A rendőrség statisztikai adatai szerint folyamatosan csökken a Magyarországon ellopott gépjárművek száma. Ez a tendencia 1996 óta jellemző, kivéve a 2003-as esztendőt – jelentette be az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) tegnapi sajtótájékoztatóján Orbán Sándor, a bűnmegelőzési osztály munkatársa. A múlt évben 7459 autót tulajdonítottak el az országban, tizenkét százalékkal kevesebbet, mint 2003-ban. A kocsilopásokban Budapest jár az élen, az összes ilyen jellegű bűncselekmény hetvenöt százalékát a fővárosban regisztrálják: 2003-ban 6384, egy évvel később 5276 járművet kötöttek el itt. A bűnözők a zsákmányt csak nagyon ritkán állítják újra forgalomba hazánkban: az ellopott kocsikat vagy rögtön szétszerelik, vagy – legtöbbször megrendelésre – külföldre viszik. Újabban az uniós határokon át Olaszországba is érkeznek a nálunk elorzott járművek, amelyeket hajóra raknak, és Észak-Afrika valamelyik államában értékesítenek.
A bűnözők figyelemmel kísérik a kocsik védelmi berendezéseinek fejlődését, s a legmodernebb eszközöket alkalmazzák. A szervezett csoportok számítástechnikához értő szakembereket foglalkoztatnak például a kódok megfejtéséhez. A leggyakoribb elkövetési mód még továbbra is a klasszikus zártörés. A riasztó szinte elvesztette az értelmét, mert a közelben lévők nem reagálnak rá, a rendőrök a tulajdonoshoz közvetlenül kapcsolódó jeladót ajánlják védelemül. A múlt évben 13 487 kocsit keresett a hatóság az országban – mondta Szőgyényi Zoltán, az ORFK körözési osztályának vezetője. A járművekkel más bűncselekmények is összefüggésbe hozhatók a lopáson kívül, például a biztosítási csalás, a sikkasztás. Ezek a bűncselekményfajták egyre gyakoribbak. Az említett adat magában foglalja az Interpol által körözött autókat is.
Ankara: a szíriai kormányerők és a kurd milicisták közötti összecsapások aláássák az arab ország politikai egységét
