Nekilódult az üzemanyagár

Alaposan megdrágulnak az üzemanyagok: a benzinért négy, a gázolajért hat forinttal kell többet fizetnünk holnaptól, de a Mol Rt. közleménye szerint ez még mindig nem tart lépést a nemzetközi piaci folyamatokkal. Többen úgy tartják, hogy újabb áremelkedési hullám kezdetén vagyunk. A felröppenő hírek szerint gázáremelésre is számíthatunk.

Erdősi Csaba
2005. 06. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megfordult az olajpiaci trend, így az elmúlt hónapban tapasztalható árcsökkenés után két hete újra emelkednek a jegyzésárak a nemzetközi piacokon. A Mol Rt. közleménye szerint a fordulat azért következett be, mert a világszerte dinamikusan növekvő fogyasztással sem a kőolaj-kitermelők, sem a -finomítók nem tudtak lépést tartani. Az olajtársaság holnaptól négy forinttal emeli meg a benzin és hat forinttal a gázolaj literenkénti árát, de hangsúlyozva, hogy a piaci mutatók alapján 10, illetve 15 forintos emelés is indokolt lehetne. – A Brent típusú, tehát az északi-tengeri referenciakeverék jegyzésára közel 13 százalékkal, hordónként több mint hat dollárral emelkedett. Ugyanezen időszakban a motorbenzin jegyzésára mintegy 10 százalékkal, tonnánként közel 40 dollárral, a gázolajé 17 százalékkal, közel 80 dollárral nőtt – áll a Mol közleményében.
A 260,50 forintos 95-ös, a 263,5 forintos keverék, a 0,5 forint híján 270 forintos 98-as literenkénti benzinár és a 250 forintos gázolajár már most is nagyon magasnak számít, de nincs kizárva, hogy az üzemanyag tovább drágul majd. A szakértők megosztottak abban a kérdésben, mi történik majd az árutőzsdéken, de egyre több prognózis mondja azt, hogy hatvan- dolláros árszinten állhat be a feketearany ára. Hogy milyen nehéz biztos előrejelzést adni, azt az is mutatja, hogy a Kőolajexportáló Országok Szervezete (OPEC) alig egy hónapja még azon gondolkodott, hogy a túlkínálat miatt csökkenti termelését, május végén viszont már nem látta ennek szükségét, tegnap pedig egyenesen a kvótaemelést hozta szóba Ahmad al-Fahd al-Sabah OPEC-elnök. A hazai üzemanyagárakra ugyanis nemcsak az elsődleges piaci folyamatok vannak hatással, hanem a forint–dollár-árfolyam is – minél gyengébb a hazai valuta az amerikaival szemben, annál drágább a benzin. Ha az elmúlt időszak tendenciája folytatódik, e tekintetben nem sok jóra számíthatunk, a forint árfolyama ugyanis jelentősen visszaesett. Amíg május közepén még 196 forintot kellett fizetni egy „zöldhasú” bankóért, június elején már 206 forintos volt az árfolyam.
Mivel a gáz ára a nemzetközi gyakorlat szerint kilenchavi csúszással követi a kőolaj árának mozgását, az olaj árának emelkedésével rendszerint szóba kerül a gázárak kérdése is. A jelenleg hatályos magyar törvények szerint évente kétszer, január és július elején van arra lehetőség, hogy a gazdasági miniszter felülvizsgálja az éppen aktuális tarifát. Balla György fideszes országgyűlési képviselő körülbelül egy hónapja tette fel a kérdést Hatvani György helyettes GKM-államtitkárnak: igaz-e, hogy a piaci szereplők ötszázalékos áremelést szeretnének elérni, konkrét választ azonban nem kapott. A Népszabadság hétfői száma most az árkorrekciót előkészítő szakértőkre hivatkozva ugyanezt a számot közölte.



Új tarifákat akarnak a nagyfogyasztók. Felülvizsgáltatná a hatósági energiatarifákat az Ipari Energia Fogyasztók Fóruma. A szervezet elnöke, Szaniszló Mihály tegnap sajtótájékoztatón jelentette be, hogy megítélésük szerint sem a földgáz-, sem pedig a villamosenergia-törvény nem biztosít 2007. július 1-jéig, vagyis a teljes piacnyitás időpontjáig elegendő forrást a most még a közüzem mellett élő szabadpiacnak, ezért piacélénkítő elemeket kell beépíteni a végrehajtási rendeletekbe. A nagyfogyasztók szerint tarthatatlan a jelenlegi, keresztfinanszírozáson alapuló szabályozás, ezért a február elsejétől hatályos tarifák megváltoztatását kérik július elsejével. Szaniszló Mihály közölte: a földgáz- és a villamosenergia-törvénnyel és a hozzájuk tartozó jogszabályokkal kapcsolatban az EU-irányelv gyors és költségmentes piacra lépést ír elő, vagyis a szabadpiacra lépés nem járhat pluszköltségekkel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.