VPOP: megszorítások miatt sorvadó autópark

A kormányzati megszorítás lehetetlen helyzetbe sodorta a vámhatóságot. A testület munkatársai az alábbiakról számoltak be lapunknak: egyes esetekben nem cserélik ki járműveik megkopott alkatrészeit, ha netán mégis elvégzik az „agyonhajtott” autók javítását, azt irreálisan drágán teszik a szervizek. Probléma, hogy a járőrkocsikban nincs számítógép, így a lopott járműveket nem tudják kiszűrni a vámosok.

Csákó Attila
2004. 10. 01. 17:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Komoly problémák vannak a vámhatóság járműparkjával. Miközben az autók többsége éjjel-nappal használatban van, a szükséges alkatrészpótlásokat sok esetben nem végzik el. Ha mégis szervizbe kerülnek az autók, a javítások irreálisan magas összeget tesznek ki – mondták a lapunkat megkereső pénzügyőrök. (Ismeretes, hogy a kormány megszorító intézkedései a vámszolgálatot is érintették, s ennek következtében csökkenteni kellett kiadásaikat. Ugyanakkor a vezetés – vélhetőleg pénzügyminisztériumi nyomásra – többször is hangoztatta, a működési feltételek a megszorítások, a kiadások csökkentése miatt nem romlottak és nem romolhatnak.)
A nevük elhallgatását kérő vámosok folytatták panaszukat: előfordult, hogy egy akkumulátorcsere 80 ezer forintba került. Mindez azért, mert a meghibásodott egység cseréje úgy zajlik, hogy a járművet trélerre emelik, elszállítják a szervizbe, majd miután ott megállapítják, hogy az autó akkumulátora tönkrement – amit a jármű vezetője egyébként már jelzett –, azt kicserélik. Ezt követően a szerviz visszaszállítja az amúgy már működőképes autót a vámhatóság telephelyére, majd vastagon fogó tollal leszámlázza a munkát. A sofőrök arról is beszámoltak, hogy miután jelzik például az autóban lévő motorolaj fogyását, gyakran napokat kell várniuk a nélkülözhetetlen kenőanyag pótlására. Arról is panaszkodtak a pénzügyőrök, hogy ha saját pénzükön vásárolják meg a motor- vagy fékolajat vagy egyéb más szükséges anyagot, alkatrészt – az állami jármű meghibásodásának elkerülése céljából –, a testület csak hónapok múlva fizeti ki az általuk kiegyenlített számla ellenértékét. Egyes alkatrészek pótlása, például a megkopott ablaktörlőlapátok cseréje pedig szinte reménytelen. A vámosok úgy vélik, elhibázott lépés volt a járművek casco biztosítását felmondani, hiszen ekkora járműpark után a biztosítótársaságok tetemes kedvezményt adnának. A kocsikkal dolgozók itt említették meg, hogy azt sem értik, miért kellett több típust – Skoda, Daewoo, Saab, Volkswagen – rendszeresíteni a testületnél, ahelyett, hogy egyet használnának.
Hatékony munkájukat gyakran megnehezítik a sokszor hibás műszerek, illetve a technikai feltételek gyakori hiánya – ismertették a pénzügyőrök, majd folytatták: ha közúton megállítanak egy járművet, nem tudják ellenőrizni, lopott-e az autó, továbbá azt sem, hogy valós-e a TIR-engedély. A rendszámellenőrzés pedig elég körülményesen zajlik, mivel a számítógépes rendszer nincs kiépítve a járőrautókban. Az ellenőrzést végző pénzügyőr felhívja az éppen ügyeletes tisztet, aki saját kódjával rácsatlakozik a rendőrségi rendszerre – amely azonban néha lefagy. A művelet így akár 45 percbe is telhet, addig pedig a megállított autós várakozni kényszerül. Úgy tudjuk, ezért inkább nem is ellenőrzik ilyen szempontból a járműveket. Lapunk az idézett problémákkal megkereste a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságát (VPOP) is, ahol azt a választ kaptuk: pénteken (azaz ma) válaszolnak írásban megküldött kérdéseinkre.



Távozik Beszteri Sára. A mai nappal távozik a pénzügyi tárca vám- és jövedéki főosztályának vezetője, Beszteri Sára. Úgy tudjuk, a vámszakmában „élő vámkódexnek” nevezett szaktekintély maga kezdeményezte távozását, amiben vélhetőleg az is közrejátszott, hogy nem volt felhőtlen a kapcsolata Draskovics Tibor pénzügyminiszterrel. Ismeretes, Draskovics korábban a helyettes államtitkári poszt helyett fő-osztályvezetőit „ajánlott fel” Beszterinek. Információink szerint az egykoron vámparancsnoki posztra esélyes szakemberrel akarta a pénzügyminiszter „elvitetni” a májusi váminformatikai káoszt, azzal az indokkal, hogy a jogszabályok nem vagy csak késve születtek meg. (Cs. A.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.