Túl olcsó motorvonatok

Irreálisan alacsony árajánlatot nyújtott be a motorvonattenderen részt vevő Bombardier és a Stadler a megismételt tárgyalási fordulóban, ezért még közvetlenül az eredményhirdetés előtt is a kért módosító javaslatokról dönt a vasúttársaság. A MÁV Rt. június 1-jén hirdet eredményt, Gaál Gyula elnök-vezérigazgató biztosra veszi, hogy a majdani vesztes pályázó megtámadja a döntést.

Putsay Gábor
2005. 05. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Biztosak a MÁV Rt.-nél abban, hogy június 1-jén eredményt hirdetnek a harminc plusz harminc elővárosi motorvonat megvásárlására és karbantartására kiírt közbeszerzési tenderen, ugyanakkor ez jelentheti az új pályázat meghirdetését is. Ebben az esetben viszont nem csak a másfél éves eljárást minősítenék semmisnek, a motorvonatok szállítására sem lehetne aláírni a szerződést. A pályázók ugyanis olyan ajánlatot is beadtak, amit a MÁV-nál nem tudtak értékelni, hiszen az irreálisan alacsony árak teljesíthetetlenek akár a szállításkor, akár a motorvonatok harmincéves karbantartásakor. A MÁV vezetése arra szólította fel a Bombardier és a Stadler illetékeseit, hogy indokolják meg a benyújtott adatokat, mivel csak ennek alapján tudnak döntést hozni. A cégek részéről tegnap érkezett meg az indoklás a MÁV-hoz, amit csak jövő héten értékelnek. Gaál Gyula közölte: a cégek által beadott ajánlatoknak minden tételnél – tehát a beszerzési árnál, a karbantartásnál, a tisztításnál és az egyéb kiadásoknál – fedezniük kell a költségeket, nem lehet szó keresztfinanszírozásról. Az értékelés során ugyanis súlyszámok alapján döntenek, ettől pedig nem lehet eltérni.
Mindez ugyanakkor jelentheti azt is, hogy a MÁV kizárja (ezt tegnap Gaál Gyula is megerősítette) azt a pályázót, aki nem tudta megfelelően megindokolni, sőt bizonyítani a beadott költségek valóságtartalmát, viszont a vasúttársaság dönthet arról is, hogy a közbeszerzési pályázat eredményét semmisíti meg, azaz új tendert hirdet. Ez pedig ismét fordulatot hozna a MÁV közbeszerzési tenderén, hiszen mint ismert, a Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) május 2-i határozatában semmisítette meg a tender részeredményét – ezért kellett új ártárgyalást hirdetni –, egyben bírságot rótt ki a MÁV-ra, mivel az indoklás szerint a társaság megsértette a törvény egyes rendelkezéseit. Abban az esetben, ha a MÁV-nál június 1-jén megnevezik a győztes pályázót, s a vesztes jogorvoslatot kér, a KD-nek nyolc nap áll rendelkezésére, hogy azt jóváhagyja vagy elutasítsa. Ha valamelyik céggel aláírják a szerződést, még a finanszírozási pályázatot is le kell bonyolítani. A motorvonatokra ugyanis a MÁV-nak nincs pénze, így teljes egészében külső forrásból finanszírozza a beruházást: hitel formájában, amire az eszköz lesz a fedezet, vagy a társaság lízingeli a járműveket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.