A köz ítélete félidőben

Tihanyi Örs
2004. 08. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarországon a helyzet változatlan: ezt sugallják azok az adatok, amelyeket az EP-választást követően hoztak nyilvánosságra a közvélemény-kutató intézetek. Ritkán fordult elő az elmúlt években, hogy a felmérések eredményei ennyire összecsengtek volna. A június 13-i voksolás győztese, a Fidesz valamennyi intézetnél nagy fölénnyel vezet. Csupán a Tárkinál nem érik el a mutatói a biztos szavazó pártválasztók preferenciái között az ötvenszázalékos szintet, igaz, az itt kimutatott 49 százalékos támogatottság is csak hajszállal marad el az álomhatártól.
Az MSZP komoly hátrányba került. A legkisebb eltérést a már említett Tárki jelezte – itt csak nyolc százalék a nagyobbik kormánypárt lemaradása –, míg a Gallupnál és a Mediánnál szinte szakadéknyi a különbség: az előbbinél 53-32, az utóbbinál pedig 55-35 arányban vezet a Fidesz. A Szonda Ipsos – amelyik szerint 50 százalékos a Fidesz és 38 százalékos az MSZP népszerűségi mutatója – nagyjából azt a differenciát mutatta ki, amelyik a június 13-i választáson is megjelent a két meghatározó párt között.
A kisebb parlamenti pártoknál már jelentősebbek az eltérések. Az SZDSZ a Medián és a Gallup szerint stabilan tartja nyolcszázalékos eredményességét, míg a Szonda Ipsosnál és a Tárkinál nem éri el az ötszázalékos küszöböt. Az MDF szempontjából még aggasztóbbak a mutatók, mert a Mediánt kivéve valamennyi intézet azt regisztrálta, hogy a párt az ominózus bejutási küszöb alatt van. A számadatokat tallózva szembetűnő, hogy a Fidesz valamennyi intézet felmérése szerint népszerűbb, mint a másik három parlamenti párt együttvéve: a Gallupnál 53-43, a Mediánnál 55-48, a Szonda Ipsosnál 50-44, a Tárkinál pedig 48-47 százalékos a fölénye a biztos szavazó pártválasztók között. Ha most lennének az országgyűlési választások – feltételezve azt, hogy ezek a különbségek az egyéni választókerületi mandátumokért folytatott harcban is megjelennek –, a Fidesz egyedül is megszerezné az abszolút többséget, azaz a mérleg nyelvének szerepére áhítozó Dávid Ibolya stratégiája még akkor is csődöt mondana, ha az MDF átlépné a bejutási küszöböt.
Szögezzük azonban gyorsan le, hogy ezek csak két parlamenti választás közötti részeredmények! Nem szabad elfeledni, hogy a vezető ellenzéki párt jelenlegi népszerűsége nagyjából azon a szinten van, amelyen a szocialistáké tetőzött a 2002-es helyhatósági voksolások után. Az akkori Fideszhez hasonlóan most az MSZP-nél sem következett be a teljes összeomlás, ami azt jelentené, hogy tartósan harminc százalék alá csökken a párt támogatottsága. A 2002 októberében elszenvedett vereség után legalább annyira reménytelennek tűnt a polgári erők helyzete, mint jelenleg a szocialistáké. Az is párhuzamot jelent, hogy a vizsgált időszakban mindkét párt fej nélkül tántorgott: a Fidesznek egyáltalán nem volt elnöke, és a Kovács–Medgyessy-andem hanyatlása miatt idén nyárra az MSZP is gazdátlanná vált, kiszolgáltatva az összevissza fecsegő, valódi és önjelölt elnökaspiránsoknak.
A Fidesz talpra tudott állni. 2003 tavaszán újra Orbán Viktort választotta elnökké a kongresszus, teljesen új alapokra került a párt működése, és – kihasználva a kormány sorozatos baklövéseit – még ugyanezen év nyarán be is érte az MSZP-t, majd rövidesen átvette a vezetést, amely azóta fokozatosan növekszik. Mivel a hazai pártrendszer stabilan és kiszámíthatóan működik, az MSZP pedig közel sem annyira gyenge, mint amilyennek a jelenlegi párton belüli káosz alapján tűnik, ezért joggal lehet számolni azzal, hogy ahogyan a Szövetség is meg tudta fordítani az erőviszonyokat, úgy erre a bravúrra, elméletileg, a szocialisták is képesek lehetnek. Ha találnának az elnökségre pályázók között olyan személyiséget, aki képes rendet tenni a párton belül, és adott esetben merné vállalni ez az új vezetés, hogy a hibát hibára halmozó Medgyessyt leváltsa kormányfői tisztségéből – feltételezve továbbá, hogy mélyre ható szervezeti átalakítás is kíséri ezeket a változtatásokat –, abban az esetben körülbelül tíz-tizenkét hónap elégséges lehetne ahhoz, hogy jelentős módosulás következzen be a két nagy párt versenyfutásában.
Ismerve az MSZP azon prominenseit, akik a párt és esetleg a kormány vezetésére pályáznak, ennek nagyon csekély a valószínűsége. Azok a politikusok (például Kiss Péter vagy Szekeres Imre), akik rendelkeznének az átalakítás levezényléséhez szükséges szervezőképességgel, a közvélemény előtti népszerűtlenségük miatt eladhatatlanok, míg a párton kívül is aránylag elfogadottnak számító Szili Katalin és Hiller István nem tűnik igazán offenzív egyéniségnek. Gyurcsány Ferenc előtérbe helyezése nehezen képzelhető el a személyéhez kapcsolódó botrányok miatt, Juhász Ferencet és Lamperth Mónikát pedig felőrölte a kevés sikerélményt hozó miniszteri munka.
Nem túlzás azt állítani, hogy az MSZP jelenlegi válságának legfőbb előidézője a párton egyre látványosabban erősödő vezetői válság. A maga módján tehetséges, és több választási ciklusban is bizonyító Horn–Kovács–Medgyessy–Lendvai-féle generáció mögött hatalmas űr tátong. Jellemző, hogy a leszállóágban lévő párt- és kormányvezetők legnyíltabb kritikáját az a társadalompolitikai platform fogalmazta meg, amelynek hangadói – többek között Tabajdi Csaba és Gazsó Ferenc – az idősebb nemzedékhez tartoznak. Az MSZP fiatal politikusai – akik nem a személyes teljesítmény, hanem a meglehetősen ostoba Kovács-féle kvóták alapján kerültek be a párt elitjébe –, valljuk meg őszintén, gyávák. Hataloméhségük mögött sem politikai intelligencia, sem pedig a helyzet kínálta lehetőségeket felmérő bátorság nincs. Nehezen képzelhető el, hogy éppen ők nyernék vissza azt az egyre szélesedő tömeget, amelyik kiábrándult a koalícióból. Az MSZP-t és az általa kiállított kormányokat 1989 óta a Németh Miklós vezette kormány egykori miniszterei és államtitkárai irányították, akik között – mint már említettük – valóban akadtak formátumos személyiségek, különösen Horn Gyula. Ez a generáció azonban az elmúlt két esztendő totálisan elhibázott kormányzati tevékenysége és az elvesztett EP-választás miatt lejtőre került, és aligha lesz képes megújulásra. Mögöttük csak ostobaság és gyávaság, zűrzavar és tényleges cselekvőképességgel nem párosuló karriervágy lakozik.
A Fideszre csak egy esetben jelenthet komoly veszélyt ez a „megújulóban lévő” szocialista garnitúra: ha alábecsüli őket, és nem készül fel kellő munícióval a következő parlamenti választások hadjáratára, ami alighanem még a 2002-es feketekampánynál is durvább lesz. A most rögzített hatalmas előny könnyen eltompíthatja az érzékszerveket és elaltathatja a veszélyérzetet. A Fidesznek előbb-utóbb pozitív állításokat is meg kell fogalmaznia, társadalom- és gazdaságpolitikai programot kidolgozva, mert a kormány tevékenységének állandó össztűz alatt tartása nem lesz elegendő a győzelemhez szükséges minimum hárommillió szavazó mozgósításához.
Az MSZP további sorsát eldöntheti az őszi kongresszus, és hasonló jelentősége lesz annak is, hogy kit jelölnek majd 2005-ben kormányfőnek – vagy akár korábban, ha mégis rászánják végre magukat, hogy Medgyessyt megfosszák a tisztségétől. Bármi történik, a Fidesznek észben kell tartania, hogy az MSZP-re is igaz az állítás, amelyet egykoron Bismarck német kancellár mondott az Orosz Birodalomról: „soha nem olyan erős, mint amilyennek látszik, de nem is olyan gyenge.” Péter cár műve szétesőben van, és egyelőre mögötte csupán Raszputyinok lökdösődnek. Viszont bármi történik Péterváron, a képzeletbeli hadsereg ugyanaz a gőzhenger marad, amelyet még akkor is nehéz lesz térdre kényszeríteni, ha az ország gazdasági helyzete továbbra is ilyen aggasztóan alakul.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.