Finanszírozási csavar a sztrádaberuházásban

A gyorsforgalmi úthálózat építésének finanszírozásával megbízott Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. csak a harmadik negyedévben lesz abban a helyzetben, hogy hiteleket vegyen fel a beruházásokhoz. Addig a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. biztosítja az idei beruházásokat szintén piaci alapú hitelből, ehhez viszont hamarosan módosítják az autópálya-törvényt.

Putsay Gábor
2005. 02. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén összességében 197 kilométer hosszú nyomvonalon épülnek gyorsforgalmi utak – M3, M35, M7, M8 – az országban, amit az NA Rt., majd az ÁAK Rt. finanszíroz piaci alapú bankhitelekből. E beruházások forrásigénye – a már megkötött szerződések alapján – 2005-ben 129,1 milliárd forint, ebből az összegből 2,4 milliárd forintot fizet még ki kivitelező cégeknek az NA Rt. a tavaly átadott M7–M70-es szakaszok után. Mint arról beszámoltunk, a kormány február elején döntött arról, hogy az ÁAK Rt. veszi át az NA Rt.-től a beruházási feladatokat, egyben a társaság feladata lesz a források előteremtése, illetve a már meglévő és a megépülő autópályák üzemeltetése. Erre a lépésre azért került sor, mert a Gyurcsány-kormány a megalakulását követően arról döntött, hogy az autópálya-építés finanszírozása az eddigi gyakorlattal ellentétben kikerül a költségvetés hatásköréből. Az NA beruházói feladatainak „átadása” megkezdődött, az ÁAK információink szerint csak a harmadik negyedévben lesz abban a helyzetben, hogy hiteleket vegyen fel az autópálya-építéshez, kvázi koncessziós társaságként működjön.
A megkötött kivitelezői szerződések alapján szükséges az autópálya-fejlesztések költségeinek biztosítása, másrészt a 2004-ben átadott szakaszok után az állami forrásból kifizetett összeget be kell fizetnie a büdzsébe az NA Rt.-nek. A 2003-ban elfogadott autópálya-törvényt olyan formában módosítják, hogy az NA Rt. legfeljebb 125 milliárd forint összegű kereskedelmi banki hitelt vehessen fel, ezzel együtt 225 milliárd forintra emelik az állami kötelezettségvállalás mértékét. Ebből az összegből az NA Rt.-nek egy korábban már teljesített kötelezettségét be kell fizetnie az állami költségvetésbe. A már teljesített kifizetések visszapótlására még nem került sor a hazai autópálya-építés történetében. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy jelenleg szintén költségvetési pénzből fizeti ki az NA Rt. az útépítő cégeket: a 2005. évi költségvetési törvény elfogadásakor ugyanis a fejlesztések átmeneti finanszírozásának érdekében megemelték a kiadási előirányzatot, ugyanilyen mértékben növelték meg a bevételi előirányzatot is.
A szaktárca tájékoztatása szerint az idei beruházásokhoz 158 milliárd forint szükséges, ezt az összeget az ÁAK Rt. veszi fel a piacokról. Az ÁAK Rt.-nek átadandó fejlesztéseken kívül magánbefektetők bevonásával épül az M5-ös autópálya Kiskunfélegyháza–Szeged, valamint az M6-os Érd–Dunaújváros közötti szakasza, amiért az átadást követően a koncessziós futamidő végéig szintén rendelkezésre állási díjat fizet az állam.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.