Súlyosabban büntetnék a síntolvajokat

Tragikus közlekedési balesetek származhatnak abból előbb-utóbb, ha nem fékezik meg a vasúti síneket felszedő tolvajokat, akik akár tömegkatasztrófát is előidézhetnek tettükkel. A rendőrség az ilyen tevékenységet nem közönséges lopásnak tartja, hanem a közlekedés biztonságát fenyegető bűncselekménynek.

Zsilka László
2005. 02. 02. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tömegkatasztrófa lehet a vége, ha nem sikerül megfékezni a síntolvajokat, akik ma már nagyüzemi módszerekkel, sokmilliós értékű műszaki felszereléssel dolgoznak. Tragikus a helyzet, mert a Magyar Államvasutak Rt. nem tudja megvédeni az ország területén kanyargó több ezer kilométeres nyílt és ipari pályát. Földházi György, a társaság biztonsági főnöke újságírók előtt ismertette a minap a vészjósló statisztikai adatokat. Az elmúlt évben hússzor nagyobb volt a céget ért kár, mint 2003-ban. A bűnözők nemcsak az elhagyatott ipari vágányokat szedik fel, hanem visznek mindent, ami mozdítható. Záhony közelében a talpfákat leszorító – amúgy csekély értékű – csavarokat több száz méter hosszan kiszedték a nyílt, teher- és személyforgalmat lebonyolító vonalon. Tavaly háromszázmillió forintot költött a MÁV az ilyen jellegű károkból keletkezett veszteség pótlására.
A rendőrség egy közelmúltban lebukott, síntolvajlásra szakosodott banda felgöngyölítése közben arra az álláspontra helyezkedett, hogy az említett bűntett társadalomra veszélyessége miatt indokolt, ha a vizsgálat a közlekedés biztonsága elleni bűncselekményre irányul. Tehát nem csupán lopási, hanem az annál sokkal súlyosabb megítélés alá eső ügyként akarják végigvinni az eljárást, mint azt Komáromi Endre, a Budapesti Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti főosztályának vezetője kifejtette. Az új jogi megközelítés szerint a bűncselekmény valamennyi szereplőjét a nagyobb büntetési tétellel fenyegetett deliktum miatt állítanák a bíróság elé. A fémfelvásárlóknak ugyanis tudniuk kell, hogy Magyarországon a MÁV-on és a GYSEV-en kívül más nem tulajdonol sínt vagy egyéb vasúti felszerelést, következésképpen aki ilyen holmit eladásra kínál, az jogellenesen jutott hozzá.
A lopások elleni rendőri fellépés sikeresebb lehetne, ha az orgazdák felvásárlótelepeit bezárathatnák, a működési engedélyüket visszavonathatnák. Jelenleg általában csak az alkalmazottakat vonják felelősségre, ha egy fémkereskedőnél bűncselekményből származó tárgyat találnak. A tulajdonosok azzal védekeznek, hogy nem voltak jelen az áru átvételénél, és arra megbízást sem adtak. Pedig nyilvánvaló, hogy az ipari méreteket öltő síntolvajlásokat a kereslet ösztönzi. Felderítésük azért is nehéz, mert a telepekről igen rövid időn belül az olvasztókba viszik a vasúti pálya maradványait.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.