Újabb eljárás az M0-s híd ügyében

Legalább egy hónapot késik az M0-s Duna-híd és a csatlakozó autóutak megépítésének közbeszerzési tendereztetése, mivel a Központi Közlekedési Felügyelet első fokon elutasította az építési engedély kiadását. A másodfokú eljárást viszont meggyorsíthatja az autópálya-törvény idevonatkozó rendelkezése.

Putsay Gábor
2004. 08. 07. 16:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mivel a Központi Közlekedési Felügyelet (KKF) első fokon elutasította a sokat vitatott M0-s Duna-híd és az átkelőhöz vezető autóutak építési engedélyének kiadását, továbbra is késik a beruházás. A Nemzeti Autópálya (NA) Rt. ugyanis csak abban az esetben írhatja ki a kétfordulós közbeszerzési eljárást, amennyiben az építési engedély rendelkezésre áll. Az autópálya-társaság eredeti terveiben idén őszi kezdés szerepelt, ez azonban legkorábban év végén, de inkább 2005. első negyedében lehetséges. Ekkor pedig veszélybe kerül a szintén tervezett 2006. év végi átadás. Mint arról beszámoltunk, az építési engedély kiadását legutóbb a budakalászi és a szigetmonostori önkormányzat ellenállása hiúsította meg, hiszen a híd építéséhez továbbra sem adták meg a szakhatósági hozzájárulást. Mivel az Újpest és Budakalász között épülő Duna-híd és az M0-s autópálya sűrűn lakott területeken halad át, nem véletlen az önkormányzatok ellenállása, hiszen biztosítékokat szeretnének a forgalom zavartalan elterelésére, illetve a zaj- és levegőterhelés csökkentésére. A környezetvédelmi engedély előírja egy öt kilométer hoszszú elkerülő út építését Budakalásznál, továbbá egy kis Duna-híd létrehozását Szigetmonostor és Szentendre között. Mihályi Miklós, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) közúti közlekedési főosztályának munkatársa lapunknak úgy nyilatkozott: a fejlesztéseket a beruházó NA Rt., illetve a GKM vállalta, az önkormányzatok azonban ezenkívül olyan garanciákat kértek, ami pénzügyi, illetve jogszabályi feltételek hiányában nem teljesíthető.
A budakalászi elkerülő út külön beruházásként készül, jelenleg a terveztetés kiírása van folyamatban, számítani lehet ugyanakkor arra, hogy az engedélyeztetési eljárás nehézségekbe ütközik. Mindez azt jelentheti, hogy az elkerülő utat később adják át, mint az M0-s autóutat. Az önkormányzat ezért – az M0-s átadásától addig, amíg az elkerülő el nem készül – évi 250 millió forint fejlesztési támogatásra tart igényt. A kis Duna-híd építésének helyszínét – amit a környezetvédelmi engedély tartalmaz – legutóbb Szentendre képviselő-testülete elutasította, a várostól délre lévő átkelő megépítéséhez viszont gazdasági okokból a GKM nem járul hozzá. Mivel az átkelőt vélhetően később adják át, mint az M0-s Duna-hidat, Szigetmonostor hozzájárulást kér a beruházótól a kompközlekedés fenntartásához és a huszonnégy órás üzemhez.
A másodfokú hatósági eljárásban egy hónapon belül döntés lehet, és kiadja az építési engedélyt a Közlekedési Főfelügyelet – közölte Mihályi Miklós. Az autópálya-törvény ide vonatkozó rendelkezése meggyorsíthatja az eljárást. A törvény ugyanis kiemelten kezeli a közérdekből történő beruházást. Ugyanakkor annak is fennáll a lehetősége, hogy másodfokon is elutasítja a hatóság az építési engedély kiadását, ekkor a beruházó bíróságon támadhatja meg a döntést, ami az építkezés további elodázásához vezethet. Az M0-s északi átkelővel kapcsolatos az a tény is, hogy a környezetvédelmi engedély szeptember végén lejár. Ez viszont a GKM munkatársa szerint – a hatósági döntéstől függetlenül – nem befolyásolja az építkezést, ugyanis nem kell új terveket készíteni.
Az építési engedély kiadását követően az eddigi tapasztalatok szerint három-négy hónapot vesz igénybe a nyilvános közbeszerzési pályázat, attól függően, hogy mennyien és milyen pályázatokat nyújtanak be a kivitelezőcégek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.