Mandátumokat mozgathat az új politikai atlasz

Politikai közhelyek, előítéletek igazolásáról és cáfolatáról szól a most megjelent Magyarország Politikai Atlasza 2004 című tanulmány. A könyv olyan népszerű témákat boncolgat, mint a pártok választóinak összetétele, az adózási hajlandóság, a közvélemény-kutatók felelőssége és a vidék-főváros ellentét. Tölgyessy Péter politikus szerint bombát rejt a tanulmány.

Kovács Dorián
2005. 06. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bomba van ebben az adatbázisban – így jellemezte többek között Tölgyessy Péter fideszes képviselő Mészáros József és Szakadát István új, közös könyvét.
A Magyarország Politikai Atlasza 2004 a magyar választók politikai morálját boncolgatja, amit színes ábrákkal, táblázatokkal próbálnak hitelesebbé és átláthatóbbá tenni a szerzők.
A könyv tanúsága szerint mára egyértelművé vált, hogy a szavazócédulák színezete régiónként változik, egy pártnak sincs egyértelmű, országos támogatottsága vagy elutasítottsága. A szerzők szerint mára egy igen szoros összefüggés alakult ki az egyes települések és egyes pártok között. Létezik Magyarországon olyan választókörzet, vagy település, ahol az egyik oldal szinte esélytelenül indul a választásokon.
Tölgyessy Péter szerint a 2002-es parlamenti választásokat megelőző exit poll eredményekkel foglalkozó fejezet a könyv egyik legizgalmasabb része.
– 2002-ben nagyon felsültek a közvélemény-kutatók. Az összes cég a választási eredmények ellenkezőjét mutatta. Volt olyan politikus is, aki a közvélemény-kutatók pontatlan munkájának tulajdonította pártja választási vereségét – fogalmazott Tölgyessy.
A tanulmányhoz készített statisztikákból kisejlik: léteznek elkötelezett települések Magyarországon. Teljesen mindegy, hogy egy MSZP–SZDSZ vezette kormány milyen intézkedéseket tesz, Debrecen, illetve Budapest első, tizenkettedik kerülete stb. a konzervatív oldal jelöltjére adja le voksát. Ugyanígy léteznek azonban bevehetetlen szocialista végvárak is.
Mit éreznek a magyarok az adózáskor? – teszi fel a kérdést könyvében a szerzőpáros. A válasz szerint azt, hogy valamit elvesznek tőlük. Igaz, ha az általunk preferált párt kormányoz éppen, akkor elnézőbbek vagyunk. Ilyenkor hajlamosak vagyunk inkább azt hinni, hogy a kormány nemes célokra fordítja az állampolgároktól beszedett forintokat. Akik következetesen távol maradnak a szavazástól, tiltakozásukat fejezik ki a politikai elittel, az ország problémáival, és egyáltalán a saját bajaikkal szemben – állítják az atlasz szerzői.
Érdekes különbség figyelhető meg a magasabb és az alacsonyabb státusú polgárok választási hajlandósága között. Míg a magasabban képzett választók körében nincs kiugró mozgás, addig az alacsonyabb státusban élők egyik pillanatról a másikra is megváltoztathatják véleményüket. Így Tölgyessy szerint sokszor az utóbbi réteg dönt egy választás kimeneteléről.
Az elmúlt tizenöt év közvélemény-kutatásai alapján elmondható, hogy a Fidesszel szemben az MSZP még mindig nem tudta meghódítani a fiatalokat. Ez az előny megmaradt akkor is, amikor a liberális, városi Fiatal Demokraták Szövetségének politikusai átsodródtak a jobboldali, konzervatív Fidesz – Magyar Polgári Szövetségbe.
Elvitathatatlanul a Fideszé és a jobboldalé a magyar vidék is, azon belül pedig a mezőgazdaságban dolgozók szimpatizálnak velük.
Azokon a területeken viszont, ahol működőképes volt a szocializmus tsz-rendszere, elvehetetlen maradt az MSZP népszerűsége.
A könyvet elemző Tölgyessy Péter szerint kristálytiszta jóslatok vonhatók le a választási körzetek színezeteiből. A politikus úgy gondolja, akár 30 mandátumos mozgatást is elérhet az, aki ügyesen használja az újonnan megjelent politikai atlaszt. Talán ez az a bomba, amiről a honatya bevezetőjében beszélt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.