Vas és Zala megyében okozta a legnagyobb gondot az időjárás, itt az erős szél miatt a hókotrók nagyon nehezen boldogultak – közölte Dobson Tibor, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője. Sok mellékút járhatatlanná vált. Máshol a téli útviszonyoknak megfelelően alakult az utak állapota. A tűzoltók százhússzor vonultak ki árokba borult, keresztbe fordult járművekhez.
A MÁV vonalain átlagosan 15-20, de néhol akár negyvenperces késéssel kellett számolniuk tegnap az utazóknak. Szombathelyen több járatot töröltek a havazás miatt. A MÁV Rt. közleménye szerint Budapest térségében viszonylag jók a közlekedési feltételek, nagyobb fennakadások nincsenek.
A Fejér és a Veszprém megyei védelmi bizottság döntése alapján a 8-as főúton nem engedték át a kamionokat Fejérből Veszprémbe. A 7-es, illetve az M7-es főúton keresztül tudtak átjutni a kamionosok úti céljuk irányába. Egy huszonkét tonnányi vasárut szállító nagy teherautó belecsúszott az árokba Rácalmás közelében. A járművet daruval emelték ki. Tolnában a tehergépkocsik és a kamionok csak hólánccal felszerelve gördülhettek be a megye területére. A rendőrök a megyehatárokon ellenőrző pontokat állítottak fel ennek ellenőrzésére. Borsodban a viharos szél sok helyen félméteres hófalakat emelt. Huszonnégy kombinált munkagép dolgozott a főbb útvonalakon: sóztak és ekéztek. Vasban a jeges utak is nehezítették a haladást. A harminchárom munkagép tevékenységét jelentősen akadályozta az óránként hatvan kilométeres sebességű szél. Szombathely és Nemesbőd között kamion ütközött autóbusszal a jégpályává vált 86-os főúton. A balesetben nem sérült meg senki.
Több főútvonalon is megbénult a forgalom tegnap Baranyában a hajnal óta tartó folyamatos havazás miatt. A közútkezelő ötven munkagépe járta a megye útjait. Mecseknádasdot egyáltalán nem lehetett megközelíteni. Káoszt okozott a reggeli csúcsforgalomban a hirtelen jött havazás Pécsett is. A Mecsek oldali utcákban nem lehetett közlekedni az autókkal, a buszok is csak nehezen tudtak haladni.
Életét vesztette egy kisteherautó huszonegy éves utasa, amikor a jármű a havas 5-ös úton Kecskemét irányába tartva megcsúszott, áttért a szemközti sávba, majd az árokba borult. A férfi kizuhant az autóból, és a kocsi ráesett. A Békés megyei Burcsán megfagyott az árokban egy ötvennyolc éves férfi. Valamennyi megyében rengeteg koccanásos baleset volt. A határátkelőknél ellenőrzik a kocsik téli felszerelésének meglétét, hólánc és téli gumi nélkül visszafordítják az autósokat.
Budapest valamennyi tömegközlekedési útvonalán folyamatosan haladtak az autóbuszok, a villamosok és a trolik tegnap, bár a megszokottnál lassabban – tudtuk meg Saliga Józseftől, a BKV Rt. fődiszpécserétől. A főváros 4630 megállóhelyének megtisztítása a BKV feladata; a társaság hatszáz munkatársa fogott hozzá a takarításhoz.
A Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. munkagépei tegnap hajnal óta tisztítják a fő- és tömegközlekedési útvonalakat – közölte lapunkkal Szegedi Péter szóvivő. Azokat az utcákat is letakarítják a különleges járművek, amelyeken a városlakók közellátásának forgalma halad. A mellékutakra viszont csak akkor mennek át, ha a havazás eláll, és a fő feladatokkal már végeztek. Délelőtt hétszáz, délután hatszázötven alkalmi hómunkás dolgozott Budapesten. – Miután egyeztettünk a főpolgármesterrel, az utcai kézi takarítók bérét reggel hat órától műszakonként kétszáz forinttal emeljük – fűzte hozzá a szóvivő. Így délelőtt nettó 2500, délután 2700, míg éjjel 2900 forintot kapnak a jelentkezők nyolcórai munkáért. Szegedi Péter hozzátette: környezetvédelmi okokból a havat síkosságmentesítő anyag nélkül küldik a Dunába az újpesti rakpartnál. A folyó védelme miatt a hidakat nem sózzák, hanem kvarchomokkal hintik be a feltétlenül szükséges mennyiségű szóróanyaggal.
Mára elvékonyodik a felhőzet, kevesebb hó fog esni, mint tegnap – mondta lapunknak Török László, az Országos Meteorológiai Szolgálat ügyeletese. A hét végére csökken a csapadék mennyisége, hidegebbre fordul az idő. Az ország északi részén, a szélvédett helyeken akár mínusz 20 Celsius-fok is lehet.
*****
Európa-szerte tombol a tél: havazás és hideghullám okoz gondokat Olaszországban, Spanyolországban, sőt az észak-afrikai Algériában is. Kritikus a helyzet Csehországban, Szlovákiában és Erdélyben – jelentette az MTI.
Ne vezessünk rutinból! Jellemző az átlagsofőrökre, hogy a napi útvonalukon szinte oda sem figyelve, télen is rutinból vezetnek – közölte lapunkkal Dobos Zoltán, a BRFK forgalomszervezési és megelőzési osztályának munkatársa. Ráadásul alulértékelik a megválasztott sebesség fizikai hatásait, túlbecsülik a saját vezetési képességeiket, és nem ismerik pontosan autójuk lehetőségeinek határát. Száraz úton, jó időben, lakott területen egy másodpercnyi reakcióidővel kell számolni a biztonságos követési távolság megválasztásánál – állítják a szakemberek. Főúton ennek két, autópályán három-négy másodpercnek kell lennie az előírt sebességhatárnál. Havon a tempót a felére csökkentve, a követési távot viszont a duplájára növelve vezetünk biztonságosan. Jégen a megengedett sebesség negyede ajánlott, a követési távolságnak pedig háromszor nagyobbnak kell lennie a megszokottnál. A hó a négyszeresére, a jég viszont a tízszeresére növeli a fékutat, amely a sebességnövekedéssel négyzetesen arányos. Csúszós úton tilos minden hirtelen manőver, mint például a túl gyors kormánymozdulat, az erős fékezés, a sportos gyorsítás. Jó tudni, hogy a blokkolásgátló sem rövidíti le a fékutat, csupán kormányozható marad az autót. (S. A.)