Négyszáz éves tanácsok

Lapszéljegyzetek

Fáy Zoltán
2005. 05. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Napjaink legnépszerűbb kiadványai valószínűleg a „csináld magad!”-könyvek. Elsősorban nem is a „hogyan készítsünk konyhabútort?” típusúak, hanem inkább „a boldog öregkor”- vagy „a sikeres üzletember titka”-félék. De a „hogyan legyünk egészségesek és boldogok?” kérdésköre nemcsak manapság foglalkoztatja az olvasóközönséget: időtlen idők óta igyekeznek válaszolni tudományos és népszerű munkák e kérdésre, s megosztani a balgatag emberiséggel a nagy titok receptjét.
Négy–ötszáz évvel ezelőtt főként az egészség megszerzése okozott nagy nehézséget, a boldogság, különösen az örök boldogság eléréséhez vezető úttal kapcsolatban kevesebb kétség merült fel.
A reneszánsz ember természettudományok iránti fokozott érdeklődése – és a nyomtatott könyvek árának csökkenése – magával hozta a népszerű egészségmegőrző művek egyre nagyobb számú megjelenését is. Ennek ellenére az ilyenfajta kiadványból sokkal kevesebb látott napvilágot, mint például teológiai munkából, ezért manapság ritkábbak és a régi könyvek piacán általában drágábbak is. Szakkönyvtárakban persze előfordulnak, általában a sokoldalúan gyarapított régi könyvgyűjteményekben is találkozhatunk velük.
Ilyen a gyöngyösi ferences rendház könyvtára, amelyben a régi könyvek között számos orvosi munkát is őriznek. Ennek oka, hogy a barátok valószínűleg már a XVI. századtól kezdve gyakran foglalkoztak gyógyítással, sőt rövid ideig még patikát is berendeztek a rendház falai között. A patika intézményes működésére 1764-től van írott adat: ekkor ugyanis kiöregedett a kisváros közmegbecsülésnek örvendő kirurgusa, Keszler Ferenc, Almássy Pál gróf pedig felkérte a barátokat, hogy vegyék át a korábbi kirurgus szerepét, pótolják a városban keletkezett hiányt. Így lett Somodi Jácint laikus testvér patikus. Nem jelentett gondot számára az új feladat, hiszen mielőtt a rendbe lépett volna, ő is kirurgusként működött, csupán a feltételeket kellett megteremteni, hogy a kolostorban a szerzetesi élet megzavarása nélkül működhessen a gyógyszertár. Miután erre Kernoffer György tartományfőnök engedélyt adott, a rendház földszintjén, a sekrestyétől számított hatodik cellában rendezték be a patikát, és mellé költözött Somodi Jácint is. A két szoba közé ajtót vágtak. A cella ajtaja elé cégérül kitömött szarvasfej került, és a szerzetes „huszonnégy órás ügyeletet” tartott, a rászorulók bármikor fölcsengethették, hogy valamilyen nyavalyájukra gyógyírt kapjanak.
A patikaszerek mellett kis kézikönyvtár is szolgálta a gyógyítást, a rendház könyvkötői a gyógyszerésznek szánt orvosi könyvek gerincére gondosan rányomták a „Pro Apoth.” rövidítést. Csaknem valamennyi könyvben értékes bejegyzések is találhatók, annak jeleként, hogy a barátok szorgalmasan forgatták a szakirodalmat. Arra vonatkozóan sajnos nincs adat, hogy az egyik kicsi, borító nélküli, igen megviselt kolligátum is a patika gyűjteményébe tartozott volna, hiszen az évszázadok folyamán nemcsak a könyv táblái vesztek el, hanem az első és utolsó ívek is, így azok a bejegyzések is, amelyek a tulajdonlásra vonatkozhattak. Ennek ellenére jó okunk lehet feltételezni, hogy a három könyvet tartalmazó kolligátum szintén a patika könyvtárához tartozhatott. Johannes Katzchius De gubernanda sanitatis című, 1577-ben megjelent munkáját, Eobanus De tuenda bona valetudine című művének 1556-os kiadását, valamint a Conservandae sanitatis 1559-es példányát kötötték egybe valamikor.
A legtöbb bejegyzés Eobanus Hessus egészségmegőrző verses bölcsességei mellett található. A rövid margináliák több kéztől származnak, a legrégebbi XVII. századi lehet, a legfiatalabb talán már a XIX. században került a lapszélre. A könyv szerzője, Helius Eobanus Hessus (1488–1540), eredeti nevén Koch igazi sikereit inkább költőként érte el, Luther egyenesen „rex poetarum”-nak, a költők királyának nevezte – mely titulus mai szemmel nézve kis túlzásnak tűnik. Ugyanakkor Hessus mint sokoldalú humanista orvosként is tevékenykedett. E munkájában – amelynek 1556-os, a frankfurti Christian Egenolff nyomdájából kikerült kiadását, annak is csonka példányát őrzi a gyöngyösi könyvtár – a nagy múltú salernói orvosi iskola Regimen sanitatisát, az egészséges életmódra vonatkozó javaslatait fogalmazta újra a Luther tevékenységét lelkesen üdvözlő humanista.
A magyar nyelvű bejegyzések többnyire a nyomtatott munka egy-egy latin kifejezését magyarázzák. A XXXIX. fejezet – amely a körtéről szól – ábrája mellett például ez áll: „Chortueil”, vagyis körtvély. A cseresznyéről szóló mellett: „Chörösnie”, a De prunis, vagyis a szilváról írt fejezet mellett: „Sylua”, a baracknál: „Borozk”. A füge „fyge”, a naspolya „nyaspolya”, a répa „repa”, a káposzta „chapoßta”, a zsálya „salja” (ez utóbbi bejegyzést jóval később valaki további magyarázatra szorulónak érezte, és odaírta: „zállya”). De szerepel még „vörös hagma”, „chollán”, vagyis csalán, „fyz fa”, vagyis fűzfa, „porhagma”, bors és sok egyéb.
E növényneveket, patikaszer-elnevezéseket általában sokkal korábbi forrásokból is ismerjük már. A bejegyzések érdekessége nem az előfordulás régiségében rejlik és természetesen nem a négyszáz esztendeje népszerűsített egészségügyi tanácsok hasznosságában, hanem abban, hogy adatokat közvetítenek a XVII. század első felére vonatkozóan. Hiszen a fordításokból megtudjuk, mit ismerhettek, milyen gyógymódokkal élhettek – a bejegyzések írásképe alapján történő datálás szerint – a török hódoltság korának idején a gyöngyösi kolostor lakói.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.