Metes György szerint a légiirányításért felelős cég, a HungaroControl szándékosan eltitkolta az eseményt, amit már a polgári légiközlekedési hatóság is vizsgál. Metes György tájékoztatása szerint egy Challenger CL típusú üzleti repülőgép és egy Airbus repült tízezer méter feletti magasságban óránként 900-950 kilométeres sebességgel. Sárvár felett a két repülőgép közötti függőleges elkülönítés a minimális háromszáz méter helyett csak száz méter volt. A fedélzeten üzemelő forgalmi konfliktuskutató berendezés jelezte a veszélyt, ennek alapján korrigált mindkét repülőgép.
A szakszervezet főként a HungaroControl hallgatása miatt ismertette az esetet. Az érdekvédelem már májusban felhívta a figyelmet arra, hogy az új légtérfelosztási rendszer nem biztonságos. A megújult és kibővült feladatok ellátásához pedig legalább harmincszázalékos létszámbővítés kellene a légiirányítóknál – magyarázta Metes György. A tájékoztatón Gaskó István, a Liga szakszervezeti tömörülés elnöke bejelentette, hogy július 8-án a HungaroControl elbocsátotta Metest, akit még egy 2003. decemberi csoportos leépítés érintett volna, amihez a Liga nem járult hozzá. Ezt a hiányzó hozzájárulást a másodfokú bíróság jogellenesen pótolta – mondta Gaskó István. Arra a felvetésre, hogy a szakszervezeti vezető elbocsátása és a tegnapi bejelentés között összefüggés lehet-e, a Liga elnöke úgy fogalmazott: Metes már elbocsátása előtt is védte a munkavállalói érdekeket, éppen ezért távolították el.
A HungaroControl a bejelentésre válaszolva lapunknak nem Sárvárról, hanem a Polgárdi feletti légi folyosóról beszélt, ahol Hackl Mónika, a cég szóvivője szerint az előírt távolságon belül közelítette meg egymást két repülőgép. A szakszervezet állításával szemben a légiirányítók figyelmeztették a pilótákat, és utasítást adtak a szükséges korrekciókra, így vészhelyzet egyáltalán nem állt fenn – állapította meg a szóvivő. Hozzátette: ezt az esetet – mint a megszokottól eltérő eseményt – jelentették a Polgári Légiközlekedési Hatóságnak és a HungaroControl repülésbiztonsági osztályának, ahol a munkatársak megkezdték a vizsgálatot. Bajkó Erika, a hatóság szóvivője lapunkkal közölte: a megvizsgált radarképből és az érintettek kommunikációiból kiderül, hogy az említett időpontban a Balatontól északkeleti irányban két külföldi gép – egy MD típusú utasszállító és egy betegszállításra rendszeresített jármű, egy Dornier – került az előírt kilenc kilométeres biztonsági távolságnál közelebb egymáshoz. A légi forgalmat irányító szolgálat több alkalommal is süllyedésre utasította az MD típusú repülőgépet, amely a megadott magasságra ereszkedett.
László András értékelte a brüsszeli szavazást
