Hiánycikk a jó bormarketing

Egy-másfél milliárd forintra lenne szükség ahhoz, hogy létrejöjjön egy olyan, a szakmához kötődő, de független szervezet, amely hatékonyan megoldhatná a hazai bormarketinget. A pénzt a borászok és az állam adná össze, s ekkor e feladat elkerülhetne az AMC-től is.

Nagy Ottó
2005. 01. 13. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Régóta szorgalmazza egy, az Agrármarketing Centrumtól (AMC) független bormarketing-iroda felállítását a borászati szakma, mert az általános megítélés szerint az AMC nem tudja kellő hatékonysággal ellátni ezt a feladatot. Egy ilyen jellegű szervezet létrehozásával bízta meg Botos Ernőt, a Kecskeméti Szőlészeti és Borászati Kutatóintézet igazgatóját az agrárminisztérium. A szakember munkatársunknak elmondta, az utóbbi másfél évtizedben mennyiségben és értékben is jelentősen csökkent a borexportunk, miközben megváltoztak a külpiacok viszonyai és a borral kapcsolatos igények is.
– Ezt a visszaesést csak intenzív piaci tevékenységgel lehet kompenzálni, miközben a piac számára sokkal megfelelőbb borokat készítünk – mondta a miniszteri programbiztos. – Az AMC nem folytat olyan stratégiát, amelynek eredményeként piacképesebb borok alakulhatnának ki, mert a szervezet sok terméket menedzsel, amelyek közül a bor csak egy cikk. Szerintünk viszont nagyobb figyelmet kellene szentelni a bornak, amit egy, az ágazathoz kapcsolódó civil szervezet tudna a leghatékonyabban képviselni. Ehhez anyagiak is szükségesek, amit Botos Ernő szerint úgy lehetne előteremteni, hogy az állam csökkentené a borra kivetett jövedéki adót. A csökkenés mértékét, ami literenként körülbelül három forint lenne, a pincészetek befizetnék egy közös alapba. A számítások szerint az így keletkező 1-1,5 milliárd forintból már hatékonyan lehetne működtetni egy független marketingszervezetet – ismertette a szakember, aki megjegyezte: ha ez a törekvés megvalósulna, elképzelhető, hogy az e célra az AMC-nek folyósított évi körülbelül 200 millió forintot is megkapná a szervezet.
A kérdéssel kapcsolatban megkerestük Kovács Barnabást, az AMC igazgatóját is, aki nem tartotta elképzelhetetlennek ezt a variációt. Mint mondta, az AMC tulajdonosi jogait az agrártárca gyakorolja, s ha ott ilyen döntés születik, akkor az AMC szívesen átengedi ezt a feladatot egy erre szakosodott szervezetnek. Az igazgató elmondta, éves szinten, közvetve és közvetlenül 105–250 millió forintot fordítanak bormarketingre, amelyből azonban nemcsak egyes pincészeteket vagy azok kis csoportját, hanem az egész magyar borászatot igyekeznek megismertetni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.