Csúcsra járatott vasúti forgalom

2004. 08. 09. 16:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Leginkább személy- és gyorsvonatokkal lehet megközelíteni a balatoni településeket és üdülőhelyeket: a déli oldalon intercity- szerelvényeket is igénybe vehet az utazóközönség, az északi parton pedig naponta egy expresszvonat közlekedik a Budapest–Tapolca– Keszthely–Budapest útvonalon. A vasútvonalakon az elmúlt évekhez képest növelte a MÁV a nyári időszakban közlekedő szerelvények, illetve a járművek számát, ám ezen a téren a kapacitások határához érkezett a vasúttársaság: nincs ugyanis több kocsi, illetve mozdony, amit rendelkezésre lehet bocsátani. Minden évben szembesülni kell ugyanakkor azzal a ténnyel, hogy a balatoni vonalak egyvágányúak – a nemzetközi forgalmat lebonyolító déli szakasz is –, így gyakoriak a késések, torlódások. Mint azt a MÁV Rt. személyszállítási szakigazgatóságától megtudtuk, a nyári iskolai szünet kezdetétől a hivatásforgalomtól mintegy 50 kocsit csoportosítottak át a balatoni szerelvények megerősítésére, hétvégeken további hét budapesti elővárosi szerelvény bevonásával tartják fenn a forgalmat. Az északi parton naponta összesen 36 dízelvontatású vonat szerepel a menetrendben, ebből 21 Budapestről, s a szerelvények általában – egyenként 60, illetve 80 ember befogadására alkalmasak – 6–10 kocsival közlekednek. A déli part vasútvonala villamosított, itt 56 vonat közlekedik naponta, közülük 47 Budapestről, illetve a Balaton-partról a fővárosba. A déli oldalon nem ritkák a tizenkét kocsiból álló szerelvények, ennél nagyobb vonatokat az igények ellenére is nehezen tud összeállítani a MÁV: részint az érintett állomásokon lévő peronok hosszúsága miatt, másrészt gyakran a vontatójárművek teljesítménye sem megfelelő, így nem tudnák tartani az előírt menetrendet.
Egy-egy nagyobb rendezvényt követően előfordul, hogy az állomáson megjelenő utasokat a menetrend szerint közlekedő vonatok nem tudják elszállítani. Ilyen esetekben kizárólag különvonatokkal lehet biztosítani a forgalmat, ez azonban attól függ, hogy mennyi kocsit tudnak átcsoportosítani más vonalakról.
Forráshiány miatt a balatoni vasútvonalak átépítésére sem jut elegendő pénz, így gyakorta kell lassítaniuk a vonatoknak az előírt sebességről. A szerelvények a déli parton száz, az északin nyolcvan kilométeres óránkénti sebességgel közlekednek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.