Pótcselekvő kormánypótlék

2005. 05. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormány az idén nem szándékozik gondoskodni a gyermekes családoknak alanyi jogon járó családi pótlék vásárlóerejének megőrzéséről – derült ki az Országgyűlésben, amikor a miniszterelnök ismertette javaslatát a gyermektámogatási kedvezmények átalakításáról. A változtatás célja, hogy az SZDSZ programjának megfelelően elvonják a munkajövedelemmel rendelkezők gyermekei után járó adókedvezményt, és azt átcsoportosítsák a mélyszegénységben élő gyerekek szociális támogatására.
Gyurcsány Ferenc javaslata arról igyekszik elterelni a figyelmet, hogy a költségvetés drasztikus hiánya miatt az idén nem jut pénz a családi pótlék értékének megőrzésére. Az új gyermektámogatási rendszer – a megemelt családi pótlékokkal együtt – ugyanis csak 2006. január elsején lépne hatályba. Figyelemre méltó, hogy míg a jelenlegi támogatási rendszer 312 milliárd forintba kerül, addig a jövő év elejétől érvényes új elosztási rendszer 349 milliárdba. A 37 milliárdos különbség jelentős részét Gyurcsány maga nevezte „inflációs növekménynek”. Vagyis a gyermekes családok állami támogatásának összege az év végére biztosan lényegesen kevesebbet ér, mint tavaly. Miközben tehát a kormányfő esélyegyenlőségről papol, aközben nehezebb életkörülményekre kárhoztatja a rászoruló gyermekeket, ahelyett, hogy forrást csoportosítana át ingyenes étkeztetésükre. Gyurcsány a rendszer átalakításáról gerjeszt társadalmi vitát, hogy elfedje a lényeget: nincs pénz a szocialisták választási programjában szereplő esélyegyenlőség megteremtésére. Ami az ígéreteik szerint úgy valósult volna meg, hogy a (legfeljebb) tízezer forintos fejenkénti adókedvezmény összegéig kiegészítették volna az adókedvezményeket kihasználni nem tudó, gyermeket nevelő családok állami támogatását.
Kétségtelen, hogy ez a megoldás is igazságtalan lett volna a liberálisok szemszögéből, hiszen a szegény gyerek akkora támogatást kapott volna, mint a gazdag. De legalább nem vett volna vissza már megszerzett jogokat a „középosztályhoz” tartozóktól, és a rászoruló családok havi jövedelme jelentősen nőtt volna. Nem mindegy ugyanis, hogy a társadalmi igazságosság jegyében a vitát a havi „három gombóc fagyi” szintjén folytatja a Tisztelt Ház, ahogy a fideszes Áder János érzékeltette a támogatás növekedésének nagyságrendjét a parlamentben, vagy a rászorulók gondját valóban enyhítő támogatási összegről döntenek.
Úgy látszik, a szocialisták most – a korábbi kampányukkal ellentétben – nem az ígérgetéssel akarnak szavazókat gyűjteni, hanem a társadalmi rétegek szembeállításával: hadd utálja a szegény a „gazdagot”, a munkanélküli az adókedvezményes dolgozót. Hadd higgye a szegény, hogy a kormány csak úgy képes neki adni, ha előbb elvesz a „gazdagnak” nevezett középosztálybelitől. Mert kétségeink ne legyenek: a mélyszegénységben élők, akik nem képesek kitölteni a rendszeres nevelési segélyt kérő űrlapot sem, bajosan értik meg azt, hogy amikor a szocialista kormány az adók csökkentéséről beszél, amikor figyelmen kívül hagyja a svéd progresszív adórendszer igazságosságát, és eltörli a gazdagok árfolyamnyereségének adóját, akkor kapitalistább a kapitalistánál is. Még ha szociáldemokrata mezben tündököl is.
A Gyurcsány-kormány 11 ezerre emelné az egygyermekesek, 24 ezerre a kétgyermekesek családi pótlékát, beépítve a megemelt támogatásba – és így alanyi jogúvá téve – az önkormányzatok által adható rendszeres nevelési támogatást. Vagyis a leggazdagabb egy-két gyermekesek is ugyanannyi támogatáshoz jutnak majd, mint a jövedelemmel nem rendelkező, segélyből élő legszegényebbek. A három, illetve háromnál több kiskorút nevelő szülők gyerekenként 14 ezer forintot kapnak alanyi jogon családi pótlék címén, és négyezer forintot számolhatnak el adókedvezményként, jövedelmüktől függetlenül. Vagyis a javaslat az esélyegyenlőség lózungja alatt duplájára emelte a gazdag egy- és kétgyermekesek támogatását is, hogy ne kelljen bíbelődni a közigazgatás szervezeteinek a szegény gyermekesek szociális hálójának szövögetésével. Ugyanakkor elvonta az adókedvezményt azoktól a polgároktól, akiknek a támogatását az előző kormány sem elsősorban szociálpolitikai megfontolásból, hanem a magyar népesség fogyásának megállítása céljából vezette be, elismerve a gyermek társadalmi értékét. A Gyurcsány-kormány adókedvezményt megvonó javaslata – tévedés ne essék – nem a magas jövedelmű milliomosokat sújtja majd, hanem az alsóközéposztályhoz tartozó, legális munkajövedelemmel rendelkező családok gyermekeit.
A miniszterelnök szerint a családtámogatási rendszer átalakítása munkára sarkallja a szülőket, míg az ellenzék szerint arra ösztönzi majd őket, hogy a munka helyett inkább a megemelt családi pótlékra támaszkodjanak. Ha valóban a legszegényebbek esélyeit akarná növelni a kormány, akkor az ingyenes tankönyv mellett a rászorultak ingyenes iskolai, óvodai és bölcsődei étkeztetéséről gondoskodna. A munkanélküliségtől sújtott térségekre hosszú távú programot dolgozna ki, amelynek a lényege az lehetne, hogy a családokat a gyermekeik oktatásán keresztül emelné fel úgy, hogy magas jövedelmet biztosító, értékes diplomához juttatná. A gyermek felemelésén keresztül rehabilitálná a munkanélküliség miatt lesüllyedt családokat, a rendszerváltoztatás károsultjait. Ennek érdekében egy tisztességes kormány együttműködne akár az egyházak intézményeivel is.
Csakhogy ennek a koalíciónak nem ez a célja. Csak a hatalom megtartása érdekében a társadalom megosztása. A szegény–gazdag ellentét hangoztatása mögött a szegény romák és a gazdag magyarok közötti ellentét kiélezésének szándéka áll a következő választások idejére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.