időjárás 4°C Stefánia 2022. november 28.
logo

Somogyban is leépít a MÁV

Gulyás J. Attila
2004.10.05. 23:00

A jövő évre tervezett 300 megszüntetett vasúti járat közül 12 érinti Somogyot. Bár a síneket egyelőre nem szedik fel, félő, hogy a „kihasználatlan vonalakon” előbb-utóbb arra is sor kerül – hangzott el tegnap Kaposvárott, Szabó József Andor és Moring József Attila fideszes országgyűlési képviselők sajtótájékoztatóján.

Érthetetlen, egyszersmind aggasztó, hogy olyan járatok is feltűnnek a MÁV „spórolási listáján”, amelyek kihasználtsága 80– 100 százalékos – mondták a képviselők. Akik többek közt azt kifogásolják, hogy miközben a Kapos Volán is „takaréklángra állította járatait”, Barcs és Nagykanizsa, illetve Barcs és Pécs között reggel 8-tól 13 óráig egyetlen vonat sem jár majd.
A kaposvár–fonyódi vonal Lengyeltóti és Fonyód közötti szakaszán ez idő szerint az M7-es autópálya készítése miatt van személyvonat-korlátozás. A térség országgyűlési képviselője, Moring József Attila attól tart, hogy miután az útépítést kiszolgáló tehervonat-rakományok igencsak megviselik az amúgy is rossz állapotú pályát, ha helyreáll a személyforgalom, szenvednek majd a „vasparipák” meg az utasok a somogyi megyeszékhely és a Balaton köldökzsinórjának nevezett szakaszon.
Továbbra is megoldatlan a közlekedés a balatonfenyvesi kisvasút Somogyszentpál és Csisztafürdő közötti nyolc kilométeres szakaszán, ahonnan a vasúti sínek egy része állítólag már a MÉH-telepre került. Kifogásolják továbbá a somogyi képviselők, hogy miközben a Pécs–Budapest intercity járatok utasai viszonylag elegáns, tiszta kocsikban foglalhatnak helyet, a Kaposvárról Budapestre közlekedő intercityt lerobbant kocsikkal közlekedteti a MÁV.
Csillag István, az időközben leköszönt gazdasági tárcavezető – feltehetőleg az utolsó vidékre írott levelében – arról igyekszik biztosítani a hozzá forduló Szabó József Andor képviselőt, hogy „a várható racionalizási intézkedések nem tartalmaznak részleges vagy teljes vonalbezárásokat, s a MÁV Rt. még egyébként sem terjesztette elő jóváhagyásra a 2004 decemberétől érvényes menetrendjét”.
n
A MÁV Rt. összességében csaknem 53 milliárd forint szindikált hitelt vesz fel hat hazai pénzintézettől napi működésének, illetve beruházásainak finanszírozásához. A vasúttársaság negyvenmilliárd forint forgóeszközpótló hitelt kap a személyszállítás közszolgáltatási feladatainak ellátásához, s 12,87 milliárd forintot költhet fejlesztésre. A szindikált hiteleket a MÁV Rt. nyolc, illetve kilenc és fél évre kapja a bankoktól, az állam készfizető kezességet vállalt.

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.