Lapunk információi szerint a mai nap, de ezen a héten mindenképpen aláírhatják az M6-os autópálya Érd–Dunaújváros szakaszának kivitelezési szerződését. Az autópálya 57 kilométer hosszú szakasza magánbefektetők pénzéből készül el, az állam pedig huszonkét évig rendelkezésre állási díjat fizet. Mint arról korábban beszámoltunk, az M6 Duna Autópálya Konzorcium 508 millió euróért, azaz 125 milliárd forintért építi meg, illetve üzemelteti a sztrádát a futamidő alatt. Az új szakaszt 2006. március 31-ig adnák át, a szűk másfél év azonban a kivitelezők szerint sem elegendő ahhoz, hogy jó minőségű autópályát építsenek. Az eredeti programban nem véletlenül határozták meg ezt az időpontot, hiszen közvetlenül a választások előtt átadható lenne az új szakasz. A kivitelezőknek viszont nem éri meg a sietség, hiszen az aláírás előtt lévő koncessziós szerződés szerint ha a megrendelő hiányosságot talál vagy az út minőségével lesznek kifogásai, csökkentheti az évente kifizetésre kerülő rendelkezésre állási díjat. Figyelembe véve, hogy a beruházási költségek csaknem kilencven százaléka bankhitelből történik, a pénzintézetek sem kockáztatnak.
Ebben a választási ciklusban – ha minden a terv szerint halad – megépülnek a dél-balatoni, illetve a határ menti M7-es és M70-es szakaszok, az M5-ös Kiskunfélegyháza és Szeged, valamint az M0-s az M5-ös autópálya és a 4. számú főút között. Az M30-as autópálya eléri Miskolcot, Nyíregyházáig, illetve Debrecenig nem készül el a gyorsforgalmi út, a két város környékén az elkerülő szakaszokat használhatják majd az autósok. Összességében a ciklus végéig 207 kilométer hosszú új sztrádaszakaszt adhat át a kormány. Az autópálya-törvény szerint 2006 végéig 420 kilométer hosszú új szakasz készül el. Mindez igencsak eltér a korábban beharangozott nyolcszáz kilométer új autópályától, amit 2002 és 2006 között akart megépíttetni a kormány. Annyi viszont elmondható, hogy horribilis összegekért épülnek az autópályák, ami leginkább a kivitelező cégeknek jelent óriási üzletet. A sík vidéki autópályák is alig kevesebb mint kétmilliárd forintért épülnek kilométerenként, ahol viszont a domborzati viszonyok változatosak, a költségek a hárommilliárdot is meghaladják. A Nemzeti Autópálya Rt. legutóbb a Görbeháza–Nyíregyháza (39 kilométer), illetve a Görbeháza–Debrecen (35 kilométer) közötti szakaszokon hirdetett eredményt: előbbi 79,8, utóbbi 68,7 milliárd forintért épül. A magánbefektetők által finanszírozott M6-os autópálya szakértők szerint százmilliárd forintért épül, annak ellenére, hogy az M6 konzorcium adta árban a legkedvezőbb ajánlatot.
Az eltelt két év autópálya-építései botrányoktól voltak hangosak, annak ellenére, hogy a szociálliberális kormány a közbeszerzések állítólagos tisztaságát hangsúlyozta. Az M3-as, az M7-es és az M70-es autópályák építésénél a közbeszerzési pályázat nyertesei lényegesen magasabb árat adtak, mint a másfél hónappal előbb lebonyolított meghívásos pályázaton. Mint arról legutóbb írtunk, az M6-os autópálya két útépítő cégének külföldi beruházásokban voltak vitatott ügyei. Az M5-ös autópályát – amelynek kivitelezőjében az állam vásárolt tulajdont – közbeszerzés nélkül építik tovább a régi-új koncesszor cégei.

Tiszta vizet öntünk a pohárba – ennyibe kerül egy lángos a Balatonnál