Szakszervezeti bírálat a légi irányításnak

Élesen bírálta a légi irányítást a légiforgalmi szolgálatok szakszervezetének elnöke. A HungaroControl szóvivője tételesen cáfolta az állításokat.

Grimm Balázs
2004. 11. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hét esetben is veszélyesen megközelítették egymást repülőgépek Ferihegy légterében az utóbbi két hónapban – állította tegnap az MTI-nek nyilatkozva Metes György, a Magyar Légiforgalmi Szolgálatok Szakszervezetének elnöke. Az érdekvédelmi szervezet vezetője szerint a veszélyes megközelítések elsődleges oka a légi irányítók túlterheltsége. Metes kifogásolta, hogy az esetekről a HungaroControl (HC) nem tájékoztatta a hatóságot, és a vezetőség semmit nem tett azért, hogy elkerülje a további eseteket, például nem hívott össze állománygyűlést. Elmondta: a HC műszaki felszereltsége is hiányos, a légi irányítók átlagos életkora pedig 50 év körüli. A műszaki gondokról példaként említette, hogy egy olyan radarrendszert akar a munkáltató átvetetni az irányítással, amely alkalmatlan ennek a forgalomnak a kezelésére. „A radarrendszerre még 1994-ben írtak ki pályázatot, azóta a gyártó és a kivitelező is többször megváltozott” – mondta. Úgy vélte, hogy ez a berendezés katasztrófát is okozhat Ferihegyen.
Az említett veszélyes megközelítések ügyében még nem lehet kimondani, hogy mi történt, mert az eseteket vizsgálják a szakhatóságok – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Hackl Mónika, a HC szóvivője. Közölte: a légi irányítók nincsenek túlterhelve, heti munkaidejük 36 óra, amelynek legfeljebb 60 százalékát töltik tényleges munkával. A HC az esetleges megközelítésekről minden esetben az előírások szerint köteles jelentést adni a hatóságoknak – tette hozzá.
Hackl szerint nem igaz, hogy a HC semmit nem tett a további esetek elkerüléséért, az erre a célra létrehozott repülésbiztonsági osztály részletesen elemez minden körülményt. A szóvivő leszögezte: hazánk légterében az EU egyik legmodernebb, hatósági engedéllyel működő és folyamatosan fejlesztett technikájú, légi irányító központja működik. Az ott dolgozók átlagos életkora kevesebb mint 45 év; tavaly 12 légi irányító végzett, és most is indul ilyen képzés. A radarrendszer gyártója, a Thomson nem megváltozott, hanem beolvadt egy nagyobb vállalatba – mutatott rá Hackl, hangsúlyozva, hogy az említett, állítólag katasztrófaveszélyes rendszert a nyugat-európai országok nagy részében használják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.