Biztosak a MÁV Rt.-nél abban, hogy június 1-jén eredményt hirdetnek a harminc plusz harminc elővárosi motorvonat megvásárlására és karbantartására kiírt közbeszerzési tenderen, ugyanakkor ez jelentheti az új pályázat meghirdetését is. Ebben az esetben viszont nem csak a másfél éves eljárást minősítenék semmisnek, a motorvonatok szállítására sem lehetne aláírni a szerződést. A pályázók ugyanis olyan ajánlatot is beadtak, amit a MÁV-nál nem tudtak értékelni, hiszen az irreálisan alacsony árak teljesíthetetlenek akár a szállításkor, akár a motorvonatok harmincéves karbantartásakor. A MÁV vezetése arra szólította fel a Bombardier és a Stadler illetékeseit, hogy indokolják meg a benyújtott adatokat, mivel csak ennek alapján tudnak döntést hozni. A cégek részéről tegnap érkezett meg az indoklás a MÁV-hoz, amit csak jövő héten értékelnek. Gaál Gyula közölte: a cégek által beadott ajánlatoknak minden tételnél – tehát a beszerzési árnál, a karbantartásnál, a tisztításnál és az egyéb kiadásoknál – fedezniük kell a költségeket, nem lehet szó keresztfinanszírozásról. Az értékelés során ugyanis súlyszámok alapján döntenek, ettől pedig nem lehet eltérni.
Mindez ugyanakkor jelentheti azt is, hogy a MÁV kizárja (ezt tegnap Gaál Gyula is megerősítette) azt a pályázót, aki nem tudta megfelelően megindokolni, sőt bizonyítani a beadott költségek valóságtartalmát, viszont a vasúttársaság dönthet arról is, hogy a közbeszerzési pályázat eredményét semmisíti meg, azaz új tendert hirdet. Ez pedig ismét fordulatot hozna a MÁV közbeszerzési tenderén, hiszen mint ismert, a Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) május 2-i határozatában semmisítette meg a tender részeredményét – ezért kellett új ártárgyalást hirdetni –, egyben bírságot rótt ki a MÁV-ra, mivel az indoklás szerint a társaság megsértette a törvény egyes rendelkezéseit. Abban az esetben, ha a MÁV-nál június 1-jén megnevezik a győztes pályázót, s a vesztes jogorvoslatot kér, a KD-nek nyolc nap áll rendelkezésére, hogy azt jóváhagyja vagy elutasítsa. Ha valamelyik céggel aláírják a szerződést, még a finanszírozási pályázatot is le kell bonyolítani. A motorvonatokra ugyanis a MÁV-nak nincs pénze, így teljes egészében külső forrásból finanszírozza a beruházást: hitel formájában, amire az eszköz lesz a fedezet, vagy a társaság lízingeli a járműveket.

Szárad a tuja a kertjében? Mutatjuk a megoldást!