Megfordult az olajpiaci trend, így az elmúlt hónapban tapasztalható árcsökkenés után két hete újra emelkednek a jegyzésárak a nemzetközi piacokon. A Mol Rt. közleménye szerint a fordulat azért következett be, mert a világszerte dinamikusan növekvő fogyasztással sem a kőolaj-kitermelők, sem a -finomítók nem tudtak lépést tartani. Az olajtársaság holnaptól négy forinttal emeli meg a benzin és hat forinttal a gázolaj literenkénti árát, de hangsúlyozva, hogy a piaci mutatók alapján 10, illetve 15 forintos emelés is indokolt lehetne. – A Brent típusú, tehát az északi-tengeri referenciakeverék jegyzésára közel 13 százalékkal, hordónként több mint hat dollárral emelkedett. Ugyanezen időszakban a motorbenzin jegyzésára mintegy 10 százalékkal, tonnánként közel 40 dollárral, a gázolajé 17 százalékkal, közel 80 dollárral nőtt – áll a Mol közleményében.
A 260,50 forintos 95-ös, a 263,5 forintos keverék, a 0,5 forint híján 270 forintos 98-as literenkénti benzinár és a 250 forintos gázolajár már most is nagyon magasnak számít, de nincs kizárva, hogy az üzemanyag tovább drágul majd. A szakértők megosztottak abban a kérdésben, mi történik majd az árutőzsdéken, de egyre több prognózis mondja azt, hogy hatvan- dolláros árszinten állhat be a feketearany ára. Hogy milyen nehéz biztos előrejelzést adni, azt az is mutatja, hogy a Kőolajexportáló Országok Szervezete (OPEC) alig egy hónapja még azon gondolkodott, hogy a túlkínálat miatt csökkenti termelését, május végén viszont már nem látta ennek szükségét, tegnap pedig egyenesen a kvótaemelést hozta szóba Ahmad al-Fahd al-Sabah OPEC-elnök. A hazai üzemanyagárakra ugyanis nemcsak az elsődleges piaci folyamatok vannak hatással, hanem a forint–dollár-árfolyam is – minél gyengébb a hazai valuta az amerikaival szemben, annál drágább a benzin. Ha az elmúlt időszak tendenciája folytatódik, e tekintetben nem sok jóra számíthatunk, a forint árfolyama ugyanis jelentősen visszaesett. Amíg május közepén még 196 forintot kellett fizetni egy „zöldhasú” bankóért, június elején már 206 forintos volt az árfolyam.
Mivel a gáz ára a nemzetközi gyakorlat szerint kilenchavi csúszással követi a kőolaj árának mozgását, az olaj árának emelkedésével rendszerint szóba kerül a gázárak kérdése is. A jelenleg hatályos magyar törvények szerint évente kétszer, január és július elején van arra lehetőség, hogy a gazdasági miniszter felülvizsgálja az éppen aktuális tarifát. Balla György fideszes országgyűlési képviselő körülbelül egy hónapja tette fel a kérdést Hatvani György helyettes GKM-államtitkárnak: igaz-e, hogy a piaci szereplők ötszázalékos áremelést szeretnének elérni, konkrét választ azonban nem kapott. A Népszabadság hétfői száma most az árkorrekciót előkészítő szakértőkre hivatkozva ugyanezt a számot közölte.
Ukrajna fuldoklik az államadósságban, Brüsszel az európai polgárok pénzéből segítene be a törlesztésbe
