A rendőrség statisztikai adatai szerint folyamatosan csökken a Magyarországon ellopott gépjárművek száma. Ez a tendencia 1996 óta jellemző, kivéve a 2003-as esztendőt – jelentette be az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) tegnapi sajtótájékoztatóján Orbán Sándor, a bűnmegelőzési osztály munkatársa. A múlt évben 7459 autót tulajdonítottak el az országban, tizenkét százalékkal kevesebbet, mint 2003-ban. A kocsilopásokban Budapest jár az élen, az összes ilyen jellegű bűncselekmény hetvenöt százalékát a fővárosban regisztrálják: 2003-ban 6384, egy évvel később 5276 járművet kötöttek el itt. A bűnözők a zsákmányt csak nagyon ritkán állítják újra forgalomba hazánkban: az ellopott kocsikat vagy rögtön szétszerelik, vagy – legtöbbször megrendelésre – külföldre viszik. Újabban az uniós határokon át Olaszországba is érkeznek a nálunk elorzott járművek, amelyeket hajóra raknak, és Észak-Afrika valamelyik államában értékesítenek.
A bűnözők figyelemmel kísérik a kocsik védelmi berendezéseinek fejlődését, s a legmodernebb eszközöket alkalmazzák. A szervezett csoportok számítástechnikához értő szakembereket foglalkoztatnak például a kódok megfejtéséhez. A leggyakoribb elkövetési mód még továbbra is a klasszikus zártörés. A riasztó szinte elvesztette az értelmét, mert a közelben lévők nem reagálnak rá, a rendőrök a tulajdonoshoz közvetlenül kapcsolódó jeladót ajánlják védelemül. A múlt évben 13 487 kocsit keresett a hatóság az országban – mondta Szőgyényi Zoltán, az ORFK körözési osztályának vezetője. A járművekkel más bűncselekmények is összefüggésbe hozhatók a lopáson kívül, például a biztosítási csalás, a sikkasztás. Ezek a bűncselekményfajták egyre gyakoribbak. Az említett adat magában foglalja az Interpol által körözött autókat is.
A legkelendőbb márkák. A tolvajoktól leginkább veszélyeztetett autómárkák listája folyamatosan változik. Az élcsoportba több szempontot is figyelembe véve a Volkswagen, az Opel és a Suzuki tartozott tavaly. A magyar felségjelű kocsik közül a Suzuki a legnépszerűbb a bűnözők körében, a 2003-as évjáratú járművek közül is ebből a gyártmányból keresték a legtöbbet a rendőrök. A vezető hármas mögött következik a Renault, a Lada, a Peugeot, a Trabant, a Fiat, a Skoda és a Ford. A statisztikák megtévesztők lehetnek, mert tekintetbe kell venni, hogy az egy-egy gyártmány milyen arányban szerepel a magyarországi gépjárműparkban.