel. Ahogy az Ekszpert nevű hetilap elemzői fogalmaznak, a valóságtól elrugaszkodott politikai ambíciói a börtöncellába juttatták Mihail Hodorkovszkijt, a Kreml azonban szintén elméretezte kissé számításait, s az üggyel kapcsolatos vágyai nem állnak arányban a rendezés reális lehetőségeivel.
E következményeiben minden fél számára meglehetősen terhes konfliktus körüli érdekcsoportok első összecsapása már több mint egy évvel ezelőtt lezajlott, s már régen elfelejtette volna az egészet mindenki, ha Hodorkovszkij ért üzlettársának, Platon Lebegyevnek a letartóztatásából. Ő azonban ekkor már nem a földön járt, s konokságával a csőd szélére juttatta a Jukoszt. Ebben természetesen kiváló partnere volt az állam, amelynek céljai – a stratégiai ágazat feletti elvesztett befolyás visszaszerzése, az oligarchák kiszorítása a politikából – logikusak, módszerei azonban nagyrészt elfogadhatatlanok voltak. A hatalom mindenesetre kitűzött céljainak többségét – alapvetően a politikaiakat – mára elérte, lényegében tehát győzött. Mint Alekszej Zugyin, a moszkvai Politikai Technológiák Központjának vezetője leszögezi, Hodorkovszkijt, s rajta keresztül a többi, esetleg túlzott politikai ambíciókat tápláló oligarchát sikerült „helyre tenni”, beállítani a sorba. A Jukosz politikai pozíciói végletesen meggyengültek, a Hodorkovszkijt támogató erők lényegében marginalizálódtak. A Kreml győzelme e téren egyértelmű, s a politológus szerint azzal is magyarázható, hogy a konszolidálódó államnak jó egy éve Hodorkovszkij által dobott kesztyű egyesítette a stabilizációban érdekelt erőket, s széles, a „pityeriek” minden szárnyát és a jelcini elit egy részét is átfogó, mára már kissé meggyengült, széttagoltabbá vált koalíció jött létre a Jukosz ellenében. Zugyin azonban felhívja a figyelmet arra, hogy a politikai feladatok látványos megoldása mellett a hatalom nem nagyon vagy csak döcögősen tud megbirkózni az ügy gazdasági oldalával. A Kreml e tekintetben azt sem tisztázta, mi az igazi célja. A Jukosz vagyonának megszerzése? Aligha, hiszen a költségvetés soha nem volt ilyen jó állapotban. A cég államosítása avagy csak méretre szabása, s az állam közvetett befolyásának biztosítása? Az első verzió – ezzel talán tisztában vannak a Kremlben is – nem csupán azért aggályos, mert rossz üzenet lenne a külvilág felé, hanem a tapasztalatok alapján a cég hatékonyságát is negatívan befolyásolná. Egyedül az látszik körvonalazódni, hogy a Jukosz összeomlás szélére juttatásával, a már 20 milliárd dollár feletti értékvesztéssel párhuzamosan kiszabott, lassan már a 10 milliárdot közelítő adóhátralékkal a hatalomnak kiszolgáltatottá tették a céget, Putyin ígéretének megfelelően azonban a Jukosz formálisan legalábbis feltehetően nem megy csődbe. A társaság feletti állami ellenőrzés konkrét formáiról ugyanakkor koránt sincs egységes elképzelés.
Eleve szembetűnő, és a bizonytalanságot erősíti, hogy a Jukosz-üggyel annak minden szakaszában lényegében más hivatalnok foglalkozott, akik egységesek igazán abban voltak, hogy kivétel nélkül szem előtt tartották a „Jukosz, lábhoz!” jelszót. Mint azonban a Kommerszant Vlaszty elemzője rámutat, mindezt mindenki másként értelmezi. A Kreml liberális közgazdász szárnya például a költségvetés adóbevételeinek növelését, míg az erőszakszervezetekhez kötődő vonal, az úgynevezett „szilovikok” az újraállamosítás lehetőségét olvassák ki ebből. A bíróság presztízsének növelését igyekszik láttatni e folyamatban, a hatalomhoz közel álló üzleti körök eközben már rátennék kezüket a Jukosz egy-egy szeletére.
Ám nem csupán a hatalom oldalán látványos a széttagoltság. A Jukoszról mint a hatalom törekvéseinek ellenálló szubjektumról, nem lehet beszélni. Jó ideje nyilvánvaló, hogy mást akar Hodorkovszkij és a köre, tehát a Menatep, valamint a Jukosz menedzsmentje. Utóbbi mentené a céget és érezhetően megegyezne már a hatommal olyan áron is, hogy a Kreml akaratának megfelelően a többségi tulajdonos Menatep részvényeivel fizetné a kivetett adóhátralékot, míg Hodorkovszkijék manőverei ennek elkerülését tartják elsősorban szem előtt. E nézetkülönbségnek esett áldozatul Szemjon Kukes vezérigazgató és a hatalom meggyőzésére szerződtetett igazgatótanácsi elnök, Viktor Gerascsenko is. Abban a hatalom oldalán mindenki egyetért, hogy Hodorkovszkijnak és körének tulajdonrészét a jelenlegi 60 százalékról lényegesen csökkenteni kell, ha ugyanis kezükben hagynák a Jukoszt, az megkérdőjelezné a politikai téren elért eredmények egy részét is. A Menatep megtörését, valamint esetleges megosztását célozza eleve a Hodorkovszkij és Lebegyev elleni per, de az olyan praktikák is, hogy a tárgyalások egyes szakaszában utóbbit rosszabb zárkába helyezték át. Nem elég ugyanis csupán Hodorkovszkijjal megegyezni, a célok realizálásához szükség van Lebegyevre, vagy a Menatep másik nagyágyújára, az Izraelben élő Leonyid Nyevzlinre is. Így feltehetően a nyomásgyakorlás része az ellene a napokban kiadott Interpol-körözés. Az Ekszpert már említett elemzői azonban felhívják a figyelmet arra is, hogy nemcsak az állam gyakorol nyomást a Menatepre, hanem fordítva is. A Jukosz legnagyobb hitelezőjeként ugyanis csődbe viheti a céget, s akkor a felszámoláskor elsőként őt kell kielégíteni. Mint a szakértők megjegyzik, már csak ezért sem kell attól tartani, hogy a Kreml engedné „bedőlni” a Jukoszt.
A fentiekből is látszik, hogy a Jukosz-ügy végkifejletéig még várni kell, s megfigyelők is inkább különböző forgatókönyveket vázolnak fel. Az első elképzelés szerint a Jukosznak az új játékszabályok elfogadásának fejében megengedik, hogy „fizessen a bűneiért”, azaz a kiszabott adóhátralék megfizetését átütemezésekkel, a zárolások feloldásával segítik. E verzió ellen szól, hogy ez esetben a jelenlegi tulajdonosok, tehát a Menatep kezében maradhatna a cég termelésének többségét adó két leányvállalat, a Juganszknyeftyegaz és a Szamaranyeftyeorgszintez, s ez már a fent kifejtettek miatt is elképzelhetetlen. A második eshetőség a bankcsőd megindításáé, amely esetben szintén folyamatos lehetne a termelés, az állam azonban követeléseinek behajtásakor meglehetősen hátra sorolódna, amely akadályozná a fő céljának elérésében, a befolyás megszerzésében is. A következő forgatókönyv alapja Jakov Pappe ismert orosz gazdasági szakértő szerint egy újabb részvénykibocsátás lehetne, amelynek révén Hodorkovszkij és csapata kisebbségbe kerül és a cég gazdája valamilyen formában az állam lesz. Ez ellen szól viszont, hogy így a már amúgy is elégedetlen kisrészvényesek teljesen a partvonalon kívülre kerülnének, de erősen megnehezít egy ilyen kibocsátást a részvények jelenlegi alacsony ára is. Mivel a jelenlegi helyzetben egyik variáns sem igazán tűnik reálisnak, marad az a lehetőség, hogy Oroszországban már megszokott erővel gyakoroljanak nyomást Hodorkovszkijékra, hogy az adósság fejében váljanak meg részvényeiktől. Ez esetben persze problémaként merül fel, hogy ki vegye át ezt a tulajdonrészt, hiszen az államra nem vetne jó fényt, ha ezt közvetlenül ő tenné meg. Természetesen csak a hatalomhoz közel álló vállalatok jöhetnek számításba, így beszélnek a Gazpromról, a még 2000-ben megzabolázott Lukoilról, a szavakból értő Roman Abramovics Szibnyeftyjéről, esetleg külföldi befektetőkről. E találgatások közepette a napokban mindenkinek feltűnt, hogy a Kreml adminisztrációjának helyettes vezetőjét, a sajtóban a Jukosz elleni támadás kitervelőjének tartott Igor Szecsint választották az állami tulajdonú Rosznyefty igazgatótanácsának élére.
S miközben a várható végkifejletet latolgatja mindenki, nem szabad elfelejtkezni arról, hogy e történet lényegében lezár egy kaotikus korszakot, amelyben az állam önmagát fosztotta meg hatékony működésének gazdasági alapjaitól, a nemzeti érdekek hatékony érvényesítésének lehetőségétől, egyúttal növelve a társadalmon belüli szakadékot. Az új államkapitalista, monocentrikus hatalmi berendezkedésben az üzleti elit, az oligarchák számára sem marad más választás, mint beállni a sorba és bevételeik arányában részt vállalni az ország stabilizálásából. A külföldi befektetők ugyan fejcsóválva szemlélik az események alakulását, ám túlzottan nem nyugtalankodnak, a hazai közvélemény pedig egyenesen kárörömmel vegyes közönnyel viszonyul Hodorkovszkijhoz és a Jukoszhoz. Az ügy pedig céljaiban szimbolizálja az új idők pozitívumait, míg módszereiben annak árnyékos oldalát.



Szavazás a nemzeti kincsről. Referendumon támogatták a közelmúltban Bolíviában Carlos Mesa államfőnek a kilencvenes évek közepén privatizált gázszektor és a gázexport szigorúbb állami ellenőrzésére vonatkozó elképzeléseit. A szakszervezetek által követelt teljes visszaállamosításra nem kerül sor, a kitermelésben részes külföldi cégek által fizetendő adókat azonban fokozatosan emelni fogják és ismét megalakul a korábban magánkézbe került állami olajtársaság is. A gázvagyont ezentúl a kormány aduként használhatja arra is, hogy a Chilével folytatott tárgyalásokon elérje az ország számára a tengerre való kijutást, amitől a XIX. század végén fosztották meg Bolíviát. A 70 milliárd dolláros gázvagyon magánkézbe adásának terve miatt tavaly ősszel nyolcvan halálos áldozatot követelő és az akkori elnök lemondásával végződő zavargások törtek ki Bolíviában. (MN)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.