Nem lehet sokat tudni a Dunaújváros és a Dunaferr Rt. új tulajdonosa, vagyis a Donbass– Duferco (DD) konzorcium közötti tárgyalások állásáról. A vasmű mintegy nyolcvanszázalékos állami tulajdonrészét 444 millió forintért megvásároló ukrán–svájci konzorciumnak a város 4 milliárd forintért adná el a tulajdonában lévő 15 százalékos pakettet, ám úgy tűnik, a Donbass ezen az áron nem hajlandó tovább növelni befolyását a társaságban. Schillinger Attila, aki a privatizációs eljárásban képviselte a befektetőket, kérdésünkre elmondta: az önkormányzat és a konzorcium álláspontja egyelőre nem közelít egymáshoz, ezért folytatják a tárgyalásokat. Közlése szerint a Donbass tett egy vételi ajánlatot, amit azonban a városvezetés nem fogadott el. Az ügyben szerettük volna megszólítani a szocialista vezetésű város gazdasági ügyekkel foglalkozó alpolgármesterét is, ám a polgármesteri hivatal titkárságán azt közölték, hogy leghamarabb a „jövő hét elején lesz ideje nyilatkozni”.
Az önkormányzat gazdasági bizottságának fideszes tagja, egyben a város országgyűlési képviselője szerint Dunaújváros minden áron eladná részesedését. Dorkota Lajos elmondta: a dunaújvárosi ellenzék az állami és az önkormányzati rész eladását egyaránt ellenzi, ám ez aligha akadályozhatja meg a település pakettjének privatizációját, hiszen az önkormányzat kényszerhelyzetben van. – Dunaújváros még nagyobb csődben van, mint az ország, büdzséjének idei hiánya az év végére elérheti a hárommilliárd forintot. Úgy gondolom, ha az új gyártulajdonos nem veszi meg a részvényeket, a város piaci úton próbálja majd eladni részesedését, ami a nehézségek ellenére is súlyos hiba lenne.
Dorkota Lajos emlékeztetett rá, hogy Dunaújváros a rendszerváltozás utáni első szabadon választott – egyébként SZDSZ–Fidesz vezette – önkormányzat hivatali ideje alatt azért szerezte meg a most eladásra szánt részvénycsomagot a vasműhöz tartozó telek fejében, hogy rálátása legyen a társaság tevékenységére, illetve felügyelhesse a személyzeti politikát. – Ha az állam után a város is kiszáll a Dunaferrből, minden lehetőségünk elvész a dolgozók érdekképviseletére. A Donbass ugyan a tőkeemelés és az egyéb vállalások mellett elkötelezte magát arra is, hogy öt évig megtartja a munkahelyeket, ám ha végül mégis leépítésekre kerülne sor, azt kívülről már nem tudjuk megakadályozni. Szakértők szerint egyébként az új tulajdonos által tervezett termékstruktúra-váltás következményeként kevesebb munkásra lesz szükség – jelentette ki Dorkota Lajos. Emlékeztetett arra is: az idén már nyereséges lesz a vasmű, így a Donbass befektetése gyorsan megtérül majd.
Jogtalannak tartja az EMA Power Kft. követelését a Donbass–Duferco konzorcium – jelentette ki kérdésünkre Schillinger Attila. Mint arról már beszámoltunk, az energiaszolgáltató társaság a Dunaferr Rt. felszámolását kezdeményezte a székesfehérvári bíróságon, mert állításuk szerint a vasmű 2,5 milliárd forinttal tartozik a cégnek. A helyzetet bonyolítja, hogy az EMA-ban a Transelektro Rt. és az El Paso Energy Hungary BV – az Egyesült Államok legnagyobb vezetékes gázszállítójának magyarországi leányvállalata – mellett maga a Dunaferr is tulajdonos. Schillinger Attila úgy véli, hogy a felszámolási eljárás kezdeményezésével a Dunaferr privatizációját szerették volna megakadályozni. Az El Paso lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint azonban az évek óta fennálló tartozás miatt az EMA pénzügyi helyzete ingataggá vált.
Kikből áll a konzorcium? A Donbass–Duferco csoport első tagja, vagyis a Donbass ipari szövetség Ukrajna egyik legnagyobb vaskohászati csoportja. Az 1995-ben alakult cégcsoport a donyecki térségben működik, összefogva az ottani nagyvállalatokat. A Figyelő összeállítása szerint a Duferco Amerikában alakult a múlt század hetvenes éveiben. Mára a világ legnagyobb acélkereskedelmi holdingjává nőtte ki magát. Éves forgalma 3,5 milliárd dollár.