Veszélyes repülések?

Másodpercek töredékén múlt több száz ember élete, amikor július 4-én Magyarország légterében Sárvár fölött veszélyesen közel – mindössze száz méterre – került egymáshoz két repülőgép – jelentette be tegnap a Magyar Légiforgalmi Szolgálatok Szakszervezetének elnöke.

Munkatársainktól
2005. 07. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Metes György szerint a légiirányításért felelős cég, a HungaroControl szándékosan eltitkolta az eseményt, amit már a polgári légiközlekedési hatóság is vizsgál. Metes György tájékoztatása szerint egy Challenger CL típusú üzleti repülőgép és egy Airbus repült tízezer méter feletti magasságban óránként 900-950 kilométeres sebességgel. Sárvár felett a két repülőgép közötti függőleges elkülönítés a minimális háromszáz méter helyett csak száz méter volt. A fedélzeten üzemelő forgalmi konfliktuskutató berendezés jelezte a veszélyt, ennek alapján korrigált mindkét repülőgép.
A szakszervezet főként a HungaroControl hallgatása miatt ismertette az esetet. Az érdekvédelem már májusban felhívta a figyelmet arra, hogy az új légtérfelosztási rendszer nem biztonságos. A megújult és kibővült feladatok ellátásához pedig legalább harmincszázalékos létszámbővítés kellene a légiirányítóknál – magyarázta Metes György. A tájékoztatón Gaskó István, a Liga szakszervezeti tömörülés elnöke bejelentette, hogy július 8-án a HungaroControl elbocsátotta Metest, akit még egy 2003. decemberi csoportos leépítés érintett volna, amihez a Liga nem járult hozzá. Ezt a hiányzó hozzájárulást a másodfokú bíróság jogellenesen pótolta – mondta Gaskó István. Arra a felvetésre, hogy a szakszervezeti vezető elbocsátása és a tegnapi bejelentés között összefüggés lehet-e, a Liga elnöke úgy fogalmazott: Metes már elbocsátása előtt is védte a munkavállalói érdekeket, éppen ezért távolították el.
A HungaroControl a bejelentésre válaszolva lapunknak nem Sárvárról, hanem a Polgárdi feletti légi folyosóról beszélt, ahol Hackl Mónika, a cég szóvivője szerint az előírt távolságon belül közelítette meg egymást két repülőgép. A szakszervezet állításával szemben a légiirányítók figyelmeztették a pilótákat, és utasítást adtak a szükséges korrekciókra, így vészhelyzet egyáltalán nem állt fenn – állapította meg a szóvivő. Hozzátette: ezt az esetet – mint a megszokottól eltérő eseményt – jelentették a Polgári Légiközlekedési Hatóságnak és a HungaroControl repülésbiztonsági osztályának, ahol a munkatársak megkezdték a vizsgálatot. Bajkó Erika, a hatóság szóvivője lapunkkal közölte: a megvizsgált radarképből és az érintettek kommunikációiból kiderül, hogy az említett időpontban a Balatontól északkeleti irányban két külföldi gép – egy MD típusú utasszállító és egy betegszállításra rendszeresített jármű, egy Dornier – került az előírt kilenc kilométeres biztonsági távolságnál közelebb egymáshoz. A légi forgalmat irányító szolgálat több alkalommal is süllyedésre utasította az MD típusú repülőgépet, amely a megadott magasságra ereszkedett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.