Hét esetben is veszélyesen megközelítették egymást repülőgépek Ferihegy légterében az utóbbi két hónapban – állította tegnap az MTI-nek nyilatkozva Metes György, a Magyar Légiforgalmi Szolgálatok Szakszervezetének elnöke. Az érdekvédelmi szervezet vezetője szerint a veszélyes megközelítések elsődleges oka a légi irányítók túlterheltsége. Metes kifogásolta, hogy az esetekről a HungaroControl (HC) nem tájékoztatta a hatóságot, és a vezetőség semmit nem tett azért, hogy elkerülje a további eseteket, például nem hívott össze állománygyűlést. Elmondta: a HC műszaki felszereltsége is hiányos, a légi irányítók átlagos életkora pedig 50 év körüli. A műszaki gondokról példaként említette, hogy egy olyan radarrendszert akar a munkáltató átvetetni az irányítással, amely alkalmatlan ennek a forgalomnak a kezelésére. „A radarrendszerre még 1994-ben írtak ki pályázatot, azóta a gyártó és a kivitelező is többször megváltozott” – mondta. Úgy vélte, hogy ez a berendezés katasztrófát is okozhat Ferihegyen.
Az említett veszélyes megközelítések ügyében még nem lehet kimondani, hogy mi történt, mert az eseteket vizsgálják a szakhatóságok – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Hackl Mónika, a HC szóvivője. Közölte: a légi irányítók nincsenek túlterhelve, heti munkaidejük 36 óra, amelynek legfeljebb 60 százalékát töltik tényleges munkával. A HC az esetleges megközelítésekről minden esetben az előírások szerint köteles jelentést adni a hatóságoknak – tette hozzá.
Hackl szerint nem igaz, hogy a HC semmit nem tett a további esetek elkerüléséért, az erre a célra létrehozott repülésbiztonsági osztály részletesen elemez minden körülményt. A szóvivő leszögezte: hazánk légterében az EU egyik legmodernebb, hatósági engedéllyel működő és folyamatosan fejlesztett technikájú, légi irányító központja működik. Az ott dolgozók átlagos életkora kevesebb mint 45 év; tavaly 12 légi irányító végzett, és most is indul ilyen képzés. A radarrendszer gyártója, a Thomson nem megváltozott, hanem beolvadt egy nagyobb vállalatba – mutatott rá Hackl, hangsúlyozva, hogy az említett, állítólag katasztrófaveszélyes rendszert a nyugat-európai országok nagy részében használják.
Itt a bejelentés, amelyben Zelenszkij bízott
