Egyre fontosabb a biztonság

Mind gyakrabban hangzik el autó vásárlásakor a kérdés: hány csillagos? Sokak számára fontos a biztonság, ugyanakkor kevesen tudják, pontosan mit rejt az Euro NCAP név, hogyan alakult ki a szervezet, amely mára szaktekintéllyé nőtte ki magát.

Vadász Gabriella
2005. 01. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ugyan a legtöbb autógyár maga is végez törésteszteket, ezeket legtöbbször saját szabványaik szerint hajtják végre, ezért az így kapott értékeket szinte képtelenség egymással összevetni. Ezért hívta életre az EU néhány tagállama és fogyasztóvédelmi szervezete 1997-ben az európai új autóértékelési programot – angolul European New Car Assessment Programme, azaz Euro NCAP. Ez a közlekedésbiztonsági szervezet egységesített normák szerint, függetlenül végzi el saját vizsgálatait, ami a lehetőségekhez képest pártatlan értékelést tesz lehetővé.
A töréstesztsorozatba az idők folyamán egyre több vizsgálatot vettek fel. Ma már külön mérik a frontális és az oldalirányú ütközést, szimulálják az oszlopnak csapódást, sőt, a megfelelő próbabábuk kifejlesztése óta a gyalogosgázolás súlyosságát, illetve a gyermekülések biztonságát is képesek mérni. A frontális teszt során az autó 64 km/órás sebességgel ütközik deformálódó fémfalnak. A tapasztalatok szerint nagyjából enynyivel csapódnak egymásba a nagy sebességről történő vészfékezés után az autók – ugyanis ez a leggyakoribb ütközési forma (ezért is nem használnak merev akadályt a tesztnél).
Elemzik a balesetről készült nagy sebességű filmfelvételt, megmérik a karosszéria torzulását, az ajtók nyithatóságát, az elemek elmozdulását. Az autót szerető ember szíve belesajdul, amikor a vadonatúj autók a másodperc tört része alatt zúzódnak péppé a tesztcsarnokban, pedig inkább a becsapódás energiáját mérő bábukat kellene sajnálnunk: a terhes asszonyoktól a gyermekeken át a felnőtt férfi utast szimuláló dummyk értéke rendszerint meghaladja a vizsgált autóét, ugyanis ezek a műanyag próbababák valójában a legkifinomultabb műszerekkel felszerelt, bonyolult számítógépes jeladók.
A mérések elemzése után következik az értékelés. A frontális ütközésre maximum 16, az oldalütközésre 18 pont adható. Különböző feltételek teljesülése esetén további két pontot kaphatnak az autók (például ha fény- vagy hangjelzés emlékeztet a biztonsági öv bekötésére), így a maximum pontszám 36. A legjobb érdemjegy, az öt csillag 33 ponttól adható. Több modell is elérte már a 35 pontot, a száz százalékot azonban még senki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.