Nincs mozgásterük a fuvarozóknak

Nem véletlenül féltek hazánk európai uniós csatlakozásától a magyar fuvarozók. Tavaly május elsején az addigi zárt piac egy lépcsőben vált teljesen nyitottá, s az erős versenyt a kedvezőtlen hazai vállalkozási környezet mellett már nem bírják el a kis cégek.

Erdősi Csaba
2005. 05. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lapzártánkkor még nem lehetett tudni, utcára vonulnak-e a fuvarozók, s ha igen, mikor. A Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) ma tartja évi rendes közgyűlését, ahol információink szerint ez a kérdés is szóba kerülhet. Dittel Gábor, a szervezet főtitkára lapunknak azt mondta, arról mindenképpen beszámolnak majd a tagságnak, hogy miként állnak a versenyképesség javítását célzó megbeszélések a kormánnyal. A helyzetet nehezíti, hogy tegnap délután az érintettek még mindig nem ismerték a gazdasági tárca elképzeléseinek részleteit, noha a NiT és vele két másik szervezet korábban már kijelentette: ha május 17-ig nem sikerül értékelhető eredményeket elérni, akár közúti demonstrációra is készek.
Az ágazatot képviselő szervezetek mintegy két hónapja tárgyalnak már a kormánnyal, s bár az egyeztetések kapcsán a legtöbb hír a gázolaj jövedéki adójának esetleges csökkentésével volt kapcsolatos, az ágazat szempontjából ezen túlmenően elengedhetetlen egy komplex, versenyképességet javító stratégia kialakítása is. Nagy kérdés azonban, hogyan lehet versenyhelyzetbe hozni a fuvarozótársadalom egészét, az ágazat cégei ugyanis tőke híján nagyon sérülékenyek.
A magyar fuvarpiac a rendszerváltással szabadult ki az állami felügyelet alól, de egészen Magyarország uniós csatlakozásáig mesterségesen védett és zárt rendszer maradt. Tavaly május elsejéig a kormány 4800 darabban limitálta a húsz tonnánál nagyobb össztömegű szállítmányoknak adható nemzetközi fuvarengedélyek számát, s szigorú feltételeket támasztott azokkal szemben, akik be akartak kerülni a létszámkönyvbe. Külföldre például csak az a cég szállíthatott, amelyik előtte két éven keresztül belföldön már bizonyított. A szigorú szabályozásnak és a kvótarendszernek egyik pillanatról a másikra szakadt vége az uniós csatlakozáskor, így azóta gyakorlatilag korlátozás nélkül szállíthat Magyarországról külföldre bárki árut, ha a szakmai és a pénzügyi szabályoknak egyébként megfelel. (A fuvarozónak a megfelelő képesítés felmutatása mellett igazolnia kell azt is, hogy nem tartozik az adó- és a vámhivatalnak, van számlája és biztosítása.) Tavaly májustól tömegesen jelentkeztek új vállalkozások, ami túlkínálatot és fokozott árversenyt eredményezett, ráadásul mivel ezzel egy időben megnyílt a piac a külföldi vállalkozások előtt is, megjelentek az olcsóbb üzemanyag, az olcsóbb munkaerő és nem utolsó sorban a kisebb adóterhek miatt a hazainál versenyképesebb román, lengyel, ukrán és szlovák szereplők. A NiT Hungarytól kapott részletes adatok szerint ma az a helyzet, hogy a magyarországi kiszállítások hatvan százalékát külföldi cégek bonyolítják, a magyar vállalkozások pedig olyan éles versenyben osztoznak a maradékon, hogy esetenként veszteséges fuvarokat is kénytelenek elvállalni.
A szakma képviselői már az uniós csatlakozás előtt is számítottak a nehézségekre, ám abban bíztak, hogy a liberalizációval párhuzamosan megnő majd a szállítandó áru mennyisége is. A NiT Hungary számai azt mutatják, hogy ez a várakozás nem teljesült, a szállítmányok tortája ugyanis egyáltalán nem lett nagyobb, a nemzetközi fuvarozásban részt vevő cégek száma ugyanakkor megduplázódott. A szervezet statisztikája szerint a piacon mintegy harmincezer hazai vállalkozás működik, de ezek tőkeerejéről mindent elárul, hogy az egy cégre eső járművek száma mindössze 2,4, míg 2004. május elseje előtt még 3,8 volt ugyanez a mutató. Kis- és mikrovállalkozások próbálnak tehát érvényesülni a piacon, képtelenek azonban felvenni a versenyt a tőkeerős nyugati és az alacsony költségen működő keleti vetélytársakkal.
Több szakember is úgy látja, hogy a fuvarozók helyzete a hazai könnyűiparéhoz hasonlít. Ha továbbra is fennmarad a jelenlegi szabályozási környezet, mindkét ágazat hazai szereplői elveszíthetik a versenyképességüket, s bár a szakma képviselői konkrét cselekvési programot várnak, a konkrét kormányzati elképzelések egyelőre hiányoznak. A sajtóban cafeteriaprogramként beharangozott ötpontos javaslatcsomagot a szakma nagyobbik fele elfogadhatatlannak minősítette, de még a legdiplomatikusabban fogalmazó érdek-képviseleti vezetők sem tartják a gazdasági tárca elképzeléseit többnek tárgyalási alapnál.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.